Maaseutumedia
facebook twitter rss
  • Etusivu
  • Tekniikka
  • Karjatalous
  • Peltoviljely
  • Arkisto
  • Mikä MaaseutuMedia?
  • Yhteystiedot
Kenworth
Pääkirjoitus, Yleinen 2

Laki: Ammattipätevyys liikenteessä oltava 10.9.

Hannu Koivisto · 16.8.2014

Kuljettajan ammattipätevyys -laki astuu voimaan ja pitää olla hoidettuna, kurssit käytynä  10.9.2014 mennessä.

Kaikki rahaa vastaan tehtävä työ, jossa käytetään ajoneuvoja, joissa vaaditaan C –ajo-oikeus, vaatii ammattipätevyyden. Direktiivi koskee koko EU:ta.

Mitä laki tarkoittaa?

”Laki tarkoittaa yksinkertaisesti, että jos ajoneuvon kuljettamiseen vaaditaan C-kortti ja toiminnasta saa rahaa, on kuljettaja lain piirissä”, sanoo eräs alan kouluttaja. Hän ei halua nimeäään julkisuuteen, koska puhelimeen tulee jo nyt jatkuvalla syötöllä kyselyjä tuutin täydeltä.

Tapio Kontio on koettanut selvittää Trafista asiaa, mutta hän on edelleen epätietoinen.

Tapio Kontio on koettanut selvittää Trafista asiaa, mutta hän on edelleen epätietoinen. Hänellä on urakointikalustoa runsaasti. joka lähtöön. Pääasiallinen työ on hakeurakointi.

 

Tiedotus jäänyt puutteelliseksi

”Mistään en ole saanut tietää asiasta. Tiedotus on ollut todella vajavaista. Olemme soitelleet Trafiin, mutta vastausta ei ole tullut”, sanoo Tapio Kontio Kontioforestista kulmakarvat koholla ja kädet nyrkissä.
Kontio on jonkin verran tietoinen tulevasta asetuksesta, mutta hän ei edelleenkään tiedä, koskeeko asetus kuorma-auton päällä olevaa mobiilihakkuria.
Mobiilihakkurissa ei tarvitse olla piirturia, se on työkone, joka vaatii C-kortin. Laki koskee myös mobiilihakkuria.

Kuorma-autossa, jonka päällä on hakkuri, ei tarvitse piirturia. Se on kuitenkin ammattipätevyyslain piirissä.

Kuorma-autossa, jonka päällä on hakkuri, ei tarvitse piirturia. Se on kuitenkin ammattipätevyyslain piirissä.

Sanktiot heti voimaan

Jos työnantaja käskee työntekijän viemään esimerkiksi kuorma-autolla asiakkaalle tavaraa, odotettavissa on 12 päiväsakkoa sekä kuljettajalle, että työnantajalle. Liikennetraktori on verrattavissa kuorma-autoon. Asiakas ei tilanteesta kärsi, vaan kuorman saa toimittaa perille, mutta auto jää paikoilleen. Kun kaivinkone viedään työmaalle kuorma-auton lavetilla ja kuljettaja käyttää itse kaivinkonetta, pätevyyttä ei tarvita. Jos kuljettaja vie, ja toinen kaivaa, pitää ammattipätevyys olla.

Maatalouden koneet

Laki ei ole veteen piirretty viiva, mutta heinämiehen järjen näkökulmasta rajatapauksia syntyy. Trafin sivuilta löytyy usein kysyttyä, johon lakimiehet vastaavat. Sitä kannattaa syynätä.
Asia tarkentuu esimerkiksi traktorin kohdalla, kun mukaan otetaan polttoainesäännökset.  Jos laki velvoittaa käyttämään dieseliä, eikä polttoöljyä, on liikennetraktori lain piirissä. Jos liikenne- traktorilla viedään omia tai naapurin jyviä myytäväksi keskusliikkeeseen, laki velvoittaa ammattipätevyyttä.

Laki ei koske työkoneita.

 

www.MaaseutuMedia.fi päivittää asiaa lisää tuonnempana.

