Maaseutumedia
facebook twitter rss
  • Etusivu
  • Aihealueet
    • Arkistosta nostettua
    • Bioenergia
    • Biotalous
    • Eläinsuojelulaki
    • Eläinten ruokinta
    • Erikoiskasvit
    • GIF – kuva-animaatio
    • Halpuutus
    • Hevoset
    • Hullu juttu
    • Huolto
    • Hyvinvointi
    • Ite-Taide
    • Karjatalous
    • Klubi-artikkeli
    • Kolumni
    • Konekauppa
    • Konekilleri
    • Kotieläintalous
    • Koulutus
    • Kulttuuri
    • Kuvareportaasi
    • Lukijablogi
    • Lähiruoka
    • Luomu
    • Luonnonsuojelu
    • Lyhyet erikoiset
    • Maaseudun nuoret
    • Maaseudun palvelut
    • Maaseudun persoona
    • MaaseutuMedia suosittelee
    • Maatalouden naiset
    • Mainos
    • Metsä
    • Murresanakirja
    • Muut lehdet
    • Pakina
    • Peltoviljely
    • Pienet erikoiset
    • Pääkirjoitus
    • Rakentaminen
    • Ruoka
    • Talous
    • Tapahtumat
    • Tekniikka
    • Ulkomaat
    • Urakointi
    • Uutiset
    • Uutispommi
    • Vieraskolumni
    • Viljelytuet 2015
    • Viranomaistarkastukset
    • Wanha talo
    • Wanhat koneet
    • Ympäristönsuojelu
    • Yritysblogi
  • Arkisto
  • MaaseutuMedia on maaseudun äänenkannattaja
  • Yhteystiedot
  • Klubi
    • Liity Klubin jäseneksi
    • Klubi-artikkelit
  • Kirjaudu sisään
Arkistosta nostettua, Urakointi 1

Tienhoidon ammattilaiselle ammattiylpeys on ykkösasia

Hannu Koivisto · 5.12.2016

Toyota Land Cruiser kulkee hiljaisesti lumista tietä. Alueaura lennättää puolimärkää lunta ojan pohjalle. Kurussa on satanut 15 senttiä uutta valkoista puolimärkää pöperöä.

”Näin helppoa tämä auraaminen on maasturilla, ei paljon pidä asfatillakaan ääntä”, Harri Haavisto kertoo.

”250 kilometrin tienhoidossa on ammattiylpeys tärkeää, vaikka hinta onkin se tärkein työn teettämisen kriteeri.”

Harri Haavisto on tienhoidon ammattiylpeä osaaja.

Harri Haavisto on tienhoidon ammattiylpeä osaaja.

Kalusto työn mukaan

”Tuttava naureskeli kun tällaisilla leluilla ajelen. Kysyin, että onko jäljessä valittamista?”, Haavisto naurahtaa.

Haavistolla on kaksi kuorma-autoa varustettuina alusterillä ja alueauralla.

Land Cruiser sopii kevyen lumen auraamiseen, mutta polanteet ja raskas lumi ei sillä siirry. ”Silverado sopisi tähän paremmin. Letukassa on reilusti enemmä voimaa.”

Aura painaa vain 170 kiloa. Sähköllä toimiva hydraulipumppu vikisee tavaratilassa kun auraa säädetään kolmesta keinuvivusta.

Auraa säädetään ylös ja alas, sekä sivusuunnassa kaventaen. Jatkosiivelle on myös ohjaus. Sillä rajoitetaan lumen lentämistä liikennemerkkeihin, linja-autopysäkille ja naapurin mummun potkukelkan päälle.

Kevyt alueaura on erinomaisen näppärä peli kevyen lumen auraamiseen.

Aluauran heinäsirkan jalkaa on insinööri aivan selvästi tukevasti miettinyt.

Alueauran heinäsirkan jalkaa on insinööri aivan selvästi tukevasti miettinyt.

Kyllä ammattitaidostakin vielä joskus maksetaan

Haavistolla oli ennen nykyistä urakkasopimusta seitsemän vuoden tauko lumihommista. Urakkahinnat putosivat aikoinaan niin alas, että Haavisto totesi että mieluummin hän köyhtyy sohvalla maaten kuin ajamalla. ”Lopputulos on sama, rahat vähenee, jos hintaa ei saa.”

Kesät kuluvat soran kuljetuksissa sekä maansiirtohommissa, muutamalle kaivinkoneelle ja pyöräkuormaajalle on piisannut sulan maan aikana öitä, ojan kaivuuta ja muuta. Lisäksi hänellä on yksi vaihtolava-auto roskakuljetuksia,

ja nosturitöitä varten. Myös sakokaivojen tyhjennykset hoituvat.

Lumityötauon aikana hän jätti lumivehkeet kuusen alle. ”Kyllä ammattitaidostakin vielä joskus maksetaan”, hän oli tuumannut. ”Ei edelleenkään paljon makseta, mutta leivässä pysyy.”

Ammattiylpeys motivoi

Täksi talveksi hän sai viiden vuoden alihankintaurakan Lemminkäiseltä. ”Nyt tohtii taas hiukan investoida, kun on pitkä sopimus plakkarissa.” Lumihommissa eivät vuodet ole veljeksiä.

Jonain vuonna tulee paljon lunta, toisena taas on hiekoittamista runsaasti.

