Sähköinen tukihaku ei toimi. Tukilomakkeen voi tehdä, mutta sen palauttaminen ei onnistu. Eilinen sähköisen järjestelmän kaatuminen ei johtunut Mavista, vaan vika oli valtionhallinnon yleisen it-toimittajan järjestelmissä.
Järjestelmän kaatuminen saatiin korjattua hetkellisesti, mutta Mavin tiedotteen mukaan järjestelmä saadaan toimintakuntoon vasta viimeistään 17.4.
Esitäyttöaineiston perusteella on mahdollista syntyä tilanne, jossa kasvulohkotiedot voi lähettää ilman karttageometriaa. Virheestä ilmoitetaan Ilmoita tiedot -osion Peruslohko-listassa, mutta Vipuneuvojassa tästä ei muodostu lähettämisen estävää virhettä. Ominaisuuden päivityksen jälkeen hakemusten palautus avataan uudelleen.
Jos jotain lohduttaa, niin ainakin brittiviljelijöillä menee vielä huonommin. Englannissa 100 miljoonaa maksanut sähköinen tukihakujärjestelmä ei toimi ollenkaan. Siellä lomakkeet tehdään nyt kynällä paperille.
Hevosen pohjoisen tuen hakulomakkeen, 101 C, kanssa on käynyt samoin. Sekin pitää palauttaa paperiversiona. Lomake 463 , ilmoitus kasvulohkoista ympäristösitoumuksen valumavesien hallinta toimenpiteessä, pitää palauttaa myös paperisena
Sähköinen tukihaku on siis vain osittain sähköinen.
Sähköinen tukihaku piti olla satavarma
Maaseutumedian haastattelussa viime viikolla Mavin ylijohtaja Leena Tenhola vakuutti, että järjestelmän pitäisi olla valmis, koska sitä on testattu paljon.
Järjestelmän testauksen takia tukihakuaikaa pidennettiin 12.5. asti. Nyt on käynyt niin, että jatkettu tukihaku on lyhentynyt. Pitäisikö tukihakuaikaa jatkaa vielä toukokuun loppuun saakka?
Paitsi farmarit, on neuvontakin kohta kriisissä. Lisätyö tulee kalliiksi, kun tilakäynnit tuplaantuvat. Tilalle saapuessa ohjelman toimivuus ei ole varmaa.
Kriisiviestintä ontuu
Selitys on luonnollinen: järjestelmä on pettänyt. Mavin väkeä ei voi laittaa jalkapuuhun muun asian kuin onnettoman kriisiviestinnän takia.
Kriisiviestintää ei nimittäin ole. Ylijohtajaa ei ole saatu kiinni puhelimella. Tämä on yleinen ongelma, koska virkamiehet istuvat suuren osan työajastaan palavereissa.
Järjestelmän kaaduttua epätietoisuus kertaantui.
Kun farmarit ovat taloudellisessa kurimuksessa ja tukijärjestelmä on hallitsemattomasti sekaisin, on tukihaun pettäminen viime metreillä viimeinen niitti.
Viestintään pitää varautua. Tietämättömyys lisää tyytymättömyyttä. Ilmeisesti edes ministeriöön ei ole tiedotettu ongelmasta. Päätä ei kannattaisi laittaa pensaaseen.
Olisi parempi tiedottaa kunnolla kuin jättää asia median reposteltavaksi.
2 Kommenttia
Eihän tuossa ollut mitään odottamatonta.
Joka tapauksessa viljelijä vastaa mavin virheistä ja puutteista!
Lähitapiolan pankkitunnistuksella ei pääse läpi VIPU palveluun. Pankkiin pääsee ja tunnukset voi antaa, mutta palatessa Vipuun, järjestelmä antaa virheilmoituksen. OP ja Elisan mobiilivarmenne toimii.