Maaseutumedia
facebook twitter rss
  • Etusivu
  • Aihealueet
    • Arkistosta nostettua
    • Bioenergia
    • Biotalous
    • Eläinsuojelulaki
    • Eläinten ruokinta
    • Erikoiskasvit
    • GIF – kuva-animaatio
    • Halpuutus
    • Hevoset
    • Hullu juttu
    • Huolto
    • Hyvinvointi
    • Ite-Taide
    • Karjatalous
    • Klubi-artikkeli
    • Kolumni
    • Konekauppa
    • Konekilleri
    • Kotieläintalous
    • Koulutus
    • Kulttuuri
    • Kuvareportaasi
    • Lukijablogi
    • Lähiruoka
    • Luomu
    • Luonnonsuojelu
    • Lyhyet erikoiset
    • Maaseudun nuoret
    • Maaseudun palvelut
    • Maaseudun persoona
    • MaaseutuMedia suosittelee
    • Maatalouden naiset
    • Mainos
    • Metsä
    • Murresanakirja
    • Muut lehdet
    • Pakina
    • Peltoviljely
    • Pienet erikoiset
    • Pääkirjoitus
    • Rakentaminen
    • Ruoka
    • Talous
    • Tapahtumat
    • Tekniikka
    • Ulkomaat
    • Urakointi
    • Uutiset
    • Uutispommi
    • Vieraskolumni
    • Viljelytuet 2015
    • Viranomaistarkastukset
    • Wanha talo
    • Wanhat koneet
    • Ympäristönsuojelu
    • Yritysblogi
  • Arkisto
  • MaaseutuMedia on maaseudun äänenkannattaja
  • Yhteystiedot
  • Klubi
    • Liity Klubin jäseneksi
    • Klubi-artikkelit
  • Kirjaudu sisään
Hullu juttu 5

Boss Hoss V8 ATV –Pappatunturi-Hayabusan tekijöiltä hurja mönkijä

Hannu Koivisto · 25.3.2016

”Tällainen nelipyöräinen piti rakentaa, kun vanha mies ei enää kahdella pyörällä pysy pystyssä”, Petri Plosila sanoo.

”Kun televisiosta tulee niin huonoa ohjelmaa, niin illoiksi piti keksiä ajankulua”, Raine Savioja toteaa.

Boss Hoss V8 ATV mönkijä sai alkunsa marraskuussa 2015. Plosilan ja Saviojan pääsiäisrutiineihin ei nimittäin kuulu munien maalaaminen.

Laite julkistetaan tänään Elmia Motorshowssa Jönköpingissä. Heput tapaavat käydä pokkaamassa palkintopystejä ruotsalaisten hyppysistä.

Remmiahdettu V8 ATV on jatkumoa Rolls Royce Silver Shadowin ja Pappatunturi-Hayabusan menestystarinalle.

Petri Plosian viime vuonna rakentama pappatunturi jossa oli Hayabusan 1300-kuutioinen moottori, oli menestys. Mönkkääri kaataa myös raja-aitoja.

Petri Plosilan viime vuonna rakentama pappis,  jossa oli Hayabusan 1300-kuutioinen moottori oli menestys. Mönkkäri kaataa niin ikään raja-aitoja ja on lajissaan ainoa maailmassa.

Jarrut on tehty pysäyttämään. Ne on varustettu moottoripyörän levyillä ja satuloilla.

Jarrut on tehty pysäyttämään. Ne on tehty kilpa-auton osista. Wilwood kertoo alan harrastajalle paljon.

V8 ATV ei ole mikään lelu, vaan viimeisen päälle rakennettu tykki.

V8 ATV ei ole mikään lelu, vaan viimeisen päälle rakennettu tykki.

Boss Hoss V8 ATV kulkee kuin piru, jos vain tohtii ajaa

”Remmiahdettu V8:lla varustettu mönkijä on sellainen kulkuneuvo, jota en ole löytänyt mistään”, Plosila tuumaa ja hymyilee omintakeisesti.

Se piti sitten tehdä, tottakai. Sellaista hurjaa, joka sillä uskaltaa ajaa täysillä, ei ole vielä tiedossa. Pappa-Hayasabusan puikoissa ”Stunt-Köykkä” ajoi varttimailin 11,5 sekuntiin. Loppunopeus oli 206 km/h.

Köykkä saattaa saada lähiaikoina houkuttelupuhelun.

