Toyota Land Cruiser kulkee hiljaisesti lumista tietä. Alueaura lennättää puolimärkää lunta ojan pohjalle. Kurussa on satanut 15 senttiä uutta valkoista puolimärkää pöperöä.
”Näin helppoa tämä auraaminen on maasturilla, ei paljon pidä asfatillakaan ääntä”, Harri Haavisto kertoo.
”250 kilometrin tienhoidossa on ammattiylpeys tärkeää, vaikka hinta onkin se tärkein työn teettämisen kriteeri.”

Harri Haavisto on tienhoidon ammattiylpeä osaaja.
Kalusto työn mukaan
”Tuttava naureskeli kun tällaisilla leluilla ajelen. Kysyin, että onko jäljessä valittamista?”, Haavisto naurahtaa.
Haavistolla on kaksi kuorma-autoa varustettuina alusterillä ja alueauralla.
Land Cruiser sopii kevyen lumen auraamiseen, mutta polanteet ja raskas lumi ei sillä siirry. ”Silverado sopisi tähän paremmin. Letukassa on reilusti enemmä voimaa.”
Aura painaa vain 170 kiloa. Sähköllä toimiva hydraulipumppu vikisee tavaratilassa kun auraa säädetään kolmesta keinuvivusta.
Auraa säädetään ylös ja alas, sekä sivusuunnassa kaventaen. Jatkosiivelle on myös ohjaus. Sillä rajoitetaan lumen lentämistä liikennemerkkeihin, linja-autopysäkille ja naapurin mummun potkukelkan päälle.
Kevyt alueaura on erinomaisen näppärä peli kevyen lumen auraamiseen.

Alueauran heinäsirkan jalkaa on insinööri aivan selvästi tukevasti miettinyt.
Kyllä ammattitaidostakin vielä joskus maksetaan
Haavistolla oli ennen nykyistä urakkasopimusta seitsemän vuoden tauko lumihommista. Urakkahinnat putosivat aikoinaan niin alas, että Haavisto totesi että mieluummin hän köyhtyy sohvalla maaten kuin ajamalla. ”Lopputulos on sama, rahat vähenee, jos hintaa ei saa.”
Kesät kuluvat soran kuljetuksissa sekä maansiirtohommissa, muutamalle kaivinkoneelle ja pyöräkuormaajalle on piisannut sulan maan aikana öitä, ojan kaivuuta ja muuta. Lisäksi hänellä on yksi vaihtolava-auto roskakuljetuksia,
ja nosturitöitä varten. Myös sakokaivojen tyhjennykset hoituvat.
Lumityötauon aikana hän jätti lumivehkeet kuusen alle. ”Kyllä ammattitaidostakin vielä joskus maksetaan”, hän oli tuumannut. ”Ei edelleenkään paljon makseta, mutta leivässä pysyy.”
Ammattiylpeys motivoi
Täksi talveksi hän sai viiden vuoden alihankintaurakan Lemminkäiseltä. ”Nyt tohtii taas hiukan investoida, kun on pitkä sopimus plakkarissa.” Lumihommissa eivät vuodet ole veljeksiä.
Jonain vuonna tulee paljon lunta, toisena taas on hiekoittamista runsaasti.
Harri Haavisto rakensi hätäisesti 600 neliön hallin liukashiekkaa ja suolaa varten. Lastaaminen sujuu nyt hyvin, eikä vanhassa pressuhallissa tarvitse enää tuhrata.
”Tammikuussa hiekkaa kului 900 tonnia eli 15 tonnin kuormia 60.”
28 vuoden yrittäjäuran aikana työntekijät eivät ole juuri vaihtuneet. Yksi kuljettaja on ollut hommissa jo 27 vuotta. ”Voin lähteä silloin tällöin lomallekin rauhallisin mielin, hommat kyllä hoituvat ilman minuakin.
Hän myös osaa käsitellä työntekijöitään. ”Turhista en vinoile, mutta asiasta pitää sanoa.”
Harri Haavisto pitää työstään. ”Koskaan ei tule mieleen, ettei viitsisi töihin lähteä.”
Edellisenä yönä Haavisto lähti kahden aikaan liikenteeseen. Nyt hän odottaa lumen tulon loppuvan.
Aamuyöllä on uusi lähtö. Kun työntekijätkin asuvat lähellä, kaikille on tärkeätä, että kotikonnuilla tiet ovat hyvässä kunnossa.
Terveisiä tienkäyttäjille
Harri Haavisto lähettää terveisiä myös kaikille tienkäyttäjille kehottaen heitä hiljentämään vauhtia aura-auton tullessa vastaan.
”Vastaan tulevat autoilijat eivät aina ymmärrä väistää oma kaistansa oikeaan reunaan auran tullessa vastaan. Aivan kuin itsesuojeluvaisto puuttuisi. Tai sitten jotkut eivät vaan tajua, että tien keskiosakin pitää aurata.”
Onpa niitäkin tienkäyttäjiä, jotka näyttävät aura-autolle keskisormea. ”Sitä en kyllä ymmärrä. Juuri autoilijoita vartenhan sitä tietä hoidetaan.”
Lumihommissa ei muutenkaan turhan paljon kehuja ammattilainenkaan saa. ”Silloin kun kukaan ei kehu eikä moiti, niin kaikki on hyvin.”
Artikkelia päivitetty 16.2. klo 16: Kilometrejä reitillä tulee 250, kuorma-autoja on 2.
Artikkeli julkaistu 16.2.2016
1 Kommentti
Elikkäs Ammattina Sankari