Maaseutumedia
facebook twitter rss
  • Etusivu
  • Aihealueet
    • Arkistosta nostettua
    • Bioenergia
    • Biotalous
    • Eläinsuojelulaki
    • Eläinten ruokinta
    • Erikoiskasvit
    • GIF – kuva-animaatio
    • Halpuutus
    • Hevoset
    • Hullu juttu
    • Huolto
    • Hyvinvointi
    • Ite-Taide
    • Karjatalous
    • Klubi-artikkeli
    • Kolumni
    • Konekauppa
    • Kotieläintalous
    • Koulutus
    • Kulttuuri
    • Kuvareportaasi
    • Lukijablogi
    • Lähiruoka
    • Luomu
    • Luonnonsuojelu
    • Lyhyet erikoiset
    • Maaseudun nuoret
    • Maaseudun palvelut
    • Maaseudun persoona
    • MaaseutuMedia suosittelee
    • Maatalouden naiset
    • Mainos
    • Metsä
    • Murresanakirja
    • Muut lehdet
    • Pakina
    • Peltoviljely
    • Pienet erikoiset
    • Pääkirjoitus
    • Rakentaminen
    • Ruoka
    • Talous
    • Tapahtumat
    • Tekniikka
    • Ulkomaat
    • Urakointi
    • Uutiset
    • Uutispommi
    • Vieraskolumni
    • Viljelytuet 2015
    • Viranomaistarkastukset
    • Wanha talo
    • Wanhat koneet
    • Ympäristönsuojelu
    • Yritysblogi
  • Arkisto
  • MaaseutuMedia on maaseudun äänenkannattaja
  • Yhteystiedot
  • Klubi
    • Liity Klubin jäseneksi
    • Klubi-artikkelit
  • Kirjaudu sisään
Kultamaha Ferguson 35
Tekniikka, Yleinen 0

Kolmevitonen saapui Suomeen 1957

Jussi-Faari · 18.6.2014

Ferguson 35 rantautui Suomeen 1957. Kaksoisvoimanotto, edelleen kehittynyt hydrauliikka, lisääntynyt moottoriteho ja lukuisat vaihteet lisääntyneen maantienopeuden kera tekivät siitä himoitun traktorin. Toki muitakin herkkuja oli tarjolla.

Muistan tunteneeni kalvavaa kateutta, kun serkkuni ilmestyi heinäpellollemme uutukaisella ”kultamahallaan”. Siinä se ryökäle pullisteli ja ajeli viistoon avo-ojien yli kuin tyhjää. Pikkuharmaalla moista näytöstä ei olisi voinut ajatellakaan. Vähän virkisti, kun jonkin vuoden päästä kuului: ”…syönnin ajaksi varjoon jättää, niin ’keleen peli ei enää käynnisty.”

Massey Fergusonit muuttuivat sitten punaisiksi. Tämä koetteli harmaisiin Ferguihin tottuneita kovin. Seikka ansaitsee tulla mainituksi ainakin siksi, että varminta maailmassa on jatkuva muutos.

Kuusvitonen uuden ajan airut

Kolmevitonen oli vielä kevyt traktori, mutta jo kuusvitonen ennakoi uuden ajan tuloa. Se esitteli levyjarrut ja Perkinsin viidenkymmenen hevosvoiman moottorin. Heti perään tuli Massey Ferguson 65 MARK II. Siinä oli 56,5 ”kärsimättömänä tempoilevaa hevosta” ja 1 880 kiloa painoa. Ajovoimanottoa soviteltiin autonrungoista jalostettuihin peräkärryihin monella maan kolkalla.

Vaikka Massey Ferguson vielä esitteli kevyen kaksvitosmallin, niin ideologinen muutos oli jo tapahtunut. Keveät traktorit eivät menneet kaupan entiseen malliin. Kolmekymppinenkään ei tilannetta muuttanut. Myös Fergusonit alkoivat lisätä painoaan.

Raskaaseen päähän ilmestyi mallit MF 175S ja MF 178. Kolmen tonnin painoraja oli näin rikottu. Viisisataasarja puhkaisi neljä tonnia. Ensimmäiset kunnolliset jarrut saatiin maataloustraktoriin jo satasarjassa, nimittäin öljykylvyssä uivat levyjarrut.

