Kesken kiivaimman veneilysesongin kolmipyttyisen dieselin merivesipuolen jäähdytyspumpun kiilahihnapyörä irtoaa. Kun vika huomattiin, oli sekä kiilahihnapyörä että pumpun akseli sorvautuneet piloille.
Eipä muuta kuin soittamaan maahantuojalle mistä pumpun voisi noutaa, sillä kyseinen kone oli melko uusi ja yleinen.
”Joo, eipä ole moista pumppua Suomen varastossa. Mutta Hollannista tilaamalla sen saa reilun viikon toimitusajalla. Ja hinta on 750 euroa”, tuumasi maahantuojan varaosakauppias.
Ohoh, mietin ja lupasin palata asiaan käytyäni ensin venemoottorihajottamot läpi.
Kohta soi puhelin ja myyjä ilmoittaa uuden hinnan, 650 euroa. Mutta pumppua ei ole Euroopassa ja se olisi tilattava Japanista. Toimitusaika pitenisi kolmeen viikkoon.
Hajottamoilta pumppua ei löytynyt ja tuo kolme viikkoa ynnä 650 euroa tuntuivat kovin karmeille arvioille.
Mutta nettihän on olemassa. Varttitunnin selailun jälkeen löytyi englantilainen firma, jonka listoilla oli kyseinen pumppu. Syöttelin tarvittavat moottoritiedot ja luottokortin numerot tilauslomakkeen selkeisiin kenttiin.
Kolmen työpäivän päästä ovikello soi ja postiljooni toi pumpun suoraan kotiini. Rahaa oli palanut hieman päälle 200 puntaa eli euroissakin selvisin alle 250 rahan.
No mitä opimme tästä. Ainakin opin sen, että suomalaisten varaosakauppiaiden kannattaisi varmaan pyrkiä sukkelampaan toimintaan. Eikä hieman maltillisempaan katteeseen tyytyminenkään pahitteeksi olisi.
Niin ja se vielä, että vesipumppu oli alkuperäinen eikä kiinalaisten lasten tekemä!
Kalle Kallsten, teksti
1 Kommentti
Samanlainen juttu kävi mullen tossa muutama vuosi sitten. Merimoottorin pakokäyrä meni vaihtoon ja suomalainen varaosamyyjä pyysi 800euroa osasta. Tilasin osan ruottista ja hinta oli n. 350 euroa postikuluineen. Että sillälailla.