Perjantaina järjestetty traktorimarssi keräsi peukkuja ja myötätuntoa.
Sivistynyt tapahtuma onnistui erinomaisesti ja uutistulva farmareiden asioiden liepeiltä oli valtava.
Ranskalaisilla olisi opittavaa miten hienosti ja sivistyneesti mielenilmaus voidaan hoitaa.
Kun ranskalaiset levittävät paskaa ja maitoa kaduille, suomalaisilta ei jäänyt Senaatintorille edes roskia.
Huuman laannuttua on hyvä pohtia, mitä iloisen mielen jakaneesta mielenilmauksesta sitten jää konkreettisesti käteen?
Traktorimarssi loi uutta ilmapiiriä
Useat marssiin osallistuneet sanoivat liikenteessä asioiden sujuneen loistavasti.
Mannerheimintiellä oli väkeä vilkuttamassa katujen reunoilla, rekkakuskit antoivat traktoreille tietä ja autoista vilkutettiin iloisesti.
Itse tapahtuma Senaatintorilla hehkui hyvää mieltä ja yhteenkuuluvaisuutta.
Mielenilmaus oli kaikille paikallaolijoille mieleenpainua kokemus. Mielipidevaikutus on suuri — Kansa näki ja kuuli.
Tilaisuus ei ollut luonteeltaan ruikutusta tai valittamista. Ehkä tapahtuman suurin saavutus oli positiivisuus: Meillä on hyvää ruokaa, jolle pitää antaa sille kuuluva arvo.
Mitä konkreettista traktorimarssista seuraa?
Traktorimarssin vaikutusta voi vain arvailla. Myös usein nihkeät valtamediat suhtautuivat erittäin positiivisesti alkutuotantoon ja sen harjoittajiin.
Huuma ei kestä kauan, mutta sen vaikutukset kestävät pidempään.
Tukien maksuaikataulu ei todennäköisesti tule olennaisesti nopeutumaan, eikä tuotteista saatava hinta nopeasti muutu.
Se mikä varmasti tästä farmarien voimannäytöstä seuraa, on yleinen tahtotila ja poliittisen ohjauksen vankistuminen.
Nythän tiukentunutta valvontaa ollaan laajennettu pieniin elintarvikeyrityksiin ja jalostusportaaseen. Maataloudesta alkanut hallintokaaos uhkaa levitä koko yhteiskuntaan.
Ihmisillä on nyt korvat auki
Eräs tuottaja oli tavannut tapahtumassa suoramyyntiasiakkaitaan. Näille oli ollut yllätyksenä että tuontielintarvikkeiden valvonta on minimaalista kotimaiseen verrattuna. Suomalaisen ruuan kriteerit ovat kauttaaltaan tiukemmat kuin tuontiruualla. Silti kilpailua käydään hinnalla.
Suomalaisten tuotantoeläinten hyvinvoinnista levitetty väärä tieto jää totuudeksi kun sitä tarpeeksi toistetaan. Liikkeellä on valtavasti propagandaksi luokiteltavaa vääristelyä. Tuore esimerkki oli TV 2:n Battle-ohjelma viime torstailta, jossa Animalian toiminnanjohtajalla oli kovin heiveröiset tiedot kotieläintalouden tämän hetkisestä tilanteesta.
Tiedotuksella on vielä paljon kaskea kuokittavana.
Moni asia on valjennut kuluttajalle ja medialle mielenilmauksen myötä. Kaikkea tietoa ei saada kerralla tuuttiin, vaan nyt olisi loistava hetki panostaa tasaiseen tiedotukseen, kun kuluttajilla on korvat auki ja päättäjillä halu ottaa maatalous agendalleen.
Myös kaupalla on tilaisuus käyttää luovuuttaan ja ottaa suomalaisen ruuan hypetyksestä oman osansa.
Mavi otettiin vihdoin hanskaan
Tilanne vaati tällaisen valtavan ponnistuksen, jotta päättäjät heräsivät ja Mavi otettiin vihdoinkin ohjaukseen.
60 000 ihmisen elantoa ei voi hallinnoida välinpitämättömästi.
Lue myös
http://www.maaseutumedia.fi/farmarien-tuohtumus-aiheellinen-tyo-uuvuta-murheet/
http://www.maaseutumedia.fi/no-farms-no-food-traktorimarssi-oli-kova-juttu/
Ei kommentteja