Maaseutumedia
facebook twitter rss
  • Etusivu
  • Aihealueet
    • Arkistosta nostettua
    • Bioenergia
    • Biotalous
    • Eläinsuojelulaki
    • Eläinten ruokinta
    • Erikoiskasvit
    • GIF – kuva-animaatio
    • Halpuutus
    • Hevoset
    • Hullu juttu
    • Huolto
    • Hyvinvointi
    • Ite-Taide
    • Karjatalous
    • Klubi-artikkeli
    • Kolumni
    • Konekauppa
    • Konekilleri
    • Kotieläintalous
    • Koulutus
    • Kulttuuri
    • Kuvareportaasi
    • Lukijablogi
    • Lähiruoka
    • Luomu
    • Luonnonsuojelu
    • Lyhyet erikoiset
    • Maaseudun nuoret
    • Maaseudun palvelut
    • Maaseudun persoona
    • MaaseutuMedia suosittelee
    • Maatalouden naiset
    • Mainos
    • Metsä
    • Murresanakirja
    • Muut lehdet
    • Pakina
    • Peltoviljely
    • Pienet erikoiset
    • Pääkirjoitus
    • Rakentaminen
    • Ruoka
    • Talous
    • Tapahtumat
    • Tekniikka
    • Ulkomaat
    • Urakointi
    • Uutiset
    • Uutispommi
    • Vieraskolumni
    • Viljelytuet 2015
    • Viranomaistarkastukset
    • Wanha talo
    • Wanhat koneet
    • Ympäristönsuojelu
    • Yritysblogi
  • Arkisto
  • MaaseutuMedia on maaseudun äänenkannattaja
  • Yhteystiedot
  • Klubi
    • Liity Klubin jäseneksi
    • Klubi-artikkelit
  • Kirjaudu sisään
Tekniikka 0

Logset– uusi hybriditekniikka harvesteriin

Hannu Koivisto · 26.3.2016

Tuotekehittelyssä ei aina ratkaise resurssit, vaan tehokas toiminta. Suomessa on vielä rohkeutta tarttua uusiin haasteisiin nopeilla päätöksillä.

Logsetin tekninen johtaja Jukka Kivipelto soitti Visedon Oy:n Tomi Ristimäelle, että tehdäänkö hybriditekniikka harvesteriin.

Miehet ryyppäsivät kahvit ja tekivät rivakan päätöksen. Vuoden kuluttua maaliskuussa Logset 12H GTE Hybrid esiteltiin Koivulahden metsissä.

Kun luovuus, rohkeus ja innostuneisuus yhdistetään, syntyy uutta ja mullistavaa ilman nuhjaavia neuvottelutoimikuntia.

Pienilläkin resursseilla pääsee tuotekehittelyn etulinjaan, jos taitoa piisaa.

“Puut kasvavat isommiksi, ja niin kasvamme mekin”, sanotaan Logsetin lehdistötiedotteessa.

Kaukana on ne ajat joilloin metsäkoneen kuljettaja tarvitsi karvalakkia ja kuulosuojaimia. Kelluvassa ohjaamossa kuljettaja työympäristö on kuin valtaistuin. Kun hieno ergonomia yhdistetään valtavaan helposti hallittavaan työ tehoon, luulisi ohjaamoon olevan tunkua.

Kaukana on ne ajat joilloin metsäkoneen kuljettaja tarvitsi karvalakkia ja kuulosuojaimia. Kelluvassa ohjaamossa kuljettaja työympäristö on kuin valtaistuin. Hieno ergonomia on yhdistetty valtavaan helposti hallittavaan työtehoon.

Hybriditekniikka harvesteriin tuo raakaa lisätehoa

Jos järeän harvesterin tehoa olisi lisätty dieselillä, koko moottori olisi pitänyt suunnitella täysin uudelleen. ”Moottori olisi kilpaillut koolla kohta vieressä olevan Stormossenin voimalaitoksen kanssa”, Kivipelto kertoo.

Kun voimanlähteenä olevan dieselmoottorin jatkeeksi laitettiin kestomagneettisähkömoottori ja energiavarastoksi superkondensaattori, saatiin räjähtävää voimaa 380 kilowattia kompaktiin pakettiin.

Maksimitehoa ja maksimivääntöä saadaan 4,5 sekuntia, sen minkä harvesterin kuormitus tarvitsee puuta käsitellessään. Puun katkaisu vie aikaa alle sekunnin, syöttö kestää 1,5 sekuntia.

Silloin kun kaikki voima ei ole käytössä, järjestelmä lataa uuttaa sähköenergiaa uutta voimasykäystä varten.

Energiapaketti lataa itsensä täydelle teholle muutamassa sekunnissa.

Puun käsittely muistuttaa puintia. Metsuri ei ehdi edes nenää kaivaa, kun motokuski on pannut puun kasalle. Puun käsittely muistuttaa puintia. Metsuri ei ehdi edes nenää kaivaa, kun motokuski on pannut puun kasalle.

Puun käsittely muistuttaa puintia. Metsuri ei ehdi edes nenää kaivaa, kun motokuski on pannut puun kasalle.

