Maaseutumedia
facebook twitter rss
  • Etusivu
  • Tekniikka
  • Karjatalous
  • Peltoviljely
  • Arkisto
  • Mikä MaaseutuMedia?
  • Yhteystiedot
T-Ford1

T-Ford vie pohjoiseen

Matkalla pohjoiseen eteen tulee näky, joka panee hieraisemaan silmiä: T-Ford Sveitsin rekisterissä.

Avoautossa on rättikatto. Kun kaksi miestä etupenkeillä on pukeutuneet asianmukaisesti, edes sivulaseja ei tarvita.

Sveitsiläiset eivät vaatekaappia tarvitse, kaikki on puettu päälle.

Sveitsiläiset eivät vaatekaappia tarvitse, kaikki on puettu päälle. Bernhard Brägger vaikuttaa oloonsa tyytyväiseltä.

20 000 kilometrin reissu

Ylisvieskasta on vielä matkaa Rovaniemelle. Pääte-etappi on Nordkapp. ”Matkaa on jäljellä vielä kaksi kuukautta”, Bernhard Brägger kertoo. Sveitsissä puhutaan useita kieliä, mutta englanti ei Bräggeriltä oikein taivu. Brägger koettaa vaihtaa kielen saksaksi, mutta puhe käännetään italiaksi.

Matka alkoi Sveitsistä Bulgariaan. Elämysmatkailu jatkui Etelä-Euroopan rannikkoa pitkin Espanjan ja Portugalin kautta Ranskaan ja Englantiin. Suomen läpi reitti kulkee Nordkapin kautta Ruotsiin.

”Vielä on kaksi kuukautta retkeä jäljellä”, Brägger kertoo. Kompassi ja kartta ovat entisen Monte Carlon rallitähden ainoat navigointivälineet. Muistiinpanovälineinä kynä ja paperi.

Kirjailija aikoo julkaista retkestään kirjan.

Sivupeili ei ole muovia, eikä se käänny sähköisesti.

Sivupeili ei ole muovia, eikä se käänny sähköisesti. Huomaa vasemmassa alareunassa nippusiteellä kiinnitetty huomiovalo, joka rikkoo kokonaisuuden – 89 vuotta sitten ei käytetty nippusiteitä.

Kymmeniä kilometrejä tunnissa

Matkaa Ford tekee 22 hevosen voimalla 50 km/h, sveitsiläisessä alamäessä jopa 70 km/h. Keskivauhti koko matkan aikana on ollut huimat 30 km/h.

Auton konepeltiin on maalattu ”20 000 km, 22 hevosvoimaa”.

Bernhard Brägger on selvästi ylpeä 89 vuotta vanhasta kulttiajokistaan. Auto täysin alkuperäinen lukuunottamatta halogeenivaloja, jotka korvaavat 6-volttiset alkuperäislamput.

Ja matka jatkuu...

Ja matka jatkuu…

T-Ford on kova peli

T-Fordin tunnetuimmat kuskit lienevät Ohukainen ja paksukainen. Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen auto oli aikoinaan sensaatio, jota tehtiin parhaimmillaan 9000 kappaletta päivässä.

Fordimalleja valmistettiin useita. Kovakattoisen ja avoauton lisäksi sarjatuotannossa oli coupe ja limusiini. Ford taisi valmistaa myö maailman ensimmäistä avolavaa.

Miehet vetävät huput takaisin syvälle päähän. T-Fordretkue kohtaa Rovaniemen arviolta puolenyön aikaan.  

Jaa Tweet

Ei kommentteja

Vastaa Peruuta

Avant Junkkari

MaaseutuMedia suosittelee

  • Oraat

    Peittaus uusiksi – satoja kiloja lisää satoa

    27.2.2015
  • Junkkari-kylvaa-3

    Junkkarilta sykähdyttävä uutuus

    13.2.2015
  • 20150128-_DSC4019

    Maidon hinta ratkaisee perheen toimeentulon

    29.1.2015
  • HDR navetta small

    300 lehmää eikä yhtäkään työkonetta – ”Urakointi perustuu luottamukseen”

    29.1.2015
  • Päivi sytyttelee oven pielen kynttilöitä. Pihalla on toiset kynttilät. Kun ne alkavat hiipua, Päivi tietää haudalla olevien kynttilöiden olevan myös hiipumassa. Jukan haudalla kynttilät pidetään palamassa koko ajan. "Jutella en haudalla osaa, koska sieltä ei saa vastausta".

    Puolison kuolema yllätti

    30.12.2014
  • Veikko Tuominen

    Viljelytuet – Veikko vastaa

    30.12.2014
  • Kun vasikka luottaa hoitajaansa, se äityy hyvinkin tuttavalliseksi.

    Valehteleeko eläinkuva?

    22.12.2014
  • 20100429-_JPE4049

    Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • Suosituimmat
  • Kun vasikka luottaa hoitajaansa, se äityy hyvinkin tuttavalliseksi.

    Valehteleeko eläinkuva?

    22.12.2014
  • 20100429-_JPE4049

    Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • Kuusivuotias Timo on Pontuksen kaveri.

    Kaukasiankoira on laumanvartija, jota susikin pelkää

    15.2.2015
  • 20150331-_DSC1338

    11 300 euron sanktiot 4 millistä

    2.4.2015
  • 11090315_10204102530099238_4408748550419799943_n

    Maajussien halpuutuskampanja – Ostokärryt käytäville

    6.4.2015
  • Kalle Salo says: Tämä 25% SV nurmille ja muille höpöpelloille pelastaa toki jotain, mutta onhan...
  • Jan Nummensalo says: Tainnu säätäjien kemiantaidot jäädä samalle perusasteelle jätevesiasetuksen ls...
  • Matti Räihä says: Typen laskennan problematiikka. Kun lasketaan lannoitustasoja ja lasketaan lan...
  • Heikki Penttilä says: "Ottakaa hyvät Mavin, Elyn, Ympäristöministeriön, Maatalousministeriön, Eviran...
  • Hannu Koivisto says: Puhdistamoilta ne kompostoidaan. KOmpostointi on kykyään tarkkaa puuhaa. Muist...
Pysyvä nurmi traktori luomu GMO geenimuuntelu peruna Puimuri tehotuotanto maatalous Lypsyrobotti väderstad moto Veikko Tuominen Sika pöttinger VasikkaPhone massey ferguson pikkuharmaa

SEURAA FACEBOOKISSA

Tagit

geenimuuntelu GMO luomu Lypsyrobotti maatalous moto peruna Puimuri Pysyvä nurmi Sika tehotuotanto traktori Veikko Tuominen väderstad
  • Arkisto
  • Mikä MaaseutuMedia?
  • T-Ford vie pohjoiseen
  • T-Ford vie pohjoiseen
  • Yhteystiedot

© 2014 MAASEUTUMEDIA