Michelin on esitellyt X TWEEL SSL -rengasmalliston pienkuormaajiin. Kyseessä on aivan uusi, lupaavalta vaikuttava konsepti.
Renkaassa ei ole ilmatäytettä, vaan sen korvaa vanteen ja renkaan kokonaisuus. Vanne on tehty teräksestä pultinreikien osalta. Vannelevy on korvattu synteettisellä muovimateriaalilla, joka toimii joustavana puolarakenteena.
Juuri puolarakenne lienee uuden renkaan ydin. Se joustaa yllättävän paljon ja tasaa siten pienkuormaajille ominaista pomppimista. Ulkokehä joustaa puolien mukana. Se antaa lisää kantopintaa, joten renkaan toiminta lähestyy telarakenteen ominaisuuksia.
Ulkokehä koostuu neljästä teräksisestä kudoskerroksesta ja pintakumista kuvioineen. Pintakerrosta on saatavana myös koville alustoille soveltuvana sileänä mallina. Kudoskerroksilla on kullakin omat tehtävänsä. Uloin kerros suojaa rakennetta, alemmat jakavat kuormia ja toimivat vaimentimina. Ilmanpaineesta saati puhkeamisista ei ole huolta, kun ei ole venttiiliäkään.
Uudelle renkaalle uskaltaa luvata menestystä, mikäli kestävyys ja hinta ovat kohdallaan. Nuo asiat testataan käytännössä, kunhan rengas tulee ensin myyntiin Pohjoismaissa.
Tuotetta odotetaan saatavaksi ensin John Deeren työkoneiden ensiasennusrenkaina.
Tässä Youtube-video renkaasta
1 Kommentti
Mukavat varmaan puhdistaa mudasta tai lumesta nuo välit. Talvella testataan kestävyyttä kun välit täynnä jäätä. Voishan nuo jossain nurmikonleikkurissa ehkä toimia.