Hayabusan veljellä ei pääse samaan, koska 400 hevosvoiman mönkijällä tuskin kukaan tohtii päästää täysillä. Painoa masiinalla on noin 500 kiloa.

”Tämä kun rupeaa vispaamaan, niin kuski löytyy puskista”, Savioja sanoo. ”Mönkkäri kulkee noin 250 km/h”, Plosila säestää.

Petri Plosilan ja Raine Syväojan ilmietsä näkee, että jotain on taas mielessä.

Petri Plosilan ja Raine Saviojan ilmeistä näkee, että jotain on taas mielessä.

Mönkijän vierellä on istuttu ja tuumailtu pitkiä tovia. "Tätä ei ole suunniteltu. Se on tehty ja suunniteltu".

Mönkijän vierellä on istuttu ja tuumailtu pitkiä tovia. ”Tätä ei ole suunniteltu. Se on vain tehty”. Lopputulos hivelee karskimmankin jermun silmää.

Boss Hoss V8 ATV on tehty omasta päästä

”Tiellä vehkeellä ei voi ajaa kuin äireen luvalla”, Plosila siteraa tuttua teesiään. Mönkijässä on on perinteistä mönkijää ainoastaan iskunvaimentajat.

Moottori on remmiahdettu 350 kuutiotuumainen – 5,7-litrainen Chevrolet. Vaihteita ei ole. Kulmavaihde pitää masiinan liikkeellä. Pakkia ei ole. Vehje on liikkumattomassa tilassa vain kytkin kytkettynä.

”Pyörän navat ovat C-mallin Kadetista”, Savioja kertoo. Syyläri on Mersusta, kehikko ja tukivarret omaa tuotantoa. Taka-akselikaan ei ole ostokamaa.

Heput kertovat, että jos he polttelisivat, niin varmaankin Norttiaskin kanteen tehtäisiin ne tarkimmat piirustukset.

Mitään ei ole oikeastaan rälläköity irti. Valmista tuli kerralla.

Jarrut on tehty pysäyttämään. Ne on varustettu moottoripyörän levyillä ja satuloilla.

Kytkin on ainoa liikkumisen estäjä. Se voidaan lukita vivulla.

Ajoasennossa ei ole hurramista. Vatsa painaa virranjakajaa ja moottori rähiseen munien alla.

Ajoasennossa ei ole hurraamista. Vatsa painaa virranjakajaa ja moottori rähisee munaskuita vasten, mutta Plosilaa vain naurattaa.

Taiteilijoille taiteilija-apurahaa

Plosila sai idean, kun kaveri laittoi rungosta kuvan, että täällä olisi tällainen ylimääräinen. Plosilan taiteilijasielu syttyi heti.

Kun hän kertoi ideastaan Saviojalle, häntä ei tarvinnut ylipuhua.

Boss Hoss V8 ATV on taideteos. ”Me tarvittaisiin kohta taiteilija-apurahaa”, mopopojat hekottavat.

Elmia Motorshow Jönköpingissä saa nähtäväkseen Kurikan misten uusimman menopelin. Renkaat piti pakata erikseen. Pyöriä markkeeraa vanerikiekot. Takana sermissä muutamia pokattuja palkintoja.

Elmia Motorshow Jönköpingissä saa nähtäväkseen Kurikan miesten uusimman menopelin. Renkaat piti pakata erikseen. Mönkijä mahtui kyytiin vain kun pyörät vaihdettiin vanerikiekkoihin. Takana sermissä muutamia pokattuja palkintoja.

Ruotsin matkaa varten kumppanukset rakensivat simulaattorin.

Ruotsin matkaa varten kumppanukset rakensivat simulaattorin.

V8-mönkijän ensiesittely Elmia Motorshowssa

Tiedotamme Ruotsin näyttelyn jälkeen, karttuiko taiteijoiden palkintokaappi.

Edellisen kerran Elmiasta kopattiin joukkoon Best in Show -pysti, paras sisustus -pokaali ja kymmenen parhaan titteli.

Plosilaa ja Saviojaa ei voi totisuudesta syyttää.

”Tällaisessa harrastuksessa porukka tuppaa olemaan joskus liian tosissaan”, ikuiset mopopojat tuumaavat.

 

Lue tästä tarina Pappatunturi-Hayabusasta.

