Keskon perjantainen reiluutuskampanja sai aikaan paljon pöhinää ja ajatuksia somessa.
Uusi idea aiheutti monenlaisia epäilyjä. Jotkut arvelivat kuluttajien joutuvan maksamaan ylimääräistä.
”Helkkarin hyvä juttu”, kaksi somerolaista sikafarmaria totesivat. ”Asenne muuttuu ja hinta ei tule olemaan tärkein asia”, tuumaavat useat sikafarmarit eri puolilla maata.
Mikko Välttilän siat puuhastelevat kurakossa ulkona. ”Reiluutus on hyvä juttu, mutta ruokapiirien kasvu taitaa olla syy. Kaupan pitää nyt keksiä jotain”, Mikko Välttilä täräyttää.

Jukka Eeva ei sen kummemmin filosofoi reiluutusta, vaan pitää sitä yksinkertaisesti hyvänä signaalina.
Isolle tilalle reiluutus ei tuo isoa rahaa, mutta hyvän mielen
Jukka Eeva hankki muutama vuosi sitten miljoonavelat, keskeytti agronomiopinnot ja ryhtyi sikafarmariksi. Hän pyörittää neljää sikalaa, joista osa on vuokralla.
Eläintenhoitajina työskentelee Eevan lisäksi kaksi työntekijää. Töitä on mahdottomasti, mutta mies suhtautuu niihin positiivisesti.
Halpuutus ruuan halveeraamista
”Jos tämä menee huonompaan, lopetetaan ja keksitään jotain muuta. Keskitytään sitten vaikka metsätalouteen.”
Reiluutus saa mieheltä ykskantaisen mielipiteen: ”Eikö se ole pelkästään hyvä juttu. Hyvä uutinen kaiken halpuutuksen jälkeen.”
Miljoonan liikevaihtoa pyörittävälle farmarille reiluutus merkitsee korkeintaan paria satasta.
”Uutinen on kuitenkin pitkästä aikaa hyvä.” Halpuuttaminen on Eevan mukaan ruuan halveeraamista.

Mikko Välttilä on oman tiensä kulkija kotieläinbisneksessä. Suuruus ei ole hänen juttunsa. Possujen ja kananmunien suoramyjä perustaa tulevaiuutensa asiakaspalveluun.
Kaupan uudet uhkat ruokapiirimarkkinoista?
Kuluvana vuonna Rekotorit ( ruokapiirit ) ovat Mikko Välttilän mukaan räjähtämässä käsiin. ”Liikevaihto on tänä vuonna jo 40 miljoonaa.”
Lähivuosina puhutaan Välttilän mukaan useista sadoista miljoonista. Se on keskusliikkeille jo jonkinmoinen lovi.
Jotain tarttee tehdä, mutta se ei ole halpuutus.

Mikko Välttilä myy possunsa suoraan kuluttajille. Puolet asiakkaista käy katsomassa eläimiään, jotka on ostettu jo porsaina.

Tampereen kauppahallissa tänä oli tarjolla paikallista lihaa. Suuri osa lihasta tulee läheltä pienteurastamoista.
Ruotsin malli: Miksi suomalaista ei myytäisi kallimmalla kuin ulkomaista?
Ruotsissa on lähdetty eri tielle kuin meillä. Siellä ruotsalainen liha on tuontilihaa kalliimpaa merkkituotetta.
Suomessa pyritään myymään kaikki elintarvikkeet halvalla. Kuluttajalla pitää olla mahdollisuus vaikutta.
”Ainoa tie menestykseen on muuttaa markkinointia ja tuotteiden imagoa. Kesko antaa siinä oikeansuuntaisen signaalin.”
Puuttuuko kaupoilta rohkeutta hinnoitella suomalaiset tuotteet oikein?
Kats video Mikko Välttilän haastattelusta tästä.
Ei kommentteja