Kävimme katsomassa miten itselastaava RMH-apevaunu toimii Uusilammen tilalla.
Peräseinäjokelainen Janne Kujala on moderni karjankasvattaja joka arvostaa eläinten hyvinvointia. Yksi tärkein hyvinvointitekijä on hyvälaatuinen ruoka, joka pitää jakaa tasaisesti ja tasalaatuisena jokaiselle eläimelle.
30 -kuutioinen apevaunu on Uusilammen tilan neljäs, ensimmäinen itselastaava.
Uusilammen tila edustaa nykyaikaista karjankasvatusta
Janne Kujala tervehtii Maremmano Abbruzzi -laumanvartijakoirien kera tulijaa. Isossa pihapiirissä lempeitten ja päättäväisten laumanvartijoiden läsnäolo luo turvaa.
Kevään ilta lähestyy ja pikkuhytyinen tuuli puhaltaa punaa poskiin. Nuori farmari juttelee rauhallisen topakasti. Hän on eläintenhoidon huippuammattilainen joka pysyttelee ajan hermolla. Hän on palannut juuri opintomatkalta Amerikoista. Oppia haetaan maailmalta aktiivisesti.
Israelilainen tehomaatalous ja maidontuotanto on saanut hänet haukkomaan henkeä. Tuotantomäärät ovat liki kaksinkertaisia suomalaiseen ja eurooppalaisen mittapuun mukaan. ”RMH apevaunu on muuten israelilainen”, kertoo harras farmari.
Ison piha-alueen siisti asvalttipinta alkaa olemaan talven jäljeltä kuiva. Isoja karjarakennuksia on useita ja pohjalaisittain epätavallisesti kumpuileva — Maastoerotkin ovat kohtuullisen isoja.
Illan hämärä rauhoittaa kiireistä pihapiiriä. Pihatoissa on rauhallista, eläimet viihtyvät. Sonnit tallentavat viimeisiä appeitaan pötseihinsä. Ruoka muuttuu yön aikana eläinten elinvoimaksi.
”Itselastaavalla kuluu päivässä tunti ja vartti ruokintaan. Traktorin vetämällä vaunulla kului aikaa kolme tuntia. Työllä on aina hinta. Säästöt ovat huomattavat.”

Sekoittimen toimintaa voi käydä kurkkaamassa sähköhydraulisesti nousevat tason päältä. Ape myllääntyy vakuuttavasti.
RMH apevaunu jakaa vuorokaudessa 40 tonnia ruokaa
Tilalla kasvaa pihatoissa toista tuhatta sonnia. Ruokaa kuluu päivittäin liki 40 000 kiloa, vuosittain 12 – 14 miljoonaa kiloa.
”Se miten ruoka jaetaan ja minkälaista ruoka on, ratkaisee miten eläimet kasvavat. Eli se tarkoittaa paljonko niistä tulee yksinkertaisesti rahaa”, yrittäjä kertoo.
”Apevaunulla on tärkeä rooli, kuinka se silppuaa sekoittaa ja kuinka tasalaatuista rehu on.”
Sillä on nyt jaettu 24 miljoonaa kiloa ruokaa eläinten eteen reilun parin vuoden aikana.
”Jokaisen tilan kannattaa laskea kulut pitkällä aikavälillä. Itselastaavan pelkkä polttoainesäästö on meillä ollut vuodessa 14 000 litraa, kun polttoainesäästö on ollut 0,8 litraa tonni. Kerro se vaikka kymmenellä vuodella.”

Sonnit ovat komeita ja pihatossa on rauhallista.
Apevaunun sydän on jyrsin
”Jyrsin ja kuljetin ratkaisevat — Niissä tulee erot”, Janne kertoo. ”Minkämoinen vaunu ja minkämoinen jyrsin. Siellä ratkotaan kuinka tehokas se kone on.”
RMH:n jyrsimen teho on 70 prosenttia moottorin kokonaistehosta, eli jyrsimelle pystytään ohjaamaan yli 200 hevosvoimaa. ”Muilla markkinoilla olevista koneista teho jää 100 – 150 hevosvoimaan.”
Jyrsimen teho rehuaumassa oli kuvaushetkellä 1500 kiloa minuutissa.
Mäskiä kone imee kuin sika, nikottelematta ja yskähtelemättä.
”Monella koneella mäski ei tahdo mennä kun kuljettimen rullat hihnat tuppaavat luistamaan. Tällä menee, kun siinä on niin erilaiset vetorullat.”
Janne puhuu kuin paraskin myyntimies, vakuuttavan analyyttisesti.
… ja kuljetin
Kuljetinmatto on riittävän leveä ja korkea että siellä kykenee tavara liikkumaan. Janne sanoo että RMH:ssa ei ole ollut kuljetin- eikä jyrsinongelmia.
”Päiväkasvut lisääntyivät 20 -40 grammaa kun ape tulee tasalaatuisempana jokaisen eläimen eteen.”

