Jos jatkossa näkee pellolla vaaleanvihreän kylvölannoittimen, ei tarvitse hieraista silmiään. Kyseessä on Junkkarin kolmen vuoden kehitystyön tulos: moduulirakenteeseen perustuva uusi kylvölannoitin. Koneet esitellään Suomessa virallisesti Tampereen Konemessuilla, vaikka niihin pääsi tutustumaan jo syksyn Agritechnicassa. Varsinaisen tuotannon on määrä alkaa vuonna 2015.
”Kylvökoneen kehitystyö on ollut mittavin projekti koskaan”, kertoo kehittämispäällikkö Juha Sippola Junkkari Oy:stä.
Moduulirakenteen ansiosta 3- tai 4-metrisestä mallistosta löytyvät sopivat vaihtoehdot erilaisille tarpeille ja lompakoille.

Junkkarin uusia malleja on saatavana kolmi- ja nelimetrisinä. Kompakti paketti edustaa modernia, perinteistä kylvölannoitinta.
Kylvölannoitin tarpeen mukaan
Modulaariajattelu lähtee liikkeelle siitä, että ensin valitaan runko ja vantaat. Kevyelle normaalimuokatulle maalle ja ei-aggressiiviselle kulutukselle on tarjolla S-malli. Tässä keveimmässä rungossa vantaiden maksimipainot ovat 30 kiloa.
Seuraavaksi järeämpi vaihtoehto on monikäyttövannas M. Sen vannaspainotusta voidaan säätää 30 ja 100 kilon välillä. Järein suorakylvövannas, tyyppimerkiltään D, painottaa vannasta 75 -200 kiloa.
Kun runko ja vantaat on valittu, valitaan siemenen sijoitus: yhteen putkeen lannoitteen kanssa tai erikseen. Alle voi valita 16- tai 20-tuumaiset renkaat. 20-tuumaiset uutuusrenkaat pienentävät merkittävästi vierintävastusta.
Siemenlaatikon voi valita lannoitesäiliöllä tai ilman.
Viimeistely varusteilla
Viimeiseksi valitaan varusteet: piensiemenlaatikko, etuvarusteet, lata ja tietokoneen ominaisuudet.
Yksinkertaisimmillaan tarjolla on pelkkä elektroninen pinta-alamittari, mutta herkkuja kaipaava voi ruksittaa varustelistasta säiliövahdit, rivimerkkareiden ohjauksen, antureiden automatiikat ja hälytykset sekä lannoitteen kaukosäädön ohjaamosta.
Edistynein versio on ISOBUS-järjestelmä, joka tarjoaa myös siemenmäärän säädön ohjaamosta. Täsmäviljelyohjelmisto toimii GPS-paikannuksella Agrineuvos-tyyliin. Graafisen tietokoneen käytettävyys kelpaa vaativallekin asiakkaalle.

Vantaat ovat kestävät ja pitävät siemenen erillään kiekkojen heittoefektistä. Siementä ei jää pintaan kosteassakaan maassa. Lannoite ja siemen voidaan valita kylvämään samaan vantaaseen tai erikseen.
Vantaiden kulutuskestävyys uudella tasolla
Kehitystyössä tavoitteena on ollut tuplata vantaiden kulutuskestävyys, missä on myös sippolan mukaan onnistuttu.
”Jopa odotuksia paremmin”, sanoo kehittämispäällikkö Juha Sippola.
Heittoriskiä on pienennetty olemattomiin. Ennen siemen on kohdannut kiekon, jolloin erityisesti kosteissa olosuhteissa kiekko on paiskonut siementä pintaan. Nyt siemen menee suoraan putkea pitkin mullan sisään kohtaamatta kiekkoa.
Kaikkiin muokatun maan malleihin on tarjolla myös puolinostotoiminto, jolloin harat pysyvät maassa päisteissä.
Helppo huoltaa
Uusi Junkkari on varustettu kaksirivisillä viistokuulalaakereilla. Monille kylvölannoittimille tyypillistä vantaiden voitelua ei tarvitse tehdä. Rasvanippoja löytyy vain liikkuvista nivelistä.
Syöttökoneistona toimii portaaton vaihdelaatikko. Syöttörihla on koko matkalta käytössä. Määrää säädetään kierrosnopeutta muuttamalla.

Junkkarin kylvökoneen määrän säätö tapahtuu portaattomasti vaihdelaatikon rihlojen kierroksia muuttamalla.
Jyräpyörästö keinuu ja jarruttaa
Jyräpyörästö koostuu neljästä pyöräpaketista, joka keinuu kaltevalla pinnalla. Neljän metrin koneessa on neljän pyörän paketit. Kolmen metrin koneessa kolmen metrin paketit.
Tulevia liikennemääräyksiä on ennakoitu rakentamalla jyräpyörästöön jarruoptio. Ranskassa jarrut ovat jo kylväkoneissa pakolliset. Junkkarin kuljetusleveys on tasametrein sama kuin kylvöleveys.

Kylvösyvyyden säätö tapahtuu mekaanisesti rajottamalla sylinterin pituutta liuskelevyillä. Ratkaisu kaipaa hiomista. Kömpelö toimittaja ainakin uskoo olevansa helposti naamallaan jalan tartuttua koukkuun.
Junkkarin historian suurin kehitystyö
Junkkarin kylvälannoitinmallisto on uusiutunut täysin niin teollisen suunnittelun, muotoilun kuin värimaailmankin osalta. Kone pitää sisällään yhtä paljon uuttaa kuin ulkonäkö antaa odottaa. Kehitystyö on hidasta ja kallista, minkä vuoksi kylvölannoittimia on usein
paranneltu lisäämällä vanhaan uutta. Junkkari on valinnut pidemmän tien suunnittelemalla koko konseptin uusiksi. ”Silti vanhoista hyvistä ominaisuuksista on haluttu pitää kiinni”, sanoo Sippola.
Prototyyppimallit on tänä keväänä korvattu teollisesti valmistetuilla nollasarjan koneilla, joita on kokeiltu valikoiduilla pelloilla. Huolella testatun koneen uskotaan olevan valmis, eikä testaustyötä ole jätetty isäntien harteille.
Pellolta bongattua konetta ihmeteltiin Ilmajoella koko Kiikerinkylän voimin. Mielenkiintoinen uutuus kääntää katseita.
Junkkarin tuttu logo-hahmokin on huomaamattomampi kuin ennen. Se kertoo yhtiön suunnitelmista kansainvälistyä ja pyrkiä vahvemmin vientimarkkinoille.
Artikkeli kirjoitettu 3.6.2014
Ei kommentteja