Maaseutumedia
facebook twitter rss
  • Etusivu
  • Aihealueet
    • Arkistosta nostettua
    • Bioenergia
    • Biotalous
    • Eläinsuojelulaki
    • Eläinten ruokinta
    • Erikoiskasvit
    • GIF – kuva-animaatio
    • Halpuutus
    • Hevoset
    • Hullu juttu
    • Huolto
    • Hyvinvointi
    • Ite-Taide
    • Karjatalous
    • Klubi-artikkeli
    • Kolumni
    • Konekauppa
    • Konekilleri
    • Kotieläintalous
    • Koulutus
    • Kulttuuri
    • Kuvareportaasi
    • Lukijablogi
    • Lähiruoka
    • Luomu
    • Luonnonsuojelu
    • Lyhyet erikoiset
    • Maaseudun nuoret
    • Maaseudun palvelut
    • Maaseudun persoona
    • MaaseutuMedia suosittelee
    • Maatalouden naiset
    • Mainos
    • Metsä
    • Murresanakirja
    • Muut lehdet
    • Pakina
    • Peltoviljely
    • Pienet erikoiset
    • Pääkirjoitus
    • Rakentaminen
    • Ruoka
    • Talous
    • Tapahtumat
    • Tekniikka
    • Ulkomaat
    • Urakointi
    • Uutiset
    • Uutispommi
    • Vieraskolumni
    • Viljelytuet 2015
    • Viranomaistarkastukset
    • Wanha talo
    • Wanhat koneet
    • Ympäristönsuojelu
    • Yritysblogi
  • Arkisto
  • MaaseutuMedia on maaseudun äänenkannattaja
  • Yhteystiedot
  • Klubi
    • Liity Klubin jäseneksi
    • Klubi-artikkelit
  • Kirjaudu sisään
Wanhat koneet 1

T-Ford matkalla pohjoiseen

Hannu Koivisto · 28.2.2015

Matkalla pohjoiseen eteen tulee näky, joka panee hieraisemaan silmiä: T-Ford Sveitsin rekisterissä.

Avoautossa on rättikatto. Kun kaksi Ohukaista etupenkeillä ovat pukeutuneet asianmukaisesti, edes sivulaseja ei tarvita.

Missä Paksukainen?

Sveitsiläiset eivät vaatekaappia tarvitse, kaikki on puettu päälle. Bernhard Brägger vaikuttaa oloonsa tyytyväiseltä.

Sveitsiläiset eivät vaatekaappia tarvitse, kaikki on puettu päälle.

Sveitsiläiset eivät vaatekaappia tarvitse, kaikki on puettu päälle.

20 000 kilometrin reissu

Ylisvieskasta on vielä matkaa Rovaniemelle. Pääte-etappi on Nordkapp. ”Matkaa on jäljellä vielä kaksi kuukautta”, Bernhard Brägger kertoo. Sveitsissä puhutaan useita kieliä, mutta englanti ei Bräggeriltä oikein taivu. Brägger koettaa vaihtaa kielen saksaksi, mutta puhe käännetään italiaksi.

Matka alkoi Sveitsistä Bulgariaan. Elämysmatkailu jatkui Etelä-Euroopan rannikkoa pitkin Espanjan ja Portugalin kautta Ranskaan ja Englantiin. Suomen läpi reitti kulkee Nordkapin kautta Ruotsiin.

”Vielä on kaksi kuukautta retkeä jäljellä”, Brägger kertoo. Kompassi ja kartta ovat entisen Monte Carlon rallitähden ainoat navigointivälineet. Muistiinpanovälineinä kynä ja paperi.

Kirjailija aikoo julkaista retkestään kirjan.

Sivupeili ei ole muovia, eikä se käänny sähköisesti. Huomaa vasemmassa alareunassa nippusiteellä kiinnitetty huomiovalo, joka rikkoo kokonaisuuden – 89 vuotta sitten ei käytetty nippusiteitä.

Sivupeili ei ole muovia, eikä se käänny sähköisesti.

Sivupeili ei ole muovia, eikä se käänny sähköisesti. Alareunassa vasemmalla nykyaikainen huomiovalo.

Kymmeniä kilometrejä tunnissa

Matkaa Ford tekee 22 hevosen voimalla 50 km/h, sveitsiläisessä alamäessä jopa 70 km/h. Keskivauhti koko matkan aikana on ollut huimat 30 km/h.