Multi-Power esiteltiin 1963. Se muutti jokaisen vaihteen nopeutta kolmisenkymmentä prosenttia. Kytkintä ei tarvittu, vivun siirto sormenpäillä riitti. Nyt oli käytössä kaksitoista vaihdetta eteenpäin ja neljä taaksepäin. Maantienopeus nousi uuteen luokkaan.

Elektroniikka tuli jäädäkseen

Teolliset muotoilijat saivat töitä Massey Fergusonilta kuusikymmentäluvun puolivälissä. Satasarja edusti tuolloin ennen kokematonta ulkonäköä. Moni traktoritehdas joutui innostumaan muotoilusta heti perään.

Hydrauliikkaan ilmestyi asennonsäädön ja painonsiirron oheen paineensäätö, mukautumisherkkyyden säätö, laskeutumisnopeuden säätö ja ulkopuolisten hydraulilaitteiden hallinta.

Elektroniikka on tullut jäädäkseen myös massikoihin. Sellaiset sanat kuin Datatronic, Autotronic ja Fieldstar kertovat tietotekniikan tarjoamista mahdollisuuksista traktorin käyttäjälle. Elektroniikka valvoo traktorin toimintoja ja jopa estää virheellisen käytön. Juuri työkone-elektroniikka edustaa AGCOn vahvaa erikoisosaamista.

Lue myös MaaseutuMedian muut jutut aiheesta:

Pikkuharmaa vei Suomen maatalouden traktoriaikaan

Harry Ferguson oli kiivas insinööri

autotronicdatatronicfergusonferguson 35fieldstarmassey fergusonpikkuharmaatraktori

Jussi-Faari

Voisit tykätä myös näistä

  • Yleinen

    Eläinlääkärin kommentti: Voi UniCafe hukassa olet

  • Yleinen

    Palaturve on loistava apupolttoaine

  • Yleinen

    Jussi Tuomisto — tutkijan ja maajussin ilmastomuutosanalyysi

Ei kommentteja

Vastaa Peruuta

MaaseutuMedia suosittelee

  • Suomalainen kinkku on luotettavaa ruokaa

    16.11.2018
  • Young Village folk — Uusi dokumenttisarja nuorista farmareista

    8.11.2017
  • Viljelytuet 2016 — Veikko Vastaa

    22.5.2016
  • Julkiset ruokahankinnat suomalaisten kriteerien mukaisiksi

    4.4.2016
  • Artikkelikommentit täydentävät artikkelin sisältöä

    30.11.2015
  • Pohjalaistalo sai uuden elämän

    9.5.2015
  • Pappatunturi 312 km/h Hayabusan voimalla

    28.3.2015
  • Puolison kuolema yllätti

    30.12.2014
  • Suosituimmat
  • Valehteleeko eläinkuva?

    23.8.2017
  • Kaukasiankoira on laumanvartija, jota susikin pelkää

    15.2.2015
  • Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • 11 300 euron sanktiot 4 millistä

    7.4.2015
  • Juhana Vartiainen kolumni: Kullankallis maataloutemme

    12.5.2017
  • Tuula says: Tapatko sinäkin lopulta ystäväsi joiden luottamuksen olet ensin ansainnut?...
  • Tuula says: Sen tiedän, että siinä on kyse rahasta. Ei mistään muusta. Terveisin lapsuuten...
  • Sointu Pihlava says: Pitäiskös Vilokin julkaista ne asiakirjat, joista selviää, miksi ei konkurssi...
  • Pietro jokiheimo says: Hyvä tarina Nordea Pankkini Tilallinen Asian tuntemusta...
  • Mipo says: Totta...
Mavi Pysyvä nurmi luomu MTK Maataloustuet traktori Afrikkalainen sikarutto Maaseutumedia GMO Veikko Tuominen Sika Eläinsuojelulaki Maajussit Traktorimarssi Halpuutus Sanktiot peruna Leena Tenhola

SEURAA FACEBOOKISSA

Tagit

Afrikkalainen sikarutto Eläinsuojelulaki GMO luomu Maajussit Maaseutumedia Maataloustuet Mavi MTK Pysyvä nurmi Sika traktori Traktorimarssi Veikko Tuominen

© MAASEUTUMEDIA