Tästä pääset Elmia Custom motorshow-kotisivulle. Petri Plosilan kotisivut aukeavat tästä.

Boss Hoss V8 ATVElmia MotorshowPetri PlosilaRaine SaviojaV8 ATV

Hannu Koivisto

Voisit tykätä myös näistä

  • Hullu juttu

    Navetan ympäristölupa – Ely-keskus valitti

5 Kommenttia

  • Hammu kommentoi: 26.3.2016 klo 13:48

    Tuon Boss Hoss nimen omistaa muuten Yhdysvaltalainen yritys Boss Hoss Cycles Inc. Kai on nimen käyttöön lupa ettei ison maailman yritysjuristit ala soittelemaan? 😉

    Vastaa
    • Hannu Koivisto kommentoi: 27.3.2016 klo 00:33

      Se voi olla niinkin että asia on toimittajan tulkinta. Boss Hoss on moottori kapineessa. Kyllä poijat nuo asiat osaavat, veikkaan.

      Vastaa
  • Nikkari kommentoi: 26.3.2016 klo 19:15

    Pojat ei ole oppinut mitään Tunturin ja Suzukin haasteista oikeuteen nimen käytöstä…

    Vastaa
  • Isoompi paskapää. kommentoi: 28.3.2016 klo 18:18

    Kateellisuus pisti naamansa näköjään tännekki.Hyvä jätkät lisää projekteja suunnitteille ja tekeille.

    Vastaa
  • Rane kommentoi: 29.3.2016 klo 22:59

    Kyse ei ole myyntiin tehtävästä laitteesta,ainakaan sarjatuotannosta, joten käräjöintivaara on aika pieni.

    Vastaa

Vastaa Peruuta

MaaseutuMedia suosittelee

  • Valiolainen Osuuskunta Maitosuomi vastaa, miksi päädytty sopimustuotantoon – maitomarkkinat mullistuksessa

    14.7.2020
  • Koronavirushysteria osoittaa, että ruokaturva ei ole klisee — Ruuasta voi tulla nopeasti pula

    26.2.2020
  • Vilokin konkurssipesän epäonnistunut oikeudenkäynti — Viljelijän omaisuuden turva oudossa valossa

    14.2.2020
  • Lampaat ammuttiin niitylle — isäntä kuoli stressiin

    27.1.2020
  • Antti, nuori sikafarmari teki uuden sikalan

    9.1.2020
  • Suomalainen kinkku on luotettavaa ruokaa

    20.12.2019
  • WWF ohjaa kuluttajia välttämään suomalaista lihaa

    20.11.2019
  • Young Village folk — Uusi dokumenttisarja nuorista farmareista

    8.11.2017
  • Suosituimmat
  • Valehteleeko eläinkuva?

    23.8.2017
  • Kaukasiankoira on laumanvartija, jota susikin pelkää

    15.2.2015
  • Suomalaisprofessoreiden tutkimusraportti toteaa IPCC:n raportin täysin virheelliseksi

    9.8.2019
  • Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • 11 300 euron sanktiot 4 millistä

    7.4.2015
  • Hannu Koivisto says: Moni on sanonut, että odottavat Sanna Marinia lohduttamaan turveyrittäjiä. Hei...
  • Jussi hirvi says: Kerrohan mikäala on se mihin kannattaa investoida Suomessa?? Pian tämä hallitu...
  • Hannu Koivisto says: Yrittäjä ei höpissyt olemattomia. Firmoja on muitakin kuin Oy. Kysyin, hän san...
  • Justus Saari says: Liikevaihto näyttää olevan neljän miljoonan euron sijaan 2,4 miljoonaa euroa -...
  • MaSi says: Kyllä on surullista. Koko vihervasemmistohallitus, johon Keskustakin nykyisen ...
Mavi Pysyvä nurmi luomu Maaseutumedia MTK Maataloustuet Mikko Hakola traktori Afrikkalainen sikarutto Eero Vilokki Konekilleri GMO Eläinsuojelulaki Veikko Tuominen Sika maatalous Sikala Maajussit

SEURAA FACEBOOKISSA

Tagit

Afrikkalainen sikarutto Eero Vilokki Eläinsuojelulaki GMO Konekilleri luomu Maaseutumedia Maataloustuet Mavi Mikko Hakola MTK Pysyvä nurmi traktori Veikko Tuominen

© MAASEUTUMEDIA