Juustoportti on lanseerannut vapaan lehmän maidon. ”Ei tässä tilanteessa auta haukkua Venäjän vientiä tai vähittäiskauppaa, vaan kehittää omaa markkinointia”, sanoo toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.
Juustoportti pyrkii eteenpäin markkinatalouden ehdoilla. ”Vapaan lehmän maito on uusi tapa hurmata kuluttaja”.
Mitä on vapaan lehmän maito?
Muutama vuosi sitten lanseerattu Apila-projekti, joka oli luomun ja tavanomaisen tuotantotavan välimaastoa, ei tuonut riittävää lisäarvoa. Koska yritys on pieni ja notkea, tuottajien kanssa löytyi mutkattomasti sellainen tuotantotapa, johon olisi mahdollisuus sitoutua. Vapaan lehmän maito seuraa trendiä, jonka esimerkiksi vapaan kanan munat ovat luoneet.
Maito tulee 100-prosenttisesti pihattotiloilta, jotka ovat mukana terveyden huoltosopimuksessa, Nasevassa ja Apila-sopimuksessa. Lisäksi tilat pitää olla hyvinvointitukikelpoisia.
”Osa laiduntaa, osa ei, osalla on jaloittelutarhat”, Keski-Kasari kertoo.
Alkutuotannonkin pitää kehittyä
Timo Keski-Kasari näkee, että ei tilanne ole nyt pelkästään kaupan syy, myös alkutuotannon pitää kehittyä kuluttajan vaatimusten mukaan.
”Jos kaupassa joutuu maksamaan vedestä enemmän kuin maidosta, käytetään samaa ajatusmaailmaa”, Keski-kasari kertoo.
On ennustettavissa, että ruuan mielikuvamarkkinointi Suomessa vihdoinkin tulee voimistumaan. Pienen sympaattisen meijerin on helppo olla notkea.
Ei kommentteja