Tunturi-mopedin uusi elämä alkoi marraskuussa. Pappatunturi on Petri Plosilalle mielunen kulkupeli, mutta umpirauhalliselle miehelle 50 kuutioisen kaksitahti-Puchin ajonopeus ei piisannut.
Nyt se kulkee yli 300 km/h, kun mopo on varustettu 1300-kuutioisella Hayabusan moottorilla. Kaljakori kannattaa pultata kunnolla tarakalle, jottei se tipu. Mopo kiihtyy kolmeensataan parissakymmenessä sekunnissa. Sataan tosi äkkiä.

Kun polttoaineen laatu on makroskooppisesti ja makuhermoin ehdaksi todettu. Naapurikylällä tehtyä juomaa kaadetaan varovasti tankkiin.
Tavatonta tankkausta Koskenkorvalla
”Turboa siihen ei sitten ajateltu”, Petri Plosila sanoo vakava ilme naamallaan. Velipoika, projektin toinen syyllinen Panu, virnistää vieressä.
Hiukan varomattomasti modifoitu Tunturi painaa 70 kiloa vähemmän kuin Hayabusa. ”Samat välitykset on molemmissa.” Kakkosvaihdetta tarvitaan vasta 118 kilometrin tuntivauhdissa, kolmosta voi tarjota pesään 164 km/h vauhdissa. Nelonen vaihdetaan yli 200:ssa. ”Kyllä se varmaan jaksaa asfalttia niellä.”
Mopon varatankkiin kaadetaan Koskenkorvan viinaa pari desiä. Mopo ei sillä pitkälle pötki, mutta kuski pärjää sillä varttimailin, reilu 9 sekuntia.
Istuimen alla olevassa tankissa on sitten bensiiniä, jos Koskenkorva jostain syystä loppuu.

Petri Plosila on hulvaton heppu. Hänellä on autokin: Rolls Royce Silver Shadow. Sekin nielaisee varttimailin alle 10 sekunnin.
Kun tavanomainen ei riitä
Mopo on suomalainen kansalliskulkuväline. Ennen vanhaan toimittajaakin vietiin äiteen mopon tarakalla ompeluseuroihin. Nykyään mopoista saa katsella stunttivideoita.
Plosila ei aio viedä vaimoaan mopon tarakalla. Varttimailia Tunturilla tuuttaa Koskenkorvan hurjimpiin miehiin kuuluva Köykkä.

Hayabusan japanilaisvalmisteinen moottori istuu kauniisti suomalaiseen Pappa-Tunturiin. Vanteet ja jarrut ovat 350 kuutioisesta RD-Yamahasta. Etupää ja jarrut samasta RD-Yamahasta. alkuperäiset paappelin katteet on levitetty, jotta kamppeet mahtuvat sisälle.

Suomalaisen takuutuotteen leijonamerkki kuuluu asiaan. Kilvessä mainostetaan virheellisesti moottorin olevan 50 kuutioinen Puch.
Petri Plosila on rakentanut myös auton – Rolls Royce Silver Shadow
Plosilan Rolls pokkasi kaiken mahdollisen kaksi vuotta sitten Elmiassa, Ruotsin autonäyttelyssä. Paras sisustus, Top 10, Best in Show ja niin edelleen.
Rollsista teemme myöhemmin artikkelin.
Pappatunturi -Hayabusa tulee näytille
Koko kansan ihailtavana Pappa-Hayabusa on Helsingissä pääsiäisenä Messuhallissa American Car Showssa.
Silloin järjestettävä näyttely messuhallissa kerää muitakin kummallisia ajoneuvoja.
Petri Plosila ei rakenna ajoneuvojaan ainoastaan talliin, vaan ne tehdään muidenkin nähtäville.
Vanha sanonta, ”ei mitään hyötyä jos ei kukaan näe” -pitää edelleen paikkaansa. Jos Hayabusa-Tuntsaa eivät kaikki näe, tyhjäksi riisuttu Tunturin tuplapakoputkisto takaa, että mopo ainakin kuuluu.
Lue myös miten mopo rakennettiin tästä.
Hayabusa-Tunturin koekäynnistysvideo tästä.
Plosilan Rollsin kyytiin pääset tästä.
Jutun ostikkoa muutettu ja muutama lisäys tehty 20:26 ja 21:05. Artikkelia muutellaan vähän väliä, kun uutta hupaisaa ilmaantuu.
5 Kommenttia
Hieno pappis
Ei taida papis ihan mennä museotarkastuksesta läpi, koska kyseiseen vuosimalliin kuuluu mallia ”peltinen” takakokari … 😉
Noilla vanteilla muka 300kmh,,haluan olla paikanpäällä kattomassa ku joku tappaa ihan omalla tyhmyydellä ittensä. Vaikka on aprilli päivä ja tämä on jotain siihen liittyvää niin ei kannata kokeilla tätä kotona..nim.merkillä..olen ajanut kovaa…
Hayabusa nimim. lienee lievästi tosikko?
Toi pleksi on varmaan jossain missä ei aurinko paista 300kmh ???