Ferguson 35 rantautui Suomeen 1957. Kaksoisvoimanotto, edelleen kehittynyt hydrauliikka, lisääntynyt moottoriteho ja lukuisat vaihteet lisääntyneen maantienopeuden kera tekivät siitä himoitun traktorin. Toki muitakin herkkuja oli tarjolla.
Muistan tunteneeni kalvavaa kateutta, kun serkkuni ilmestyi heinäpellollemme uutukaisella ”kultamahallaan”. Siinä se ryökäle pullisteli ja ajeli viistoon avo-ojien yli kuin tyhjää. Pikkuharmaalla moista näytöstä ei olisi voinut ajatellakaan. Vähän virkisti, kun jonkin vuoden päästä kuului: ”…syönnin ajaksi varjoon jättää, niin ’keleen peli ei enää käynnisty.”
Massey Fergusonit muuttuivat sitten punaisiksi. Tämä koetteli harmaisiin Ferguihin tottuneita kovin. Seikka ansaitsee tulla mainituksi ainakin siksi, että varminta maailmassa on jatkuva muutos.
Kuusvitonen uuden ajan airut
Kolmevitonen oli vielä kevyt traktori, mutta jo kuusvitonen ennakoi uuden ajan tuloa. Se esitteli levyjarrut ja Perkinsin viidenkymmenen hevosvoiman moottorin. Heti perään tuli Massey Ferguson 65 MARK II. Siinä oli 56,5 ”kärsimättömänä tempoilevaa hevosta” ja 1 880 kiloa painoa. Ajovoimanottoa soviteltiin autonrungoista jalostettuihin peräkärryihin monella maan kolkalla.
Vaikka Massey Ferguson vielä esitteli kevyen kaksvitosmallin, niin ideologinen muutos oli jo tapahtunut. Keveät traktorit eivät menneet kaupan entiseen malliin. Kolmekymppinenkään ei tilannetta muuttanut. Myös Fergusonit alkoivat lisätä painoaan.
Raskaaseen päähän ilmestyi mallit MF 175S ja MF 178. Kolmen tonnin painoraja oli näin rikottu. Viisisataasarja puhkaisi neljä tonnia. Ensimmäiset kunnolliset jarrut saatiin maataloustraktoriin jo satasarjassa, nimittäin öljykylvyssä uivat levyjarrut.
Multi-Power esiteltiin 1963. Se muutti jokaisen vaihteen nopeutta kolmisenkymmentä prosenttia. Kytkintä ei tarvittu, vivun siirto sormenpäillä riitti. Nyt oli käytössä kaksitoista vaihdetta eteenpäin ja neljä taaksepäin. Maantienopeus nousi uuteen luokkaan.
Elektroniikka tuli jäädäkseen
Teolliset muotoilijat saivat töitä Massey Fergusonilta kuusikymmentäluvun puolivälissä. Satasarja edusti tuolloin ennen kokematonta ulkonäköä. Moni traktoritehdas joutui innostumaan muotoilusta heti perään.
Hydrauliikkaan ilmestyi asennonsäädön ja painonsiirron oheen paineensäätö, mukautumisherkkyyden säätö, laskeutumisnopeuden säätö ja ulkopuolisten hydraulilaitteiden hallinta.
Elektroniikka on tullut jäädäkseen myös massikoihin. Sellaiset sanat kuin Datatronic, Autotronic ja Fieldstar kertovat tietotekniikan tarjoamista mahdollisuuksista traktorin käyttäjälle. Elektroniikka valvoo traktorin toimintoja ja jopa estää virheellisen käytön. Juuri työkone-elektroniikka edustaa AGCOn vahvaa erikoisosaamista.
Lue myös MaaseutuMedian muut jutut aiheesta:
Ei kommentteja