Sähkö tuottaa raakaa tehoa

Logsetin voimapaketti vastaa tehontarpeen muutokseen heti ilman viiveitä. ”Sähkö on ihmeellistä. Se joko antaa voimaa tai lataa. Ohjausjärjestelmä tarkkailee dieselin kuormitusta ja muuttaa muutaman millisekunnin aikana lataukselta apuvoimaksi tai päinvastoin”, Kivipelto kertoo.

Dieselimoottorin teho on 220 kilowattia, sähkömoottorin tehonlisäys on 175 kilowattia. Teoriassa se olisi yhteensä noin 400 kilowattia, mutta koska diesel ja sähkö toimivat vähän eri kierrosalueilla, yhteisteho on käytännössä 380 kilowattia, reilu 510 hevosvoimaa.

Dieselin vääntö on 1500 kierroksella 1200 Nm. Sähkötekniikka tuo vääntöä lisää 800 Nm. Yhteensä Logsetin hybridi tuottaa vääntömomenttia 2000 Newtonmetriä. ”Sähkö tuo voimaa lisää yli 70% ja vääntömomentia yli 50%”, Kivipelto valaisee.

Työhydrauliikan teho on Logsetissa 27% suurempi kuin dieseltekniikalla. ”Litratuotto on 630 litraa minuutissa 1500 kierroksella.”

Logsetin tehtaalta tulee satakunta ajokonetta ja harvesteria metsien siimeksiin.

Logsetin tehdas syytää satakunta ajokonetta ja harvesteria metsien siimeksiin.

Superkondensaattori puskuroi tehoa

Aikaisemmat prototyypit ovat jääneet prototyypeiksi koska niissä on käytetty akkutekniikkaa. ”Akkujen kestoikä tällaisessa tekniikassa on kolme kuukautta, koska näillä latausvoimilla normaali akku kiehuu”, Kivipelto kertoo.

Kun säädetty kuormitus ylittyy, niin generaattori muuttaa toimintansa sähkömoottoriksi.

Superkondensaattorin käyttöikä on 30 000 tuntia ja se on täysin huoltovapaa. Visedon Tomi Ristimäki kertoo: ”Visedo on soveltanut tekniikkaa tehon bufferointiin, eli puskurointiin tähän mennessä useissa sovelluksissa tiellä ja maastossa, puuhakkureissa ja kivenmurskaimissa mutta ei koskaan ennen metsäharvestereissa”

Testikuljettaja Jari-Pekka Ylikoski sanoo, että tämä on ainoa kone mikä kiihtyy ylämäkeen. ”Voima on tasaista eikä se todellakaan lopu.” Kone kiihtyy kuin formula, vaikka se painaa täydessä tällingissä liki 30 tonnia. ”Kuljettajalta ei tahdo kylmä nauru loppua kun selkä painuu penkkiin.”

”Voima on tasaista ja työnteko on stabiilia”, Ylikoski kehuu. ”Todella raju kone.”

Metsäkoneen simulaattirila pääsee kokeilemaan, miten puuta käsitellään jakralla istuen.

Metsäkoneen simulaattorilla pääsee kokeilemaan, miten puuta käsitellään jakkaralla istuen.

Taloudellisuutta, työtehoa ja vähäisiä päästöjä

Teholle ja kahdeksanpyöräisen maasto-ominaisuuksille on tilausta siellä missä on isoja puita ja jyrkkiä rinteitä. ­ Isojen koneiden tarve on kasvanut varsinkin pitkien puiden Keski-Euroopassa. Puut haetaan entistä haasteellisimmista paikoista.

Suomalaiset ovat opettaneet keski-eruooppalaisia tehometsätalouteen puun korjuussa. Runkojuontoa käytetään enää lähinnä tammimetsissä.

Hybridijärjestelmä lisää asiakashintaa 46000 eurolla. Kivipelto käyttää myyntimiehen laskuoppia: ”Testien mukaan työteho lisääntyy 20 prosentilla, mikä tarkoittaa samalla työllä tienattua rahaa 10 000 -15 000 euroa vuodessa. Toinen mokoma tulee polttoainesäästöinä. Takasinmaksuaika on kaksi vuotta.”

Uuden koneen keskimääräinen investointi-ikä on viisi vuotta. Sen jälkeen se siirtyy seuraavalle omistajalle. Laskimella ainakin hybridiharvesteri tuottaa rahaa ja työn iloa. Logsetin hybridin päästöt ovat 20 prosenttia vähemmän kuin normikoneen.

Metsäkoneen ohjaussauvoilla tehdään enemmän päätöksiä kuin lentokoneen kapteeni.

Metsäkoneen ohjaussauvoilla kuljettaja tekee enemmän päätöksiä kuin kapteeni lentokoneessa.

Kotimasuusaste liki lähes 80%

Logset 12H GTE Hybrid suunnitellaan ja valmistetaan Koivulahdessa Vaasan lähellä. Hybridijärjestelmä on lappeenrantalaisen Visedon suunnittelema, PC-tasoinen ohjausjärjestelmä tulee Seinäjoelta Exertukselta, moottori on suomalainen AGCO Power, renkaat tulevat Nokialta, Mesera-nosturi tulee Paimiosta, harvesteripää on Logsetin omavalmiste.

