Iso halli pursuaa korkeita hyllymetrejä täynnä numeroituja varaosia. Lattialla on työn alla moottoreita, etuakseleita ja hytin osia. ”Tuo on Hollannista palaneena tullut 655”, Jukka Salin sanoo ja osoittaa hytin osia, joita meri-ilma on ruostuttanut.
Virroilla toimiva Valparts purkaa takuuosia Valtra- ja Valmet-traktoreista. Osa osista on liki uuden veroisia, kaikki ovat kunnostettuja ja läpikäytyjä.
”Korostan, että meillä on paljon tosi uusienkin koneiden osia 2000-luvulta. Teeläisiäkin on jo varsin kattavasti.”
Kaikille osille saa puolen vuoden takuun. ”Takuuasioita on ollut harvinaisen vähän”, Salin jatkaa.
Osia hankitaan eri kanavia pitkin myös Suomen rajojen ulkopuolelta muualta Euroopasta.
Valparts varaosat ovat edullisia
”Jos uusi osa maksaa 100 euroa, käytetty takuuosa maksaa 55 euroa”, Salin valaisee hinnoittelua.
Valparts ostaa traktoreita purkuun kotimaasta ja ulkomailta. Valparts tekee Valtran kanssa markkinointiyhteistyötä. Osat myy ja asentaa pääasiassa Valtra, mutta jotain myydään suoraan Virroilta Valpartsinkin kautta. Myös asennukselle saa takuun, jos osa on Valtran huoltomiehen asentama.
Kireän talouden aikana edullisille osille kysyntä on vilkasta. Rikkoontuminen kun tulee aina yllättäen, eikä siihen yleensä ole osattu varautua.
Takuuosia Valtraan purettu reilu vuosi
Jukka Salin teki tarjouksen konkurssipesästä ja asia jäi kellumaan toviksi. ”Ehdin jo unohtaa koko asian, kun kauppaa ruvettiin hieromaan.”
Toukokuussa 2014 Salin osti varaosien koko purkutoiminnan itselleen. Syksystä 2014 traktoreita on purettu reilu 40 tähän päivään mennessä.
Toiminta on ammattimaista, eikä sitä voi verrata perinteiseen romuttamotoimintaan, jossa muinaisia osia kaivellaan romuläjistä ja toivotaan parasta. Osat löytyvät varaosanumeroilla suoraan hyllystä uusiinkin traktoreihin.

Jukka Salin on nuoresta iästä huolimatta monipuolinen pitkän linjan yrittäjä ja maanviljelijä. Konekauppa on miehelle tuttua entuudestaan metsäkonemyynnin kautta.
Valtava määrä tuotenimikkeitä
Valparts hallinnoi 210 000 eri varaosanimikettä, joista 60 000 on aktiivisia. Firma pyrkii myymään mahdollisimman isoja komponentteja. Paljon menee Salinin mukaan myös ihan yksittäisiä rattaita, pääakseleita, hammaspyöriä, akselikoteloita, antureita, moottoreita, etuakseleita, renkaita ja lisälaitteita, kuten etukuormaajia.
Ainoastaan vaihdelaatikkokauppa on Valtran omaa toimintaa, muut osat hankkii Valparts. Valparts toimittaa Valtralle vaihdelaatikkojen kuoria ja muita osia.
Valparts tekee etuakseleiden kauppaa samaa tapaan, kuin Valtra tekee vaihdelaatikojen vaihtokauppaa. Kierrätyksessä vanhalle osallekin jää jokin arvo, eikä se jää nurkkiin ruostumaan.
Tästä pääset Valpartsin sivuille.
Tarina julkaistu 14.9.
Ei kommentteja