Harri Haavisto rakensi hätäisesti 600 neliön hallin liukashiekkaa ja suolaa varten. Lastaaminen sujuu nyt hyvin, eikä vanhassa pressuhallissa tarvitse enää tuhrata.

”Tammikuussa hiekkaa kului 900 tonnia eli 15 tonnin kuormia 60.”

28 vuoden yrittäjäuran aikana työntekijät eivät ole juuri vaihtuneet. Yksi kuljettaja on ollut hommissa jo 27 vuotta. ”Voin lähteä silloin tällöin lomallekin rauhallisin mielin, hommat kyllä hoituvat ilman minuakin.

Hän myös osaa käsitellä työntekijöitään. ”Turhista en vinoile, mutta asiasta pitää sanoa.”

Harri Haavisto pitää työstään. ”Koskaan ei tule mieleen, ettei viitsisi töihin lähteä.”

Edellisenä yönä Haavisto lähti kahden aikaan liikenteeseen. Nyt hän odottaa lumen tulon loppuvan.

Aamuyöllä on uusi lähtö. Kun työntekijätkin asuvat lähellä, kaikille on tärkeätä, että kotikonnuilla tiet ovat hyvässä kunnossa.

Terveisiä tienkäyttäjille

Harri Haavisto lähettää terveisiä myös kaikille tienkäyttäjille kehottaen heitä hiljentämään vauhtia aura-auton tullessa vastaan.

”Vastaan tulevat autoilijat eivät aina ymmärrä väistää oma kaistansa oikeaan reunaan auran tullessa vastaan. Aivan kuin itsesuojeluvaisto puuttuisi. Tai sitten jotkut eivät vaan tajua, että tien keskiosakin pitää aurata.”

Onpa niitäkin tienkäyttäjiä, jotka näyttävät aura-autolle keskisormea. ”Sitä en kyllä ymmärrä. Juuri autoilijoita vartenhan sitä tietä hoidetaan.”

Lumihommissa ei muutenkaan turhan paljon kehuja ammattilainenkaan saa. ”Silloin kun kukaan ei kehu eikä moiti, niin kaikki on hyvin.”

Artikkelia päivitetty 16.2. klo 16: Kilometrejä reitillä tulee 250, kuorma-autoja on 2.

Artikkeli julkaistu 16.2.2016

AlueauraAmmattiylpeysLumen aurausTienhoito

Hannu Koivisto

Voisit tykätä myös näistä

  • Arkistosta nostettua

    Kaavoitus kaipaa järkevöittämistä

  • Arkistosta nostettua

    Kuivalannanlevityksen Suomen ennätys?

  • Arkistosta nostettua

    Jukolan Juusto -maitotilan isäntä Pertti Liias satsaa tulevaisuuteen

1 Kommentti

  • Karppisen Timppa kommentoi: 5.12.2016 klo 16:05

    Elikkäs Ammattina Sankari

    Vastaa

Vastaa Peruuta

MaaseutuMedia suosittelee

  • Eläinsuojeluvalvonta – miten varautua?

    9.1.2021
  • Absurdi eläinvalvontatuomio — ehdollista vankeutta ja 300 000 euron menetykset

    3.10.2020
  • Elämäni farmarina — maajussin testamentti

    22.8.2020
  • Vapaaporsitus yllätti positiivisesti: 33 vieroitettua porsasta vuodessa — Mieluummin virikkeitä kuin antibiootteja

    26.6.2020
  • Sianlihan tuottajahinta saa Saksassa tukea

    5.4.2020
  • Antti, nuori sikafarmari teki uuden sikalan

    9.1.2020
  • Young Village folk — Uusi dokumenttisarja nuorista farmareista

    8.11.2017
  • Artikkelikommentit täydentävät artikkelin sisältöä

    30.11.2015
  • Suosituimmat
  • Valehteleeko eläinkuva?

    23.8.2017
  • Kaukasiankoira on laumanvartija, jota susikin pelkää

    15.2.2015
  • Kaksi turverekkakuormaa vastaa 800 tuulivoimalan sähköntuotantoa yön yhden tunnin aikana

    18.1.2021
  • Sikakuvat voi tehdä kahdella tavalla

    16.12.2014
  • Suomalaisprofessoreiden tutkimusraportti toteaa IPCC:n raportin täysin virheelliseksi

    9.8.2019
  • Raimo vastamäki says: Uusiutuvaa energiaa totta on .ja sitä pitää hyödyntää eikä turvautua tuont...
  • Marjatta koivisto says: Kyllä...
  • Pauli Walden says: Tottakai turve on uusiutuva. En hyväksy arpajaisia joka tuhoaa monen elinkeino...
  • totuus MTK:n avuista says: Kerran yritin MTK:n lakimies M. Tweriniltä kysyä vain pintapuolista neuvoa mit...
  • Jukka Jänisoja says: Turve takaisin energiatuotantoon....
Mavi Pysyvä nurmi luomu Maaseutumedia MTK Maataloustuet Mikko Hakola traktori Afrikkalainen sikarutto Eero Vilokki Konekilleri GMO Eläinsuojelulaki Veikko Tuominen Sika Timo Äijö maatalous Sikala

SEURAA FACEBOOKISSA

Tagit

Afrikkalainen sikarutto Eero Vilokki Eläinsuojelulaki GMO Konekilleri luomu Maaseutumedia Maataloustuet Mavi Mikko Hakola MTK Pysyvä nurmi traktori Veikko Tuominen

© MAASEUTUMEDIA