Ilmastointilaite huolletaan usein vasta, kun se ei enää toimi. Ilmastoinnin huolto on kuitenkin taloudellisinta tehdä säännöllisesti vuoden tai viimeistään kahden välein. Henkilöautoissa ilmastointi kannattaa huollattaa joka vuosi, mutta isoissa työkoneissa riittää, että huolto tehdään parin vuoden välein.
”Eihän auton suodatintakaan vaihdeta vasta, kun kone on leikannut kiinni”, Timo Piirto KHP-ilmastoinnista havainnollistaa. Vanhan korjaaminen saattaa olla kalliimpaa kuin uuden asentaminen, koska työhön sisältyy myös purkamista.
Ilmajoella sijaitseva KHP-ilmastointi on alan uranuurtaja Suomessa. Firma tekee huoltoja, korjauksia ja ilmastointilaitteiden jälkiasennuksia ruohonleikkureista rinnetamppareihin. Varaosamyynti on merkittävä osa KHP:n toimintaa. Hyllystä löytyy ilmastointilaitteiden varaosat kaikkiin yleisiin konemerkkeihin.

2000-luvun alun Massikkaan asennettua ilmastointia ei huomaa muusta kuin kompressorista moottoritilasta. Merkkikohtaisessa ilmastoinnissa laitteille on olemassa tilat valmiina.
Ilmastointilaite ei ole vain lisävaruste
Ilmastointilaitteesta on ollut 2000-luvun alusta monen koneen vakiovaruste. Työkoneilmastointi on arkipäivää.
”Traktoreihin ilmastointi hankittiin aluksi turvetyömaille, silloin jälkiasenteiset ilmastoinnit olivat kattolaitteita”, Piirto kertoo.
Myöhemmissä koneissa on ollut mahdollisuus merkkikohtaisiin ilmastointilaitteisiin, jos koneessa on ollut valmistajan valmiudet laitteille. Tällöin komponentit piilotetaan koneen rakenteisiin.
Ilmastointilaitteen tarkoitus ei ole ainoastaan jäähdyttää, vaan myös poistaa ohjaamon ilmasta kosteus.
Miten ilmastointiaite toimii?
Ilmastointilaitteen sydän on kompressori. Sen tehtävä on kierrättää kylmäaine lauhduttimelle. Kun kylmäaine pumpatessa muuttuu kaasusta nestemäiseksi, sen lämpötila nousee.
Kylmäaine jäähdytetään ajoviimalla ja lauhduttimen avulla. Lauhduttimesta kylmäaine siirtyy kuivaimen kautta höyrystinkennolle.
Höyrystinkenno tekee ilmastointilaitteen tärkeimmän tehtävän: se sitoo lämpöä ja kosteutta. Samalla kenno muuttaa paisuntaventtiillin avulla kylmäaineen takaisin kaasuksi.
Kylmäaine sitoo lämmön ja kosteus kondensoituu kennon pinnalle. Höyrystinkennosta kylmäaine jatkaa taas suljettua kiertoaan takaisin kompressorille.
Ilmastointihuolto ei ole vain nesteiden täydennystä
Ilmastointilaitteen omatoimiseen huoltoon kuuluu ohjaamon raitisilmasuodattimien ja sisäkiertosuodattimien vaihto. Ammattihuollon yhteyteen kuluu myös kuivaimen vaihto. Jos kuivain hajoaa huollon puutteesta, se saattaa oksentaa sisälmyksensä paisuntaventtiilin kautta koko järjestelmän tukkoon.
Kompressori hajoaa, kun nesteen virtaus estyy. Letkujakaan ei välttämättä saada enää huuhtelemalla puhtaaksi, vaan ne menevät myös uusiksi.
Lauhduttimen kennon puhdistaminen pitää kuulua kuljettajan säännöllisin toimenpiteisiin, eikä vasta sitten kun se on variksen pesä. Lauhdutin sijaitsee kauimmaisena moottorin etupuolella, joten sen puhdistaminen ei ole edes työlästä.
Timo Piirto neuvoo, että ilmastointilaitetta kuuluu käyttää ajoittain myös talvella, jotta kompressorin akselitiivisteet eivät kuivu. Ilmastointilaite on tarpeen myös talvella kuuraisen ikkunan huurteen poistossa.
KHP-ilmastointi asentaa myös paikan päällä
Ilmastointilaiteasennus on luvanvaraista toimintaa. Osa ilmastoinneista tehdään paikan päällä asiakkaan tiloissa. Huoltoauton varusteisiin kuuluu kaikki tarpeellinen ilmastoinlaitteiden asennusta varten.
KHP-Myynnillä on käytössään 3D –mallinnusteknologia mitä käytetään apuna ilmastointien suunnittelussa. Myös kennojen oikea koko ja tehokkuus täytyy suunnitella konekohtaisesti, jolloin koneeseen pystytään valmistamaan mahdollisimman tehokkaat ilmastoinnit.
Ilmastoinnin letkut valmistetaan pääsääntöisesti toimitiloissa valmiiksi, mutta erikoistapauksissa letkut ja putket voidaan valmistaa myös huoltoautossa.
Uusien koneiden ilmastoinnit asennetaan Ilmajoella KHP-Myynnin toimitiloissa ja käytettyihin koneisiin pääsääntöisesti asiakkaan luona.
Hinnoittelu perustuu avaimet käteen periaatteella, eli asiakas tietää jo tilausvaiheessa ilmastoinnin kokonaiskustannukset, oli asiakas sitten Hangosta tai Nuorgamista. Sovitun hinnan päälle ei tule enää mitään lisäkustannuksia.
”Kaikki tulee aina tehdyksi pitkän kokemuksen turvin”, Tommi Piirto sanoo.
KHP:n varastosta löytyy useimpien konemerkkien varaosat. Erikoisemmat varaosat saadaan tilattua muutaman päivän varoitusajalla. Huoltopäivystys ja puhelinpalvelu toimii 24/7 kaikille asiakkaille.
”Yleistä puhelinneuvontaa ei tehdä, mutta asiakkaista pidetään huolta”, Timo Piirto lupaa.
Tästä pääset KHP Ilmastoinnin kotisivuille.
Artikkeli julkaistu 25.9.2015
Ei kommentteja