Metsäkoneala on pitkään potenut pulaa ammattitaitoisista kuljettajista. Nuoria koulutetaan metsäkonekouluissa, mutta heidän alalla pysymisensä on melko heikkoa. Kalliin koulutuksen jälkeen tai ensimmäisessä työpaikassaan nuori huomaa, ettei tämä ollutkaan minun hommani.
Metsäkonevalmistajat ovat onneksi aloittaneet jo vuosia sitten kuskin työympäristön parantamisen. Metsäkoneen ergonomia on parantunut ja ohjaamossa viihtymistä on lisätty monilla parannuksilla.
Ohjaamon jousitusta on parannettu ja kuljettajan istuimet ovat poikkeuksetta erittäin hyviä. Tärinä ja kovat iskut on saatu poistettua lähes kokonaan ilmajousitteisten ja tukevien istuinten avulla.
Viime aikoina on kuitenkin havahduttu siihen, ettei tämäkään takaa kuljettajalle ongelmatonta työympäristöä. Koneen kallistelu vaikka aivan hitaastikin rasittaa kuskin tuki- ja liikuntaelimiä.
Pitkittäiskallistelun eliminointi on ollut tuttua ja pitempään, mutta kaikkiin suuntiin kallistuksen eliminoivat järjestelmät ovat kovan kehityksen alla. Kallistelua on eliminoitu useilla erilaisilla vakaimilla, jotka vaikuttavat joko ohjaamoon, istuimeen tai molempiin.

Komatsun Comfort Ride -vakausjärjestelmä tuntuu olevan mieluisa lisävaruste uutta konetta hankkivien keskuudessa.
Metsäkoneen ergonomia esillä FinnMetkossa
Komatsu esitteli vajaa pari vuotta sitten Comfort Riden eli uuden tärinän ja heilahdusten vaimennusjärjestelmänsä. Siinä on koneen rungon ja ohjaamon välissä, ohjaamon neljällä nurkalla, pitkäiskuiset sylinterit antureineen. Sylintereitä ohjataan erittäin nopeaan reagointiin kykenevällä ohjausjärjestelmällä.
Toisistaan riippumaton nelipisteripustus joustaa pehmeästi ja poistaa myös sivuttaisen liikkeen energiaa.
FinnMetkossa järjestelmää oli parannettu entisestään. Kun isojen monttujen tai esteiden ylityksissä ohjaamon kallistelua vaimentavan järjestelmän liikevaran loppui, kuljettajan istuin jatkoi vakaamista huomaamattomasti.
Koneen toisen puolen renkaat pystyy ajamaan reilun puolimetrisen esteen yli, ja kuskin penkki pysyi vaakatasossa.

Ponsse kehitti ActiveFrame-vakaimen Scorpion-harvesterin hyväksi havaitun levelointijärjestelmän pohjalta.
Ponsselta uusi vaimennusjärjestelmä
Ponsse esitteli FinnMetkossa ActiveFramen eli 8-pyöräisen koneen ohjaamon vaimennusjärjestelmän. Ratkaisu on tekniikaltaan läheistä sukua Scorpion-harvesterin levelointijärjestelmälle, jossa erillinen anturointi on korvattu ohjausmoduulin sisään rakennetuilla komponenteilla.
Kaksoisrunkorakenteen ansiosta ActiveFrame-vaimennuksen nivelpiste on teliakselin tasolla, mikä eliminoi heilahdukset mahdollisimman tehokkaasti.
Ponssen systeemissä ohjaamon pysyi vaakatasossa, vaikka koneen toinen teli ylitti yli 60-senttisen esteen tai montun.
Elektroniikan ja anturitekniikan ripeä kehitys on mahdollistanut varsin vakaat olot konekuskeilla. Siitä ei ole varmuutta, saadaanko kuskipulaa vähennettyä entistä vakaammilla ohjaamoilla. Mutta se ainakin tiedetään, että suunta on oikea.
JAAKKO KALLSTEN, teksti ja kuvat
Ei kommentteja