Keväästä 2014 alkaen toimineen virtolaisen Valpartsin hyllyissä Valtran kierrätysvaraosat kattavat jo kymmeniä tuhansia nimikkeitä. Traktoreita on purettuina hyllyssä 70.
Niinpä Valtran takuuvaraosavalikoima on jo liki kaiken kattava. Yksittäisiä osia, joita ei juurikaan kysytä, löytyy myös hyllystä. Kysyttyjä osia kuten etuakseleita on varastossa niin paljon, ettei yrittäjä Jukka Salinin mukaan ei-oota tarvitse myydä sen paremmin arkena kuin pyhänäkään.
Purkuosat maksavat keskimäärin 55 % uuden hinnasta, mikä on iloinen uutinen köyhän lompsan aikana. Kierrätysosat alentavat tehokkaasti usein väistämättömiä remonttikustannuksia.
Helpoin tapa hankkia varaosia on soittaa Valtran varaosamyyntiin, josta Valtra-varaosat siirtyvät suoraan Valpartsin toimitukseen.
Valpartsin ja Valtran yhteistyösopimus toimii kuin käkikello – käy ja kukkuu.

Jukka Salin on Valparts-yrittäjä, farmari ja monitoimimies. Kintaat ovat aina valmiina.

Jukka Salin viitsii myös ruuvata. Myyjän täytyy tietää mitä myy.
Mies kuin sinfoniaorkesteri
Olemukseltaan nuori mies tulee kohti ja katsoo silmiin. Kuten pelättävissä, koura tervehtii niin että tuntuu. ”Odota vähän”, Jukka Salin sanoo ja loikkaa metsäkoneen ohjaamoon. Asiakas on tullut tutustumaan Sampo-harvesteriin.
Jukka Salinilla pitää olla silmät selässäänkin, kun kaksi esikoululaista hyörii huolettomina hallissa. Saan houkuteltua heidät keksin syöntiin kahvikämppään. Jukka ilmaantuu tovin päästä sinne itsekin.
Jukka Salinilla on 2,5 – 3 miljoonan euron edestä purkuosia Valtraan. Saavutus on melkoinen, kun ottaa huomioon että liiketoiminta on alkanut kaksi vuotta sitten. ”Jos osat olisivat uusia, niin asiakashinnoilla mitattuna varaston arvo olisi liki viisi miljoonaa.”
”Toisin kuin ennen, nyt on merkitystä maksaako varaosa 1 000 vai 2 000 euroa”, Jukka sanoo ja lurauttaa automaattikahvia kurkkuunsa.
Vaikka Valpartsin takuuvaraosa on keskimäärin liki puolet halvempi kuin uusi, se on silti luotettava hankinta, koska se on tarkastettu. Varaosalle saa puolen vuoden takuun.
Varaosia tarvitaan lähes aina kun kone hajoaa. Ja konehan hajoaa ilman ennakkovaroitusta ja kysymättä omistajan taloudellista tilannetta. ”Etuakselin osia menee joka päivä”, Salin sanoo.
Haastattelu keskeytyy, kun Sampoon pitää laittaa kuivan tankin pohjalle löpöä. Ilmauskaan ei käy kuten Strömsössä. Samalla Salin kiipeilee puomin päällä jakoavaimen kanssa säätämässä venttiilien virtausta. Hän ei ole pelkkä myyntimies, vaan hänellä on raakaa osaamista tekniikkaan ja ruuvaamiseen. Haastattelu kestää kauan, koska asiakas on etusijalla. Soivaan luuriin vastataan, eikä sitä käännetä äänettömälle. Puhelu kestää, kun Salin antaa asennusohjeita.
Varaosamiehen pitää tietää mitä myy ja miten mikin osa toimii. Jukka Salin ei ole ainoastaan kapellimestari, vaan koko sinfoniaorkesteri samassa kiireettömässä olemuksessa.
Käytetyt Valtra-varaosat ovat kierrätystä
Yleisen luulo on, että varaosia saa edullisesti vain ulkomailta, Salin kumoaa heti. ”Ostamme ulkomailta, mutta paljon tulee kotimaastakin.” Traktoreita on purettuna noin 70 kappaletta hyllyssä. Valpartsin historiassa traktoreita on purettu 250 – 300 kappaletta. Jotta tavoite täyttyy, jonkin verran pitää tavaraa saada lisää, tavoite on 100 purkukonetta. ”Tässä hommassa ei ole tarkoituksenmukaista myydä ei-oota. Koko ajan pitää uutta purettavaa ostaa kun vaan oma lompsa antaa vähänkään myöden”, Jukka Salin sanoo.
Esimerkiksi harvoin kysyttyjä ja tilaa vieviä tankkeja ei ole järkevä säilyttää liian monia. ”Kaikkea pyritään kuitenkin muutama säilyttämään.”
Purkuosat ovat ennen olleet toista mitä ne ovat nykyään. Varaosakauppa on takuukauppaa ja suuri osa osista on tältä vuosituhannelta. ”Takuuasioita meillä on aivan minimaalisesti.”
Purkuhallista löytyy palaneita ja vaurioituneita koneita, joissa on paljon kierrätettävää. Mitään ei joudu hukkaan, kelpaamaton ja viallinen tavara päätyy metallinkierrätykseen. ”Myös niitä osia joita ei kysytä, pannaan paljon romuksi. Niitä pidetään hyllyssä vain satunnaiseen tarpeeseen.”
Nuuka aika lisää kierrätysosien kysyntää
Jos olisi kova noususuhdanne päällä, niin remontin hintaa ei nuukailtaisi niin tarkkaan. Nyt tonnista pidetään tarkasti kiinni.
”Rautaa on lähtenyt koneesta jo paljon irti siinä kohtaa kun meille soitetaan.”

Kokonaisia 1000 – 1500 tuntia ajettuja takuumoottoreita löytyy heti toimitukseen jokaista 2000-luvun mallia, nelosia ja kumpaakin kuutosta, 6,6 ja 7,4 -litraisia T-sarjalaisia.
Artikkeli laadittu yhteistyössä Valpartsin kanssa. Tästä pääset Valparts kotisivuille.
Toimittajalta
Valpartsin varaosatiski palvelee laajalti
Jukka Salin palasi juuri Virosta. Neuvotteluja on käyty Tanskassa ja Ruotsissakin. Kierrätysvaraosien myynti on alkamassa ulkomailla hissuksiin, mutta tarvetta edullisille varaosille on. Maatalouden lama ei koske ainoastaan Suomea.
Yhteistyö Valtra-varaosatiskin kanssa on mainio idea. Valpartsilla on mahdollisuus keskittyä ydinosaamiseen, osien kunnostukseen, varaosahyllyjen täyttöön ja osien lähettämiseen. Valtralla on taas vastaavasti tehokas myyntiorganisaatio.
Kotimaisella traktorivalmistajalla on myyntivaltti – joustava varaosapalvelu myös vanhempien koneiden omistajille. Suurin asiakaskunta on kuitenkin 2000-lukulaisten koneiden omistajat.
Traktorikauppa varsinkin Keski-Euroopassa on painottunut sellaisille merkeille, joilla on huolto ja varaosat hallussa.
Suomessa Valtran ostajat ovat luottaneet siihen, että osat voi vaikka itse hakea Suolahdesta.
Hyvin organisoitu kierrätysvaraosakauppa palvelee jokaista. Virroille on yhtä lyhyt matka kuin Suolahteen.
1 Kommentti
Tervehdys, Löytyisikö valmet 905 etu kuormainta tai sovitus osat.