Auton konepeltiin on maalattu ”20 000 km, 22 hevosvoimaa”.

Bernhard Brägger on selvästi ylpeä 89 vuotta vanhasta kulttiajokistaan. Auto täysin alkuperäinen lukuunottamatta halogeenivaloja, jotka korvaavat 6-volttiset alkuperäislamput.

Ja matka jatkuu...

Ja matka jatkuu…

T-Ford on kova peli

T-Fordin tunnetuimmat kuskit lienevät Ohukainen ja Paksukainen. Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen auto oli aikoinaan sensaatio, jota tehtiin parhaimmillaan 9000 kappaletta päivässä.

Fordimalleja valmistettiin useita. Kovakattoisen ja avoauton lisäksi sarjatuotannossa oli coupe ja limusiini. Ford taisi valmistaa myös maailman ensimmäistä avolavaa.

Miehet vetävät huput takaisin syvälle päähän. T-Ford-retkue kohtaa Rovaniemen arviolta puolenyön aikaan.’

Artikkeli julkaistu 28.2. 2015

NordkappOhukainen ja paksukainenT-Ford

Hannu Koivisto

Voisit tykätä myös näistä

  • Wanhat koneet

    Marion, tarunhohtoisen kaivinkoneen historiasta kirja

  • Wanhat koneet

    Patanokka – Nuffield 50 vuotta!

  • Arkistosta nostettua

    Ruotsalainen maitoauto menneiltä vuosilta

1 Kommentti

  • pentti mäkeä ruusutarhankatu 2,,37830 ,akaa,0400-992449 finland kommentoi: 29.2.2016 klo 14:25

    eikös citroen 2cv olisi mitään.

    Vastaa

Vastaa Peruuta

MaaseutuMedia suosittelee

  • Kenen asialla olet, Suomen kallein citypoliitikko Ville Niinistö?

    28.12.2021
  • Elämä puolison kuoleman jälkeen

    10.5.2021
  • Eläinsuojeluvalvonta – miten varautua?

    9.1.2021
  • Absurdi eläinvalvontatuomio — ehdollista vankeutta ja 300 000 euron menetykset

    3.10.2020
  • Elämäni farmarina — maajussin testamentti

    22.8.2020
  • Vapaaporsitus yllätti positiivisesti: 33 vieroitettua porsasta vuodessa — Mieluummin virikkeitä kuin antibiootteja

    26.6.2020
  • Sianlihan tuottajahinta saa Saksassa tukea

    5.4.2020
  • Antti, nuori sikafarmari teki uuden sikalan

    9.1.2020
  • Suosituimmat
  • Valehteleeko eläinkuva?

    23.8.2017
  • Kaukasiankoira on laumanvartija, jota susikin pelkää

    15.2.2015
  • Kaksi turverekkakuormaa vastaa 800 tuulivoimalan sähköntuotantoa yön yhden tunnin aikana

    18.1.2021
  • Suomalaisprofessoreiden tutkimusraportti toteaa IPCC:n raportin täysin virheelliseksi

    9.8.2019
  • Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • Hannu Koivisto says: Hyvä pointti....
  • Hannu Nissi says: Juuri näin. LUKE on järjetämässä juuri nettiseminaaria turvemaiden ilmastopääs...
  • Timar says: Turpeen alasajosta Suomessa päättäneet keskeiset poliitikot ovat ison rahan ke...
  • Lumipuku says: Kaikki vain siten ja vaken takia...
  • Hannu Koivisto says: Unohdin vastata. Yrittäjällä on ainakin yksi toinenkin firma....
Mavi Pysyvä nurmi luomu Maaseutumedia Eläinsuojelulaki MTK Maataloustuet Mikko Hakola traktori Afrikkalainen sikarutto Eero Vilokki Konekilleri Turve GMO Timo Äijö maatalous Vapaaporsitus Veikko Tuominen

SEURAA FACEBOOKISSA

Tagit

Afrikkalainen sikarutto Eero Vilokki Eläinsuojelulaki GMO Konekilleri luomu Maaseutumedia Maataloustuet Mavi Mikko Hakola MTK Pysyvä nurmi traktori Turve

© MAASEUTUMEDIA