Lammastilallinen Henna Äijälän iloinen ääni papattaa tiukkaa asiaa. Hän on tuohtunut käsitteestä lihaton lokakuu, jonka Docventures -kaksikko on pannut alulle.
TV-persoonien Riku Rantalan ja Tuomas ”Tunna” Milonoffin käynnistämä kampanja kehottaa välttämään lokakuun ajan lihansyöntiä. Facebookissa kampanjaan on ilmoittanut osallistuvansa yli 11 000 ihmistä. Viime vuonna lukema oli peräti 30 000.
”Kampanja iskee eläimille ja niiden hoitajille valtavasti haittaa”, Henna Äijälä sanoo. ”Nyt on sellainen tilanne, että kampanjan takia emme voi laittaa teuraita myyntiin ja navetta täyttyy. Onneksi meillä ei ole vielä täyttä sadan uuhen karjaa.”
Laidunkausi päättyy lokakuussa, eivätkä teuraat mene niin kaupaksi. Äijälällä on myös suoramyyntiä. Ensi vuonna on toinen tilanne, kun uuhimäärä nousee sataan. Kaikkia eläimiä ei saa mahtumaan karjatilaan väljästi.
”Eläimiä joudutaan pitämään epäsuotuisissa oloissa ulkona tai ahtamaan ne liian täyteen navettaan”, Henna kertoo.
Jos siemennykset ja karitsoimiset siirretään myöhemmäksi, lyhyt laidunkausi jää vielä lyhyemmäksi.
”Lampaat joutuvat odottamaan ulkona, jotta ihmiset lopettavat porkkanpurentakautensa.”

”Kuva siitospässikarsinasta, kanssani poseeraa jo 6 vuotta tilallamme työskennellyt suomenlammaspässi Torkkalan Elva, taustalla uudet tulokkaat suomenlammas Kangasvieren Ritariässä sekä texelpässi Igor”. Kuva Henna Äijälän albumi
”Tarkoituksena herätellä ajattelemaan”
Docventures-kaksikko Riku Rantala ja Tuomas ”Tunna” Milonoff lukevat Äijälän kertomuksen. Kauden viimeistä Docventures-jaksoa valmistelevalla kaksikolla on valtavasta kiireestä huolimatta aikaa vastata kritiikkiin.
”Tunnalle” kampanjan mahdolliset vaikutukset tulevat yllätyksenä.
”Tämä on mulle aivan uusi tieto”, hän sanoo.
Riku Rantala torjuu Äijälän kritiikin liian yksioikoisena. ”Emännän olisi noinkin jyrkästi meitä arvioitaessa myös syytä esittää muutakin kuin sympaattisen tietämätöntä mutu-näyttöä siitä, että nimenomaan Lihaton lokakuu -kampanja on kyseisen karjatilallisen ongelmien syynä”, ärähtää Rantala.
Suomalaistilallisen ahdingosta ei voi hänen mukaansa syyttää pelkästään Lihatonta lokakuuta.
”Meille on syntynyt käsitys, että tiukka sääntely, mahdoton hintakilpailu ulkomaista tehotuotantoa vastaan sekä lama ovat juuri nyt kotimaisten lihantuottajien suurimpia ongelmia, ei joidenkin ihmisten lihansyönnin vähentyminen kampanjan aikana.”
Rantalan mukaan kampanjan tavoitteena on herätellä jokainen siihen osallistunut miettimään, kuinka paljon lihaa syö ja mistä se on peräisin.
Kotimainen kinkkukausi?
Äkkiseltään voisi ajatella, että lammastilallisen ja Docventures-kaksikon tavoitteet ovat kaukana toisistaan, mutta ne ovat itseasiassa samat: herätellä ihmisiä ajattelemaan ruokakaupassa valintojensa vaikutusta monelta kantilta.
Henna Äijälä on huolissaan erityisesti siitä, että ulkomainen liha jyrää kaupan tiskillä kotimaiset vaihtoehdot. Brasilialaista nautaa, tanskalaista possua ja saksalaista broileria on tarjolla heti, jos kotimainen liha jää hyllyllä paitsioon.
Suomessa ei esimerkiksi käytetä broilerituotannossa lainkaan antibiootteja. Saksassa antibiootit rikastuttavat yli 95:tä prosenttia broilereista. Sama huolettaa Rantalaa.

Docventures -miehet Rantala ja Milonoff saivat Henna Äijälältä kärkevää sapiskaa, johon miehet kärkkäästi vastaavat. Keskustelu on aloitettu. Kuva Kimmo Syväri.
”Mitä useampi siirtyy esimerkiksi ulkomaisesta, tehotuotettua antibioottilihaa sisältävistä eineksistä kotimaiseen, kaikki ruhon osat hyödyntävään keittotaitoon, sen paremmaksi asiat muuttuvat meidän kaikkien kannalta”, hän sanoo.
”Vähemmän mutta parempaa on Docventuresin suositus, ja olemme toivoneet sen satavan etenkin asiallisten kotimaisten lihantuottajien laariin.”
Henna Äijälä haastaa kaikkia kompensoimaan lokakuun kampanjaa suosimalla marraskuun ajan kotimaista lihaa. Myös Riku Rantala pyytää lukijoita vinkkaamaan kotimaisia luomujoulukinkun kasvattajia sähköpostilla osoitteeseen .
Tiedä vaikka näkisimme seuraavaksi Docventuresin Kotimainen kinkkukausi -kampanjan?
”Olemme vakioasiakkaita Hietalahden kauppahallin – useimmiten pieniä laatulihantuottajia edustaville – kauppiaille. Meille on itsestäänselvyys syödä eettisesti tuotettua, suomalaisten pientilojen lihaa. Nyt lihattoman aikana kalakauppiaiden tiskit ovat tulleet tutuiksi”, Riku Rantala päättää.
”Docventures kohdistaa varauksettoman kunnioituksensa niille suomalaisille pientiloille, jotka ovat päättäneet toimia kohtuullisesti sekä kaksi- että nelijalkaisia kohtaan.”
Jumbossa ei lihaton lokakuu näy
Kauppias Matti Himberg sanoo, että hänen tuntumansa mukaan Vantaan Jumbon Citymarketissa lihaton lokakuu ei juuri näy.
”Jos joskus 100 grammaa jauhelihaa jää tiskiin”, kommentoi Himberg näppituntumalta.
Snellmanin teurastamolla kysymykseen lihan kulutuksen vähenemisestä vastaa Henrik Snellman.
”Vaikea asia seurata. Jos marraskuun volyymia verrataan lokakuuhun, sitten voidaan sanoa jotain”. ”Volyymit ovat olleet hyviä tällä hetkellä”, kertoo Snellmaniin lihanjalostuksen toimitusjohtaja.
Vaikutus taitaa kohdistua enemmänkin yksittäisten suoramyyjien ja pienten erikoistuottajien toimintaan.
Ei kommentteja