Konekilleri on kiinnostava näyttely näytteilleasettajien silmissä.
Tomas Kjellman, Hyväkone, Seppo Kuisma ja Nipere ilmoittautuivat ensimmäisinä Jyväskylän näyttelyyn.
He kertovat motiiveistaan ja näkemyksistään Konekilleristä.
Kalaa ei saa, ellei laske verkkoja
Tomas Kjellmanin markkinoinnin lempivertaus on kalastus — Jos kalastaja ei laske verkkojaan, myöskään saalista ei tule.
Hän käyttää vertausta markkinointiin tai maatalouteen. Jos viljelijä ei keväällä kylvä, satoakaan on turha odottaa.
”Vaikka kylvää, satoa ei pysty ennustamaan. Sama se on markkinoinnissa, aina ei tiedä mitä tuleman pitää.”
Maatalousnäyttely on Tomas Kjellmanin mukaan aivan samanlainen markkinointikanava, kuin edellä mainitut vertaukset.
Konekilleri tarjoaa Kjellmanin mukaan merkittävän markkinointisykäyksen.
Näyttelyvieraita on hänen mukaansa vähemmän, kuin isoissa kansanjuhlissa, mutta kävijät ovat 70-prosenttisesti oikeaa asiakaskuntaa.
”Kun paikalla on pääosin ammattilaisia, se aiheuttaa vähemmän stressiä oikeille asiakkaille.”
Kjellmanin isolle 700 neliön osastolle tuodaan parikymmentä konetta, lähinnä karjatalouskoneita ja lietelantakalustosta ruokintaan.
Seppo Kuisma Oy 50 vuotta konekauppaa
Seppo Kuisma Oy aloitti David Brownin edustuksella joulun alla 1970 Salon talousalueella. Kun Hankkija kaatui, myyntiin tuli John Deeren traktorit.
Loimitraktorin aikaa Loimaalla Seppo Kuisma muistelee, silloin kauppa kävi kuin siimaa. Vuoden vaihteessa tehtiin tilinpäätösostoja.
”Myymälässä jonotettiin kauppakirjojen tekoa. Pelkkä kauppakirja riitti silloin verovähennyksiin. Tavara toimitettiin sitten myöhemmin alkuvuoden mittaan.”
Kuisman Konekillerin osasto on suurempi kuin aiemmin, ehkä noin puolitoistakertainen, 400 neliöinen.
Kuisma toteaa saman kuin Kjellman, Nipere ja Hyväkone: Sijainti on keskellä karjatalousaluetta ja paikalla on aktiivisia asiakkaita.
Konekilleri –Kauppa tehdään paikan päällä
Hyväkone Oy on kurikkalaisten Tuomo, Vesa-Matti ja Ismo Keskimäen yritys.
Vesa-Matti sanoo aloittaneensa yrittäjän uransa heti koulusta päästyään 16-vuotiaana. Nyt reilun viisikymppisenä töitä tahkotaan ympäri Suomea.
Tuomo Keskimäki tuumaa, että Konekilleri on ehkä ainua messu joka voidaan toteuttaa tänä vuonna.
Tuomo kertoo, että näyttelyssä kiirusta pitää ja monesti kaupat tehdään loppuun näyttelyn jälkeen.
Hyväkoneella on ollut aiemmin sisäänheittäjä, joka on ohjannut asiakkaita oikeille myyjille. Niin nytkin.
”Päätimme lähteä mukaan, kun kuulimme, että Marko lähtee vetämään Konekilleriä. Hän on järjestänyt jo useita tämän alan messuja. Tuntee karjatalouksien tarpeet vuosien kokemuksella”, Tuomo Keskimäki tuumaa.
Nipere: asiakkaiden on helppo tulla
Ari Ollikkala on myös ollut alalla pitkään. Nipere aloitti toimintansa 1976, Ari tuli remmiin 1985.
”Jyväskylä on ylivoimainen paikka näyttelylle, nimenomaan ammattinäyttelylle”, Ari Ollikkala kertoo.
Ollikkalan mukaan myllyjä ja rehusekoitinjärjestelmiä tutkivat vain kotieläinammattilaiset.
Toivoisin Konekillerin kokonaiskävijämäärän saavuttavan 10 000 rajapyykin, silloin omallekin osastolle tulisi paljon potentiaalia.
Artikkeli tehty yhteistyössä Konekilleri kanssa.
Konekilleri on Maaseutumedian yhteistyökumppani.
Ei kommentteja