Maaseutumedia
facebook twitter rss
  • Etusivu
  • Aihealueet
    • Arkistosta nostettua
    • Bioenergia
    • Biotalous
    • Eläinsuojelulaki
    • Eläinten ruokinta
    • Erikoiskasvit
    • GIF – kuva-animaatio
    • Halpuutus
    • Hevoset
    • Hullu juttu
    • Huolto
    • Hyvinvointi
    • Ite-Taide
    • Karjatalous
    • Klubi-artikkeli
    • Kolumni
    • Konekauppa
    • Kotieläintalous
    • Koulutus
    • Kulttuuri
    • Kuvareportaasi
    • Lukijablogi
    • Lähiruoka
    • Luomu
    • Luonnonsuojelu
    • Lyhyet erikoiset
    • Maaseudun nuoret
    • Maaseudun palvelut
    • Maaseudun persoona
    • MaaseutuMedia suosittelee
    • Maatalouden naiset
    • Mainos
    • Metsä
    • Murresanakirja
    • Muut lehdet
    • Pakina
    • Peltoviljely
    • Pienet erikoiset
    • Pääkirjoitus
    • Rakentaminen
    • Ruoka
    • Talous
    • Tapahtumat
    • Tekniikka
    • Ulkomaat
    • Urakointi
    • Uutiset
    • Uutispommi
    • Vieraskolumni
    • Viljelytuet 2015
    • Viranomaistarkastukset
    • Wanha talo
    • Wanhat koneet
    • Ympäristönsuojelu
    • Yritysblogi
  • Arkisto
  • MaaseutuMedia on maaseudun äänenkannattaja
  • Yhteystiedot
  • Klubi
    • Liity Klubin jäseneksi
    • Klubi-artikkelit
  • Kirjaudu sisään
Kuvareportaasi, Veekasit 0

Amerikanautokulttuuri elää vahvana

Hannu Koivisto · 26.9.2016

Viime viikonlopun Westcoast Motor Show esitteli Mustasaaren Botnia-hallissa maakunnan pajoissa työstettyjä taideteoksia.

Paikalla oli yli 300 jenkkiä, tuning-autoa  ja tuunattuja eurooppalaisia.

Osa autoista on rakennettu katselua varten, osa on tehty kiihdytysradalle, osa on tehty ajelemisesta nauttimiseen.

Kaikille autoille on yhteistä, että ne ovat harrastajansa näköisiä. Amerikanautokulttuuri on kulttuuria.

Ford Torino Coupe GT 1970. Tuomo Erkkilän Torino on 460 kuutiotuumainen remmiahdettu tykki. Siinä on 8-71 remmiahdin. Tekniikka on vaatinut vahvemmat vetoakselit ja perä on kavennettu.

Ford Torino Coupe GT 1970. Tuomo Erkkilän Torino on 460 kuutiotuumainen remmiahdettu tykki. Siinä on 8-71 remmiahdin. Tekniikka on vaatinut vahvemmat vetoakselit ja perä on kavennettu.

Jarkko Kankaanpää teki hetken metallihommis jotta sai takapyörät mahtumaan auton alle. Oldsmobilella on tarkoitus ajaa vartttimaili alle kymmenen sekunnin. Auto on muuttunut Jarkon kätösissä 20 vuoden ajan.

Jarkko Kankaanpää teki hetken metallihommia jotta sai takapyörät mahtumaan auton alle. Pyörien väli 80 senttiä. Tukivarsien ja renkaan väliin ei mahdu kuin sormen mitta. Oldsmobilella on tarkoitus ajaa varttimaili mahdollisimman rivakasti. Vielä se ei ole kunnolla onnistunut. Kauniisti maalattu auto on muuttunut Jarkon kätösissä 20 vuoden ajan.

 

Poikani Joonas Koiviston remmiahdettu isolohko. Viime talven aikan rakennettu moottori kaipaa pientä ruuvausta siloin tällöin. Tarkoitus ei ole päästäkään helpolla, ainakaan tankilla. Reilun sadan kilometrin jälkeen tankki on tyhjä.

Joonas Koiviston remmiahdettu isolohko tuottaa paljon hevosvoimia ja tolkuttomasti vääntöä. Viime talven aikana rakennettu moottori kaipaa pientä ruuvausta silloin tällöin. Tarkoitus ei ole päästäkään helpolla, ainakaan tankilla — Reilun sadan kilometrin jälkeen iso tankki on yleensä tyhjä. Auto on legendaarinen Pontiac GTO 65.

Kaksiovinen coupe

Kaksiovinen coupe on sporttinen ja useimmiten menosta nautitaan kovien soundien säestämänä.

Jos kylätiellä näkyy kumilla tehty viivaa, on sitä tehty usein 60-luvun tai 70-luvun alun autolla, joka on usein varustettu remmiahdetulla isolohkolla. Auto tottelee ärhäkästi pieniäkin isovarpaan taivutuksia kaasupolkimella.

Auton kulkemisen yleensä kuulee kyläraittien yli. Ajaminen ei ole mitään jos kukaan ei kuule ilman kuulolaitetta.

Kaksiovinen coupe on linjakas ja pienempi kuin kunnon isot lullat, Cadillacit tai Lincolnit.

Pinkki Cadillac on jokaisen näyttelyn pakollinen peli. Mieluiten vuosimallin pitää olla 59.

Pinkki Cadillac on jokaisen näyttelyn pakollinen peli. Mieluiten vuosimallin pitää olla 59.

 

autot olivat silloin rautaa kun ne tehtiin käsityönä. Tässä Lincoln Continentalin interiööri.

