Pappatunturi-Hayabusan tarina alkoi edellisestä pappatunturista, jossa oli Crossin 250-kuutioinen moottori. Se oli jo silloin maailman nopein pappatunturi. ”Se oli aika tehoton ja huono ajettava, kun se oli Tunturin rungolle tehty”, Petri Plosila sanoo.
Plosila teki putkirungon alusta alkaen. Pappiksen osat vain istutettiin rekvisiitaksi päälle.
Mittasuhteet tekevät moposta taideteoksen.

Tästä kaikki alkoi. Panu, Petrin veli oli hankkinut kolaroidusta Hayabusasta moottorin. Kuva: Petri Plosila
Vakaata kyytiä
Edellisen Tunturin runko oli liian taipuisa 50 hevosvoimalle. Mopo kulki silloinkin varttimailin 13,8 sekuntiin loppunopeuden ollessa 149 km/h.
Uudessa mopossa on todella jäykkä kuulalaakeroitu takahaarukka. ”Molemmin puolin on kolme kuulalaakeria. Yleensä käytetään puslia, mutta tämä on riittävän jäykkä ja turvallinen.”
”Ohjausiskunvaimennin tukevoittaa myös ajotapahtumaa.”
Rungon mitoitus katsomalla rumasti päälle
Plosila ei ole ottanut mallia mistään. Runko piti saada mahdollisimman jäykäksi. Putkirunko tehtiin käyttämällä messurakenteista tuttua trussipalkkirakennetta. ”Putkia on tuulut vuosien aikana taivuteltua paljon”, Petri sanoo.
Mitoituksessa ei käytetty kuin omaa silmää, joka toimi mittanauhana. ”Katsomalla rumasti päälle”, kuvailee Plosila. Joskus Plosila käytti tussia, mutta yleensä hän pani peukalon taitettavaan kohtaan. Millejä ei ruvettu halkomaan.
Jigiä mies käytti, jotta `pyörät kulkisivat samaan suuntaan´.
Runko aiheutti päänvaivaa ja lumisen tuskaa. ”Vaikeinta oli miettiä miten kaikki sijoittuu, kun tilaa on vähän”, Petri tuumaa.
Mittasuhteet aiheuttivat eniten tuskaa
Tärkeintä Plosilalle oli saada moottoripyörä näyttämään aidolta Pappatunturilta, vaikka akseliväli oli kasvanut 18 senttiä.
Katteiden levittäminen kiilamaisesti eteenpäin takalokasuojasta lähtien oli yksi suuri oivallus. ”Katteetkin tein silmillä sovitellen.” Tankki on 10 senttiä leveämpi, kuin alkuperäisessä.
Katteita piti venytellä jotta ne yleensä saatiin tiukasti rungon päälle. Ilmatilaa ei ollut yhtään liikaa.
Pappatunturi-Hayabusa näyttää aidolta pappikselta
Kun mopoa katsoo edestä tai takaa kuskin istuessa paikallaan, mopo näyttää aidolta Pappatunturilta.
Mittasuhteet ovat upeasti toteutetut. Mopo on valmis American Car Shown yleisömagneetiksi Helsinkiin.
Kun Petri Plosilalta tivaa seuraavaa projektia, mies virnuilee arvoituksellisesti. ”Sellainen on päässä. Pitäisi vain keräillä viittintippoja”, vaatimaton mies sanoo vaatimattomasti.
Lue edellinen artikkeli Pappatunturista tästä.
Ei kommentteja