KP-Urakointia on tyypillinen suomalainen pieni yritys, joka luovii suurilla markkinoilla kuin kala valtameressä.
Kymmenvuotistaival tuli täyteen ja sitä juhlistettiin 22.2.2019.
KP-Koneurakointia OY:n tarina on maltillinen maaseudun yrityksen kehitystarina, joka nojaa pitkiin asiakassuhteisiin ja omiin vahvuuksiin.
Yritys panostaa tuotekehittelyyn. ”Pakko jonkun on kehitellä, mikään ei kehity itsekseen”, sanoo Kyösti Isohanni.

10-vuotisjuhlapäivänä katosi katosi 320 makkaraa, 120 kakun palaa ja 240 kahvikupillista 250:een suuhun.
Lypsykarja vaihtui urakointiin — urakoinnista siirrytään myyntiin
”Kaikki alkoi verottajan kimmokkeesta, urakointi oli eriytettävä maataloudesta”, Kyösti Isohanni kertoo. Hän urakoi yhdessä Harri Kuusiston kanssa rehun tekoa jo 90-luvun alussa.
Vuonna 2000 Isohanni pani lypsykarjan pois, jatkoi urakointia ja aloitti kuorma-autojen maalauksen. ”Nyt maalaus on otettu repertuaariin takaisin tauon jälkeen, jotta saadaan lisää tukijalkoja. Ja kysyntää on.”
Vuonna 2005 lietteen ajossa oli yhteensä viisi lietevaunua. Vanhimmat asiakkaat ovat vuodelta 1993.
”Siten loikkasimme ajettaviin lietekoneisiin.” Lieteurakointi on vähentynyt vuosi vuodelta. ”Meillä on kaksi ajettavaa konetta, mutta ajamme enää vain toisella enää 42000 kuutiota vuodessa.” Muu toiminta on vienyt ajan kortille.
Yrityksen visio on, että urakointia vähennetään ja myynti- ja varaosahommat kasvaa.
Suomalainen farmari etenee lyhyillä sykleillä, toisin kuin Keski-Euroopassa
KP-Urakointia tuo maahan Verwait-lietekalustoa ja Perwolf vetoletkujärjestelmää.
Vetoletkukaluston myynti vaihtelee vuosittain sään mukaan, mikä ihmetyttää Isohannia.
”Märkänä vuonna vetoletkukaluston kauppa käy, kuivana vuonna vaunupuoli vetää paremmin.”
Euroopassa on hänen mukaansa aivan eri meininki.
Jossain asioissa Suomi on liian pitkällä takamatkalla. Monella avartuisi, kun kävisi vähän enemmän ulkomailla.”
”Meillä mennään lyhyillä sykleillä ja lyhyillä mietinnöillä. Se on yllättävää, jos miettii miten esimerkiksi Saksassa toimitaan. Siellä vetoletkukalustobuumi on tosi tapetilla. Meiltäkin kysyttiin vuokralle konetta Saksaan. Siellä myydään jopa viisipyörisiä Verwaitteja vetoletkukäyttöön.
”Moni ajattelee vieläkin, että lanta on vain välttämätön paha. Ei ajatella lannoitteena.”
”Mitä tulevaisuus on Suomessa?”, Isohanni miettii. ”Hollannin, Saksan ja Tanskan malli lietteen käytöstä luo painetta Suomeenkin.”
Luomussa lantaa tarvitaan paljon. Lannan käytön tehostamiselle on olemassa paineita. Levityksen tarkkuuteen kiinnitetään yhä enemmän huomiota. ”Moni ottaa kuitenkin lannasta kaiken hyödyn irti.”
Lannan siirtokaluston kehittely valmis
Isohanni miettii, olisko taloudellisinta vain tehdä jotain muuta? ”Me olemme vain ajautuneet asioiden kehittelyyn. Pakko jonkun kehitellä, mikään ei kehity itsekseen”, filosofi Isohanni sanoo.
Lannan siirtoon kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota. Firmalla siirtokalusto on nyt valmis tuotantoon. Moduulisäiliötä voidaan sovittaa mihin tahansa traktorin perävaunu tai kuorma-auton alustaan, vaikka vaihtolavan tai koukkulavan päälle.
Säiliön muoto ja ja ratkaisut ovat nyt valmiina. ”Puomikin tuli kerralla valmiiksi”.
Alihankkijat tekevät säiliöt ja PM keskipakopumput. Firma on Börgerin pumppujen Suomen maahantuoja. Hyllystä löytyy aina yhden pumpun verran varaosia valmiina.
Vetoletkunvetoon firma on tehnyt parikymmentä Vervaetia, jotka työskentelevät Belgiassa, Hollannissa ja Saksassa.
Yritys kasaa nyt myös viisiakselista lietteen siirtoautoa omaan käyttöön.
Monipuolista palvelua ja monipuolisia varaosia työkoneisiin ja traktoreihin
Harri Kuusisto ja Kyösti Isohanni tuumaavat, että tekemistä on nyt vähän liikaakin.
Maalauspuolella on paljon töitä. Lisätiloja rakennetaan ja vanhoja entrataan.
Uusi varaosavarasto valmistuu syksyyn mennessä.
Maanrakennus-, maatalous- ja metsäkoneiden huoltotoiminnassa riittää tekemistä.
Yritys myy paljon varaosia nykyään myös ilman asennusta. Lietekaluston varaosien, kuten kumisuulakkeiden ja multaimien osien myynti kasvaa koko ajan.
KP-Urakointia Oy tuo varaosia kaikkiin työkoneisiin, nyt myös traktoreihin, Hollannista, Saksasta ja Irlannista.
Koneiden maahantuonnissa asiakasta palvellaan koko prosessi katsastukseen saakka.
Uutena tuotteena on Vinanssi-luomulannoitteet, jonka levitykseen Isohannilla ja Kuusistolla on oma kone tarjolla.
Ennakoiva huolto — vieläkin outo käsite
Yrittäjät ihmettelevät miksi ennakoivaa huoltoa vieläkin laiminlyödään.
”Ennakoiva huolto vähentää sesonkirikkoja. Vaikka ei olisi paljon huollettavaa, katottais edes kone läpi.”
Miesten mielestä ennakoivaa huoltoa pitäisi tehdä erityisesti silloin kun rahatilanne on huono – se tulisi halvemmaksi.
He kritisoivat sitä, että suodattimista, kuten hytin suodattimista säästetään turhaan. ”Suodattimien hinnat ovat tulleet koko ajan alaspäin.
Menoista joutuu säästämään. Moni joutuu puntaroimaan mistä säästetään.
”Kaikille meille on sattunut huonoja aikoja. Silloin kannattaa miettiä tarkoin mistä otetaan ja mihin laitetaan.”
Lue myös Perwolf vetoletkumenetelmästä tästä.
Ja http://www.maaseutumedia.fi/kp-koneurakointi-lietekaluston-varaosat-hyllysta/
Artikkeli tehty yhteistyössä KP-Koneurakointia kanssa. http://www.koneurakointia.fi/
Ei kommentteja