Autot olivat silloin rautaa ja kromia kun ne tehtiin käsityönä. Tässä Lincoln Continentalin interiööri.

 

Alkuperäinen Suomi-taksi, Chevrolet 1954 valmistui viime keväänä.

Alkuperäinen Suomi-taksi, Chevrolet 1954 valmistui viime keväänä. Autossa on muun muassa ilmajouset. Ulkomuotoon on kajottu jatkamalla takaosan siipiä ja choppaamalla, eli madaltamalla. Takavalot ovat Chrysler 300:sta.

Amerikanautokulttuuri on ainakin isoja  dollarihymyjä

Kun perhe kasvaa ja autoilusta tulee rauhallisempaa, siirrytään veteliin ruotsinlaivamaisiin tunnelmiin.

Isot autot sopivat rauhalliseen äänettömään, soljuvaan cruisailuun.

Isoista autoista löytyy paljon alkuperäiseksi kunnostettuja museoajoneuvoja, jonka pienetkin yksityiskohdat on tehty prikulleen.

Tomi Kangas tunnetaan ympäris maailmaa tuunatuista hot rodeistaan. TStudebaker crew Can 1927, Psycho Express on "psykedeelinen sienienkuljetusvankkuri". Erikoista autossa on mauttomuuden rajoille tehty hehkeä paneelimaalaus.

Tomi Kangas tunnetaan ympäri maailmaa tuunatuista hot rodeistaan. Studebaker Crew Cab 1927, Psycho Express on ”psykedeelinen sienienkuljetusvankkuri”. Erikoista autossa on mauttomuuden rajoille tehty hehkeä paneelimaalaus.

 

Jukka Mattila on uskollinen ruosteelle. Tämä autiomaasta löydetty aihio on saanut uuden elämän kiihdytysradalla. PIenenä yksityiskohtana mainittakoon että sisäkatossa on jodot niputettu nahkaisilla mäystimillä, koska siihen aikaan ei ollut nippusiteitä. Juka Chevroletistä löydät artikkelin täältä.

Jukka Mattila on uskollinen ruosteelle. Tämä autiomaasta löydetty aihio on saanut uuden elämän kiihdytysradalla. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon että sisäkatossa on johdot niputettu nahkaisilla mäystimillä, koska entisaikaan ei ollut nippusiteitä. Jukan Chevroletista löydät artikkelin täältä.

Hot Rodit

Rodit ovat olennainen osa amerikanautoharrastusta. Rodin pohjana on usein mummoankan Ford tai vastaava.

Aihioita on yleensä lähdetty rakentamaan pienestä kasasta ruosteista rautaa. Rodit eivät ole mukavia ajaa.

Mutta kivoja pelejä ne ovat.

AmerikanautokulttuuriCadillacDollarihymyHarrasteautotJoonas KoivistoPontiac GTOWestcoast Motor Show

Hannu Koivisto

Voisit tykätä myös näistä

  • Kuvareportaasi

    Eetun hurmaavat joulukuvat

  • Kuvareportaasi

    Mountain farm — Slovenialainen vuoristomaatila

  • Koneet

    Komiaa kyntöä – Maailman ensimmäinen GPS-ohjattu Lemken Suomeen

Ei kommentteja

Vastaa Peruuta

MaaseutuMedia suosittelee

  • Suomalainen kinkku on luotettavaa ruokaa

    16.11.2018
  • Young Village folk — Uusi dokumenttisarja nuorista farmareista

    8.11.2017
  • Viljelijät tapasivat Mavin ylijohtajan — Veroehdotuksen kaltainen maataloustukiehdotus olisi iso helpotus

    29.9.2017
  • Juhana Vartiainen kolumni: Kullankallis maataloutemme

    12.5.2017
  • Kansalaisaloite: Suomessa tulee sallia myyntiin ainoastaan direktiivin mukainen sianliha

    27.3.2017
  • Viljelytuet 2016 — Veikko Vastaa

    22.5.2016
  • Julkiset ruokahankinnat suomalaisten kriteerien mukaisiksi

    4.4.2016
  • Artikkelikommentit täydentävät artikkelin sisältöä

    30.11.2015
  • Suosituimmat
  • Valehteleeko eläinkuva?

    23.8.2017
  • Kaukasiankoira on laumanvartija, jota susikin pelkää

    15.2.2015
  • Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • 11 300 euron sanktiot 4 millistä

    7.4.2015
  • Juhana Vartiainen kolumni: Kullankallis maataloutemme

    12.5.2017
  • jokke says: taas hieno juttu Hannulta!...
  • MAAORJA says: mukana!...
  • Kari Hytönen says: Mikähän verran maassa tuotetusta vesihöyrystä nousee siinä siinä muodossaan ko...
  • TyönOrja says: Tällaisesta pätevöintitodistuksesta en ole kuullut. Mutta mittalaite pitää ain...
  • VonJuuSo says: Jatkovalitus EU-tuomioistuimeen viranomaisten toimista!...
Mavi Pysyvä nurmi luomu MTK Maataloustuet traktori Afrikkalainen sikarutto GMO Veikko Tuominen Maaseutumedia Eläinsuojelulaki Maajussit Traktorimarssi Sika Halpuutus Sanktiot peruna Leena Tenhola

SEURAA FACEBOOKISSA

Tagit

Afrikkalainen sikarutto Eläinsuojelulaki GMO luomu Maajussit Maaseutumedia Maataloustuet Mavi MTK Pysyvä nurmi Sika traktori Traktorimarssi Veikko Tuominen

© MAASEUTUMEDIA