”Ostin Volvo LV122 DS:n 1991”, sanoo Per-Johan Wännsrtöm Uumajan liepeiltä.
Auto löytyi ladon takaa, niinkuin usein raadot löytyvät. Omistajaveljekset olivat kaavailleet tekevänsä siitä traktorin peräkärryn.
Romu raakile
”Projektista tuli pitkä ja kokonaisvaltainen työmaa.”
1970-luvun lopussa neljä harrastajaa hankki biilin porukkaprojektiksi, mutta reilun kymmenen vuoden kuluttua he väsähtivät ison työmaan jäädessä kesken purkuvaiheeseen.
Sittemmiin auto rantautui Uumajaan osina.
Kun Wännström hankki auton, runko oli kiemuralla, hytti romahduspisteessä ja maitotonkat täynnä tilpehööriä.
Ylimääräistä pois nakattavaa rojua oli myös rutkasti.
Pahassa kunnossa oli myös moottori, joka oli ollut kymmenen vuotta auki. ”Inte bra”, sanoo ruotsalainen. Sylintereistä kuitenkin saatin ruosteonkalot puhtaaksi poraamalla bloki ylikokoon.
Perä oli pahin. Kokonainen ratas puuttui. Uudet osat löytyivät ja perä vetää taas.

Harva muistaa vanhan ajan maitotionkien keräilyä. Suomessa se oli pääasiassa traktorimiesten hommaa. Talvisaikaan hytittömilä traktoreilla liikkuminen oli kovien äijien työtä.
Viimeistely peltihommilla
Per-Johanilla kului peltihommmissa lukemattomat tunnit.
Lakkauksen alla on viinipunainen väri. Mustaksi maalattu alusta sointuu kokonaisuuteen hienosti.
Alkuperäinen Chevroletin vihreätä ei enää löytynyt mistään.
Vastaavia autoja oli liikenteessä 50- ja 60-luvulla Västerbottenin Norrmeijereillä käytössään lukuisia.
Ruotsissa vanhojen työkeiden tuunauksessa ja entisöinnissä on oma vahva kulttuuri.
Tästä näet Youtube-videon arvokkaasta autosta ja menneiden vuosikymmenten perinteestä ennen tankkiautoja ja tilatankkeja.
Valokuvat Ulf Forsberg. Ulf Forsbergin kotisivut.
Teksti julkaistu 11.7.2014
2 Kommenttia
Liioittelevasti sanottu tuo ”Suomessa se oli pääasiassa traktorimiesten hommaa.” Toki traktoreilla ajettiin paljon keräilyreittejä, mutta automiehet kuitenkin suurimman kilometrimäärän ja suurimmat maitomäärät kuljettivat.
Traktoreilla kuljetettiin kyllä tonkia autoreitin varteen.
Se on tainnut olla alueellista. Kiitos huomautuksesta.