Brasiliassa eukalyptus kasvaa hakkuuikään noin seitsemässä vuodessa. Kasvu on kiihkeää, mutta sama tehokkuus on vallalla muissakin toiminnoissa. Päätehakkuilta saadaan puuta pinoon keskimäärin 360 kuoretonta kiintoa hehtaarilta. Rungon tilavuus vaihtelee 300 – 330 litran välillä.
Eukalyptuspuita hakataan pääasiassa tela-alustaisilla koneilla, joiden työsaavutus normaalikuskilla ja meikäläisellä työmentaliteetilla jää jälkeen pyöräkoneella saavutettavasta hakkuukertymästä.

Puuta saadaan pinoon noin 360 kuoretonta kiintoa hehtaarilta. Päätehakattavan puun keskitilavuus on reilut 300 litraa.
Pilkun viilausta
Brasiliassa ammattiliittojen valta on vahva. Syynä tähän on poliittisten päättäjien ja ammattiliittojen erittäin läheinen yhteistyö. Toiminta tuntuu eurooppalaisesta näkökulmasta välillä pikkumaiselta saivartelulta.
Solidaarisuussyistä ja liiton painostuksesta pyörämotoa ajava kuskikin hiljentää hakkuutahtia sen verran, että hän on suunnilleen tasoissa telakoneen kanssa.
Motokuski ajaa motoa eikä tee mitään muuta. Vaikka koneesta sulake palaa, niin työt loppuvat siihen ja paikalle soitetaan huoltomies. Kenelläkään ei näytä olevan edes halua laajentaa omaa toimenkuvaansa. Koneellinen kantokäsittelykään ei onnistu, koska kuskien ammattiliitto on kieltänyt kuskeilta vesottumisen estossa käytettävän aineen käsittelyn.
Hakkuun jälkeen hakkuualueelle tulee oma ammattiryhmänsä, joka suihkuttaa kannot vesottumisen estämiseksi.

Jotkut tehtaat ottavat puut tehtaalle kuorineen. Tällöin rungot juonnetaan autotien varteen, jossa puuta katkotaan ja pinotaan sahalla varustetulla kouralla.
Eukalyptusurakoitsijat tuntemattomia
Hakkuu- ja ajokoneet ovat selluyhtiöiden omistuksessa, sillä Brasiliassa yritys ei saa ulkoistaa avaintoimintojaan. Kuskit ajavat kahta yhdeksän tunnin vuoroa seitsemänä päivänä viikossa. Joidenkin tehtaiden savotoilla koneet pyörivät kolmessa vuorossa.
Kuski ei voi edes tankata tai rasvata konettaan. Ainut huoltotyö, minkä kuski voi tehdä on terälaipan ja ketjun asennus. Jokaisella kuskilla on omat ketjut ja laipat, jotka vuoron päätyttyä annetaan kunnostettaviksi terähuollon ammattilaisille.
Brasiliassa työnantajan velvollisuus on hakea työntekijät töihin ja työvuoron päätteeksi viedä kotiin. Henkilökunnalle on tuotava kaksi kertaa päivässä kahvit savotalle ja kerran vuoron aikana lämmin ateria. Ja tauot pidetään ilmastoidussa parakissa kaikille täsmälleen samaan aikaan.
Kuskit luonnollisesti noudetaan autolla koneeltaan ja viedään takaisin tauon päätyttyä. Työmiesten aurinkorasvatkin kuuluvat yhtiön vastuulle. Kuskeja ja muita ammattimiehiä riittää, sillä metsäyhtiöt aloittavat hyvissä ajoin ennen tehtaan valmistumista tarvittavan henkilökunnan kouluttamisen.

Reilut puolet viljelyalueen pinta-alasta on jätettävä alkuperäiskasveille tai perinteiseen käyttöön, kuten laidunnukseen.
Ergonomia ei kiinnosta
Se ihmetyttää, miksi ammattiliitot eivät ole ollenkaan kiinnostuneita valtavasta ergonomiaerosta telakoneen ja pyöräkoneen välillä. Telakaivureilla hakkaavien kuskien vaihtuvuus on moninkertainen pyörämotoon verrattuna. Vaihtuvuuden syynä ovat tuki- ja liikuntaelinongelmat, joita kovassa telakoneessa syntyy.
Kourassa ei käytetä puun mittausta, vaan puut mitataan pinossa. Katkaisupituus määräytyy kuorma-auton mittojen mukaan ja se on yleensä kuusi metriä. Yhdestä rungosta saadaan neljä pölliä. Hakkuu- ja ajokoneet pestään viikoittain. Joka toinen viikko pesu on perusteellisempi, jolloin pohjapanssaritkin irrotetaan.

Hakkuut tehdään toistaiseksi tela-alustaisilla kaivureilla, mutta pyörämotojen suosio kasvaa vääjäämättä.
Kun hakkuu on tehty, hakkuualue muokataan. Syvämuokkarilla ajetaan ura, johon taimet on helppo istuttaa joko koneella tai käsin. Usein muokkarissa on mukana lannoitesäiliö, josta maan sisään ruiskautetaan ripeän kasvun takeeksi annos typpeä. Hehtaarille istutetaan keskimäärin 880 tainta.
Jos henkilökunnasta pidetään hyvää huolta, niin sama näyttäisi olevan luonnon ja ympäristön kanssa. Eukalyptusmetsien väleissä on tasaisesti luonnontilaisia suojelualueita. Kaikki jokilaaksot on rauhoitettu karjatalouden käyttöön.
Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on kirjoitettu lakiin, jonka mukaan yli puolet eukaviljelmän pinta-alasta on oltava luonnontilassa.
Meillä eukalyptusmetsistä uutisoitaessa ei totuus ole kunnolla päässyt esiin.
1 Kommentti
Olen itse nuorena korjaillut nk liikkuvaa kalustoa tehtaalla, joka valmisti rakennustarvikkeita=siporexia ja tiiliä. Siellä ei ainakaan noudatettu tällaista pilkuntarkkaa mentaliteeettiä. Koneet siis korjattiin työkuntoon ja huollettiin ihan nurisematta. Oli hyvä syykin, nimitäin palkka ja muut edut. Se oli nykymittapuun mukaan hyvä, jopa minulla aloittelijallakin. Yhteinen etu oli työnantajan ja työntekijöiden. Opin hyvin paljon siitä ajasta esim työmarkkinapolitiikasta. Siinä tehtaassa kun tehtiin jo silloin paikallisella tasolla sopimukset työnantajan edustajan ja työntekijöiden välillä. Sopu säilyi ja työt, sekä koko firma menestyi!