Ulkomailta tulee ainoastaan voimansiirron, hydrauliikan komponentteja ja joitain erikoisosia.

Suomalainen metsäkoneen valmistusosaaminen on maailman kärkeä ja näyttää sitä olevan tulevaisuudessakin.

Logsetin markkina-alue on pallon muotoinen. Jukka Kivipelto käy usein ranskalaisten pöllien juurella.

Logsetin markkina-alue on pallon muotoinen. Jukka Kivipelto käy usein ranskalaisten pöllien juurella.

Logsetin kotisivuille pääset tästä.

Hybridin tekniset tiedot löytyvät tästä.


Toimittajalta

Suomalainen tehokkuus ja luovuus

Suomalaiset osaavat edelleen olla ahkeria ja luovia. Suomalainen huipputeknologiaa hyödyntävä metsäkonevalmistus on maailman ehdotonta kärkeä.

Työkoneiden valmistukseen ei riitä pelkkä puurtaminen, vaan kilpailukyvyn ylläpitäminen vaatii jatkuvaa tuotekehittelyä, riskinottokykyä ja erityisesti tänä aikana harvinaista reipasta päätöksentekoa.

Logsetin kaltaiselle firmalle luovuus on välttämätön kilpailuvaltti. Superkondensaattoriin perustuva hybriditekniikka harvesteriin on uutta koko maailmassa.

Visedon Tomi Ristimäki sanoo, että Logsetin kanssa tehty tuotekehittely on ollut parhaita ja tehokkaimpia tähän asti.

Metsäkonevalmistaja on tehnyt umpihankeen ladun, jota muut voivat seurata.

Kivipelto sanoo, että hybridiharvesteri on nyt helppo kopioida, jos osaa, kun sen on joku tehnyt ja suunnitellut valmiiksi.

Hybriditekniikka harvesteriinJukka KivipeltoLogsetLogset 12H GTE HybridVisedo

Hannu Koivisto

Voisit tykätä myös näistä

  • Arkistosta nostettua

    Märkä maa vaatii — Rengaspaine kohdalleen

  • Arkistosta nostettua

    Lely Welger Tornado – kompakti ja tehokas yhdistelmäpaalaaja

  • Tekniikka

    Trimble traktorin automaattiohjaus ja lohkoautomaatio — Hyvä renki

Ei kommentteja

Vastaa Peruuta

MaaseutuMedia suosittelee

  • Valiolainen Osuuskunta Maitosuomi vastaa, miksi päädytty sopimustuotantoon – maitomarkkinat mullistuksessa

    14.7.2020
  • Koronavirushysteria osoittaa, että ruokaturva ei ole klisee — Ruuasta voi tulla nopeasti pula

    26.2.2020
  • Vilokin konkurssipesän epäonnistunut oikeudenkäynti — Viljelijän omaisuuden turva oudossa valossa

    14.2.2020
  • Lampaat ammuttiin niitylle — isäntä kuoli stressiin

    27.1.2020
  • Antti, nuori sikafarmari teki uuden sikalan

    9.1.2020
  • Suomalainen kinkku on luotettavaa ruokaa

    20.12.2019
  • WWF ohjaa kuluttajia välttämään suomalaista lihaa

    20.11.2019
  • Young Village folk — Uusi dokumenttisarja nuorista farmareista

    8.11.2017
  • Suosituimmat
  • Valehteleeko eläinkuva?

    23.8.2017
  • Kaukasiankoira on laumanvartija, jota susikin pelkää

    15.2.2015
  • Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • Suomalaisprofessoreiden tutkimusraportti toteaa IPCC:n raportin täysin virheelliseksi

    9.8.2019
  • 11 300 euron sanktiot 4 millistä

    7.4.2015
  • Hannu Koivisto says: Mutta se kasvaa maan päällä....
  • Jukka M. says: Mansikka on epähedelmä....
  • Laitinen Jarmo says: Vihreet kaivaa harvinaisen isoa vaalitappiota itelleen..kun turvetta ei poltet...
  • veikko lehto says: Imatralla on käynyt kaivamassa kemijoko OY:n Marion....
  • Lauri Sarja says: KÄ'YKÄÄ GOOGLE ,mikroaaltopulssi on löytynyt vakava Ihmisiä sairastuttava sä...
Mavi Pysyvä nurmi luomu MTK Maataloustuet Maaseutumedia Mikko Hakola traktori Afrikkalainen sikarutto Eero Vilokki GMO Eläinsuojelulaki Veikko Tuominen Sika maatalous Sikala Maajussit Vapaaporsitus

SEURAA FACEBOOKISSA

Tagit

Afrikkalainen sikarutto Eero Vilokki Eläinsuojelulaki GMO luomu Maaseutumedia Maataloustuet Mavi Mikko Hakola MTK Pysyvä nurmi Sika traktori Veikko Tuominen

© MAASEUTUMEDIA