Koukkulavavaunu liuku- ja taittopuomilla oli Jarkko Haasalalla mielessä, kun lähti etsimään vaunua ensiksi energiapuun kuljetukseen.
Liukupuomin ja taittopuomin lisäksi vaatimuksena oli riittävä kantavuus, hydraulijousitus ja järeä rakenne.
ITRunner kolmiakselinen vaunu tarjosi ominaisuuksia, joita muilla valmistajilla ei ollut.
Puolen vuoden käytön jälkeen on Haasala kertoo kokemuksistaan.
Liukupuomi on monipuolinen
Haasalalla on talviaikaan paljon energiapuun kuljetusta, pääosin Kokkolan kaupungille. Traktorin vetämä perävaunu on kapeilla kaupungin teillä letkeästi notkeampi, kuin kuorma-auto.
Vaunulle löytyy koko ajan lisää muutakin käyttöä. Hän aikoo hankkia lisää lavoja viljansiirtoon, maansiirtoon, lannansiirtolava on suunnitelmissa.
Liukupuomi taittopuomin kanssa mahdollistaa eri kokoisten lavojen käytön. Lavat voivat olla erikoisia, vaikka 5,5 -metrisestä 7,5 metriin. Jäykällä puomilla voidaan käyttää vain yhden kokoisia lavoja.
Liukupuomi siirtää lavaa runkoa pitkin taaksepäin. Koukku ottaa lavan haltuun vasta loppumetreillä. Lavan nostokulma on paljon matalampi, kuin pelkällä koukulla lavaa nostettaessa tai laskettaessa. Liukupuomilla lava saadaan siis pienemmällä kulmalla kyytiin ja pois. Jos lavalla on kuormaa, se ei valu takalaidan yli.
”Pitkällä rungolla ja jäykällä puomilla esimerkiksi täyden hakelavan kuormasta valuu maahan tavaraa, kun lava käy niin pystyssä.”
”Liukupuomi-taittopuomi -yhdistelmän kanssa ei vilja valu taka-akselin päälle”, Kyösti Isohanni lisää. Isohanni edustaa KP-koneurakointia Oy:tä, maahantuojaa.
Eri vaunujen vertailussa italialainen ITRunner pärjäsi parhaiten
Jukka Haasala vertaili vaunuja hartaasti. Hydraulijousitus on osoittautunut välttämättömäksi. Korkea kuorma ei huoju edes 30 tonnin lastissa.
”Täysi tukkikuorma päällä ei huojunut yhtään.”
Kokkolassa on paljon liikenneympyröitä. Niissä jousitus on ollut ehdoton. Vaunu pysyy suorassa jyrkissä käännöksissä.
Hydraulijousijousituksen avulla korkeudenkin muuttaminen on helppoa.
Liukutaittopuomi vetää kyytiin 33 tonnin lastin ilman natinoita.
Kolmiakselisen vaunun telin ohjaus on vapaa, ei pakko-ohjattu. Peruutettaessa telin lukitus lukitaan hydraulivivusta. Kaarroksissa teli kannattaa pitää vapaana, koska muuten kolmiakselinen vaunu puskee jyrkissä käännöksissä mullimpaakin traktoria. Suorassa ajossa taas teli rupeaa helposti tanssimaan, jos se ei ole lukittuna.
”Tämä on erittäin hyvä vetää”, Haasala vakuuttaa. Vaunun vetämä Valtraa on kutitettu 300 hevosvoimaan. Valtra ja Valtran kuski on nöyrän vaunun pomo.
Traktorilta vaaditaan myös painoa, koska kärry saa olla enintään 3,5 kertaa traktorin paino. Korkein sallittu akselipaino on kolme tonnia.
Rengastus hankittiin Suomesta. 650 milliä leveät renkaat nostavat italialaisten kulmakarvoja. Etelässä ei ole vetelää siellä eikä täällä, ei juuri missään. Italiassa suurin leveys on 2,55 metriä, mikä rajoittaa suomalaisille tuttuja järeitä rengaskokoja.
Italialaiset totesivat, etteivät he ole rengasmyyjiä. Kyösti Isohanni sanoo, etteivät hekään ole kärryseppiä. KP-Koneurakointia Oy toimittaa tarvittavia lavoja ja hoitaa maalauksia.
Ilman kumeja vaunu mahtui juuri edullisen vyökapellin kyytiin. Koukun kanssa tilaa ei jäänyt katon ja koukun väliin kuin muutaman pornolehden verran.
Lavan vaihto kymmenen minuutin homma
Vaunu pudotetaan etupäästään jalkojen varaan. Takapää jää lavan takareunan varaan loivaan kulmaan.
Letkutango ja sähköjohtohumppa kestää kymmenisen minuuttia rahallisin stepein — käytännössä samat sekunnit kuin perävaunun vaihto.
Yksi perävaunu muuntuu moneen. Lavoja voidaan tiputella sinne tänne. Koukulla poimiminen sujuu kuin R-kioskilta tupakkien haku.
Itse perävaunu maksaa puolet koko Haasalan paketista. Kronoksen suurin kuormaaja, 10,1 metrin ulottuvuudella mahtui ihme kyllä koukun ja lavan väliin.
”Tuohon väliin ei mahdu nosturia”, Isohanni murehti.
Pienissä yksityiskohdissa riittää tuuminkia. Nippusiteitä ei tarvita. Letkut on piilotettu pusseihin. Aisan päällä ei ole tankoa, johon nippusiteillä irvistellään letkut.
Letkut ovat sivistyneessä telineessä.
Perävaunu on tehty sillä periaatteella, että se kestää. Pohjois-italialainen teollinen osaaminen on huippua.
Artikkeli tehty yhteistyössä KP-Koneurakointia Oy kanssa.
Tästä pääset ITRunner 22.33.X7 teknisiin tietoihin.
ItRunner Koukkulavavaunua tuo maahan KP-Koneurakointia Oy
Ei kommentteja