Ohjaamossa on kahdeksan kameraa joilla voidaan seurata takakulmia, takapyöriä ja luukkuja. Näytöltä ja kuskin penkiltä voidaan ohjelmoida kaikkia toimintoja. Esimerkiksi jyrsimen tehot pudotetaan näytöltä 200 kierrokseen raskasta kivennäistä lastatessa. ”Muuten se lentäisi liian kauas”, isäntä kertoo.
Sekoitin ei jätä kysymyksiä
Ohjaamoa voidaan nostaa sähköisesti ylös. Samalla voidaan käydä tarkastelemassa rappusilta miten rehu myllääntyy.
Kaksi pystyruuvia kulkevat hiukan limittäin jolloin sekoitus kattaa koko pohjapinta-alan tarkasti.
Ruuvin reunat ovat kaikki ruostumatonta terästä. Vaunussa kaikki on metri alaosasta ylöspäin kaikki on rosteria. Janne kertoo että rosteri kestää kulutusta paljon enemmän kuin normaali hyväkin teräs.
Vaikka koneella on ajettu 25 miljoonaa kiloa apetta, kaikki alkuperäiset terät sekoituskammiossa ja jyrsimessä ovat kunnossa, samoin kaikki pultit.
Katkenneet ja murtuneet terät on toki jouduttu vaihtamaan uuteen. Syy murtumiseen on siinä että kateaineena vilja-aumassa käytetty peruna on jäätyneenä kovaa.

Sekoittimien väliin ei jää tyypilistä miehen mentävää väliä, vaan ne kulkevat limittäin. Kaikki rehu sekoittuu tasaisesti.
”Yleensä jos apevaunussa on ongelmia, ne ovat jyrsimessä tai kuljettimessa.”
850 kiloa yhdellä lohkaisulla
”850 kiloa meni yhdellä lohkaisulle tästä aumasta.” Kyytiin otettiin muutamalla puraisulla 4000 kiloa säilörehua, seuraavaksi imuroidaan 100 kiloa kivennäistä.
Seuraavana hotkaistaan neljä tonnia viljaa jossa on mukana 800 kiloa perunaa, joka on auman katteena.
Aikaa kului 15 – 20 minuuttia starttauksesta kun ape oli tehty ja jaettu.

”Aumat pysyy siistissä kunnossa, ei tule hukkaa eikä tavaraa tipu maahan. Rintaus pysyy hyvässä kunnossa”, Janne toteaa.
”Ape samanlaisena alusta loppuun — Kasvut paranee”
”Aiempia vaunuja käytettäessä joskus elukat saivat alkupäässä pelkkää viljaa ja ruokinnan viimeiset lopuksi heiniä.
Eläimet kasvaa tasaisemmin kun ne saavat tasaisesti samanlaatuista rehua keskellä ja päissä. Päiväkasvut ovat nousseet tämän vehkeen ansiosta 20 – 40 grammaa. Eläimet kasvavat kauttaaltaan tasaisemmin.
Arat jotka tulevat vimeiseksi syömään saavat myös samanlaista ruokaa kuin ensimmäisenä syömään tulleet rohkeat.”

Iso ketterä vaunu kulkee pehmoisesti hiljaa keinuen.
RMH kulkee pehmoisesti
Apevaunussa on nelipyöräohjaus ja neliveto. Vaikka vaunun akseleiden napaväli on 5,841 metriä, kulkee se isolla pihalla riittävän ketterästi. Vaunu painaa tyhjänä 18500 kiloa, täydellä kantavuudella sen paino on 10 tonnia enemmän, 28,5 tonnia.
Kone kulkee hydraulijousituksen turvin pehmoisesti huojuen, Jannen mukaan se ei tärise eikä kolise.
”Itsekulkeva RMH on hyvä tämmöisessä ympäristössä missä on paljon korkeuseroja”, Janne sanoo.
”Tervetuloa tutustumaan”
Janne Kujala toivottaa tervetulleeksi tutustumaan kaikki vaunusta kiinnostuneet. Hän lupaa näyttää kaikki tarkat muistiinpanot ja laskelmat vuosien ajalta.
RMH apevaunujen tiedot löytyvät tästä linkistä.
Artikkeli tehty yhteistyössä SR-Harvestingin kanssa.
Ei kommentteja