Lemken Juwel 8 Turn Control varustettuna GPS-lisävarustuksella tekee Nivalassa hienoa kyntöjälkeä kun satelliittisignaali ohjaa auran säätöjä.
Koneita on aiemmin ollut ainoastaan tehtaan testikäytössä saksalaisilla maatiloilla, mutta aura on ensimmäinen asiakkaalle toimitettu uutuus.
Kone tuli Suomeen, Nivalaan, Juha Mehtälän Sunranch -tilalle.
GPS-ohjaus korjaa kyntömiehen virheet.

Kun Juha Mehtälä haluaa lomaa, hän kyntää. Uusimman tekniikan kanssa työ käy kuin tanssi.

Lemken monissa yksityiskohdissa muista poikkeava aurabrändi. ”Uusi Juwel-mallisto poikkeaa vanhemmista monella lailla”, sanoo Tuomas Reinikainen, Nivalan K-kauppias.
”Kyntäminen on lomaa”
Juha Mehtälä, tunnettu eturivin tekniikkaa hankkiva isäntä nauttii kyntämisestä. ”Tämä on nyt helppoa, kun ei tarvitse ohjata traktoria kuin päisteessä, ja aura tekee komiaa kyntöä GPS-tekniikan avulla”.
Mehtälä laittaa stereoihin kytketyn tabletin päälle kaukosäätimellä ja kuuntelee lempimusiikkiaan samalla kun kyntää.

Sanotaan, että suoraan ajaminen ei maksa mitään. Se ei aivan pidä paikkaansa, GPS:n ohjaama rattirenki, auran GPS-tekniikka ja RTK signaali maksavat. Sanontaa voisi muuttaa: suoraan ajaminen on helppoa. Aura on varustettu metrin ojasvälillä. Se ei käytännössä tukkeudu edes paksussa maissiröhnässä. Normaali 90 sentin ojasväli tekisi kuusiteräisestä 60 senttiä lyhyemmän, joka tarkoittaa myös painopisteen siirtymistä eteenpäin.

Lemken repii vaon pohjan auki, mutta kiiltävää kovaa jankkopohjaa synny. Vaon pohjalta löytyi matojakin.

Isoilla lohkoilla kyntö näyttää hienolta. Viljelijän silmä lepää.
Sähköhydraulisesti ohjattavaa kyntöä
Lemkenin suurin ja kaunein nostolaiteaura on kuusisiipinen. Se on varustettu sähköhydrauliikalla, joka mahdollistaa auran kaikki säädöt hytistä käsin. Ainoastaan vetolinjan säätö pitää tehdä kertaalleen vanttiruuvia kiertämällä.
Esimerkiksi terien pystykallistus, työsyvyys ja ensimmäisen viilun leveys voidaan tehdä ohjaamosta. Eri maalajeille voidaan valmiiksi tehdä neljä eri perusasetusta ohjelmoimalla.
LS-hydrauliikan ansiosta hydrauliikkaan tarvitaan vain kaksi letkua. Muuten kaikkiin toimintoihin tarvittaisiin viisi kaksitoimista hydraulivinttaa.

Vetolinjan säätö on tehtävä käsin ohjamoon ulkopuolella. Kun säätö on tehty prikulleen, vanttiruuvia voi pyörittää vaikka näpeillä, sillä se ei kiristy. Isoilla auroilla suoran työntövarren säätö kannattaa unohtaa. Se toimii vain neliteräisiin asti. Esimerkiksi seitsemänteräisillä puolihinattavilla työntövartta ei kannata tuijottaa, auran keveä kulku ratkaisee.

Lemkenin omintakeiset tappikiinnitykset herätäävät epäluuloa. Vaikka ne tuntuvat väljitä, ne eivät sitä ole ja kyllä kestävät. Kuorimia voidaan säätää kahteen suuntaa ilman avaimia.
GPS Guide antaa niskoille vapaapäivän
”Tässä ei tarvitse koko ajan päätä käännellä ja tuijotella taaksepäin”, Mehtälä kertoo. Aurat ottavat vastaan Geotrimin RTK-tarkkuussignaalin, joka ohjataan Fendtin GPS:n kautta isobus-väylää pitkin auran omalle automatiikalle.
Aura pitää itsestään ja säädöistään huolen koko ajan väsymättömästi ja reaaliajassa.

Oikealla Lemkenin sininen monitori, joka piirtää karttaa ja maalaa kyntöjäljen. Ominaisuuksia löytyy rutkasti lisääkin. Fendtin kosketusnäytöstä voidaan säätää toimintoja. Vain taivas on rajana.
Suoraa linjaa ilman käsiä ratissa
Mehtälä kertoo, että kyntäessä kourat voivat olla muualla kuin ratissa, paitsi päisteissä. Traktorin omaa rattiarenkiä (automaattiohjausta ) ei tarvita, kun pyörät kulkevat kampeamatta viilun vaossa.
Silloin kun aura on säädöissä, se kulkee perässä varsin kuuliaisesti satelliittia totellen.
Koemielessä tehdyt mutkat aura oikaisi ensimmäisellä vedolla suoremmaksi kuin yksikään kouraohjaus olisi tehnyt, toinen veto suoristi loputkin piikkisuoraksi vaoksi.

Komiaa kyntöä, helposti ja joutuisasti.
Lohko voidaan oikaista paikallistamalla lopetusvako
Jos halutaan, voidaan auralle opettaa lopetusreuna, johon aura mukauttaa kynnön. Silloin opetetaan A-B -linja automaatille reuna, johon lopetus tehdään. Tämä tehdään ajamalla aura ylhäällä, ei siis kyntäen.
Kun kyntö aloitetaan, aura oikaisee mahdolliset kiilat sallituissa rajoissa. Kiilojen keinotekoista oikaisua ei tarvita.
Kuljettajan ei tarvitse poistua koko päivänä ohjaamosta, jos vain termoksessa ja eväslaukussa on varaa, ja jos traktorin viihdekeskuksessa riittää seurattavaa.
Ja komiaa kyntöä syntyy.
Yhteistyössä Nivalan K-Maatalous T&T Reinikainen
K-Maatalous Nivalan vaihtokoneet näet tästä.
Lemken Juwel (TCP VT 5+1 ) tekniset tiedot näet tästä.
Trimblen maahantuojan Geotrimin maatalouden GPS-paikannussivuille pääset tästä.
Ei kommentteja