AmmattipätevyysC-korttiKuorma-autoTrafi

Hannu Koivisto

Voisit tykätä myös näistä

  • 20150320-_DSC9934 Pääkirjoitus

    10 käskyä rakentavaan maatalouskeskusteluun

  • Pääkuva pbest Bioenergia

    Puuhake ei ole turhake

  • Ben Z Yleinen

    Ben Zyskowicz haluaa leikata viljelijätukia!

2 Kommenttia

  • Panu Peltonen kommentoi: 17.8.2014 klo 21:50

    Ja Suomihan tulkitsee nämäkin pykälät kaikki kireimmän kautta siinä missä muu Eurooppa soveltaa eikä ota kaikkea niin pilkun päälle :D

    Vastaa
    • Hannu Koivisto kommentoi: 17.8.2014 klo 23:29

      Kiitos kommentistasi Panu! Itse asiassa Suomessa on haastattelemani kouluttajan mukaan suhtauduttu lievemmin direktiiviin tällä kertaa. Palaamme aiheeseen tarkemmin.

      Vastaa

Vastaa Peruuta

Avant Junkkari

MaaseutuMedia suosittelee

  • 20150128-_DSC4019

    Maidon hinta ratkaisee perheen toimeentulon

    29.1.2015
  • HDR navetta small

    300 lehmää eikä yhtäkään työkonetta – ”Urakointi perustuu luottamukseen”

    29.1.2015
  • Päivi sytyttelee oven pielen kynttilöitä. Pihalla on toiset kynttilät. Kun ne alkavat hiipua, Päivi tietää haudalla olevien kynttilöiden olevan myös hiipumassa. Jukan haudalla kynttilät pidetään palamassa koko ajan. "Jutella en haudalla osaa, koska sieltä ei saa vastausta".

    Puolison kuolema yllätti

    30.12.2014
  • Veikko Tuominen

    Viljelytuet– Veikko vastaa

    30.12.2014
  • Kun vasikka luottaa hoitajaansa, se äityy hyvinkin tuttavalliseksi.

    Valehteleeko eläinkuva?

    22.12.2014
  • 20100429-_JPE4049

    Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • Hytin boksit

    Lohkon pinta-alan mittaus, Osa 1

    13.12.2014
  • Ruokintakaukalo

    Uusi katastrofi: Pysyvä nurmi

    29.11.2014
  • Suosituimmat
  • Kun vasikka luottaa hoitajaansa, se äityy hyvinkin tuttavalliseksi.

    Valehteleeko eläinkuva?

    22.12.2014
  • 20100429-_JPE4049

    Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • Kuusivuotias Timo on Pontuksen kaveri.

    Kaukasiankoira on laumanvartija, jota susikin pelkää

    15.2.2015
  • Veikko Tuominen

    Viljelytuet– Veikko vastaa

    30.12.2014
  • ahlman small

    TTIP tappaa eurooppalaisen maatalouden

    11.1.2015
  • Simo says: "Mielenkiintoinen" kevät, kuinka loppujen lopuksi tukihaku onnistuu. Ainakin m...
  • Ex-Pienviljelijä says: Itse olen jo muutama vuosi sitten viljelyn kannattamattomana lopettanut mutta ...
  • Huijauksenpaljastaja says: Lievästi sanottuna tuo oli vasta pintaraapaisu. Sairaudet ovat tilastojenkin v...
  • Hannu Koivisto says: Lievästi sanottuuna aika voimakas kannanotto....
  • Huijauksenpaljastaja says: Ruuan tuotanto suurissa yksiköissä on huijausta, kallista, tehotonta, ravinnek...
traktori Pysyvä nurmi luomu GMO geenimuuntelu peruna Puimuri maatalous Lypsyrobotti väderstad moto Sika pöttinger VasikkaPhone massey ferguson pikkuharmaa kasvinsuojelu Bioenergia

SEURAA FACEBOOKISSA

Tagit

geenimuuntelu GMO luomu Lypsyrobotti maatalous moto peruna Puimuri Pysyvä nurmi pöttinger Sika traktori VasikkaPhone väderstad
  • Arkisto
  • Mikä MaaseutuMedia?
  • T-Ford vie pohjoiseen
  • T-Ford vie pohjoiseen
  • Yhteystiedot

© 2014 MAASEUTUMEDIA