Geotrimin maahantuoma Trimble ajo-opastin on yksi tärkeimmistä työvälineistä töiden tehostamisessa ja kustannusjahdissa.
Tyrnäväläinen Ilkka Matinolli viljelee yksin kasvinviljelytilaa.
Huolellinen mies haluaa olla tehokas. ”Tavoitteena on muuttaa pääomakulut pääomatuloiksi.”

Ilkka Matinolli ei pidä ajouria välttämättöminä. Monipuolinen ajo-opastin on luotettavampi. Se ei tee virheitä.
Trimble ajo-opastin on monitoimityökalu
Ajo-opastin perustuu satelliittipaikannukseen. Ajo-opastin ottaa satelliittisignaalin vastaan antennin kautta ajo-opastimeen. Paikkatietoa voidaan hyödyntää täsmäviljelyssä ja automaattiohjauksessa.
Automaattiohjaus eli rattirenki voidaan ohjelmoida ajamaan suoraan tai vaikka pellon reunalinjoja seuraten. Ajolinja opetetaan opastimelle yhdellä ajolla. Tätä linjaa automaattiohjaus seuraa jatkossa vaikka keskellä peltoa.
Ohjaus löytää automaattisesti oikean ajolinjan kun traktori on alle 45 asteen kulmassa ajolinjaan nähden.
Trimble ajo-opastimelle syötetään koneen etäisyys antennista ja työleveys. Esimerkiksi kuivalantavaunun levitysalaa voidaan vaihtaa levitettävän lannan ominaisuuksien muuttuessa.
Yleensä automaattiohjauksessa on myös ympyräajomahdollisuus.

Oikeassa reunassa on Danfoilin ruiskun boksi. Ylhäällä oleva näyttö on Trimblen, samoin sen alapuolella on Field IQ 10 lohkoautomaation näppäimistö. Alimpana on tabletti surffaamiseen. Ohjaamossa on vielä lisäksi läppäri tiedonkeruuta varten.
Ajo-opastin sopii kaikkeen peltotyöhön
”Käytän ajo-opastinta kaikissa pellolla tehtävissä töissä”, Matinolli kertoo. Käytössä on yhteensä kolme opastinta, joista vanhin, vuonna 2010 hankittu EZ-250 on lähinnä varalaitteena hyllyssä. CFX-750 -opastimia on kaksi, joista toinen on varustettu RTK-tarkennussignaalilla, jolla päästään 2.5cm tarkkuuteen.
”EZ Steer -ratinpyörittäjiä on kaksi, joista toinen on kiinteästi asennettu kylvö/ruiskutustraktoriin. Toinen rattirenki on hankittu kimpassa kollegan kanssa, joka käyttää sitä keväisin ja kesäisin. Minulla se palvelee puintiaikaan puimurissa.”
Toista ajo-opastinta käytetään kyntöön ja muihin vähemmän tarkkuutta vaativiin töihin.
Puimurissa käytetään myös RTK-signaalia. ”Se on aina tarkka eikä ohjaamisesta tarvitse huolehtia.”
Ilman RTK-signaalia oleva opastin on suurpiirteisempi. Se saattaa heittää 20 – 30 senttiä ja viedä ajolinjaa vinoon”, farmari kertoo. ”Tarkkuusero ilman RTK-signaalia olevaan on selkeä.”
Ruiskutustraktorissa tallentuu kaikki työhön liittyvä informaatio läppärille. Matinollin mukaan sen avulla on äärimmäisen helppo laskuttaa. ”Jos asiakkaalla on mennyt musta vihko hukkaan, niin mulla on kaikki tiedot tallessa.”
Tiedonkeruu ja -hallinta toimii ilman sekaannuksia, kun omat ja asiakkaiden lohkot on perustettu EU-tunnuksilla ja todellisilla pinta-aloilla.
Ajourat jopa tarpeettomia
Nykyaikainen kasvinsuojelu on sentintarkkaa. Ilkka Matinollille kasvinsuojelu tarkoittaa taloudellista ja ympäristöystävällistä palvelua, jossa ei jätetä mitään sattuman varaan.
Danfoilin ilma-avusteisella ruiskulla hehtaarivesimäärät pidetään alhaisina, yleensä 35 – 40 litran välissä. Yhdellä takasäiliöllisellä voidaan ruiskuttaa jopa 30 hehtaaria kerralla. Etusäiliöstä pumpataan sähköpumpulla lisää vettä tai valmista seosta aina tarpeen mukaan.
600 litran etusäiliöllä päästään 30 litran vesimäärällä 20 hehtaarin ruiskustusalaan. Kertatäytöllä yhdistelmällä voidaan ruiskuttaa yhteensä 54 hehtaaria. Vuosittain ruiskutusmäärä vaihtelee 700 ja 1000 hehtaarin välillä.
”Pienestä vesimäärästä johtuva korkea liuosväkevyys ei ole kertaakaan aihauttanut mitään vioituksia”, Matinolli kertoo epäilijöille.
Ruiskussa on erillinen täyttöautomatiikka. ”Täyttöautomatiikalla saadaan prikulleen oikea määrä liuosta. On tärkeätä, että ennen seuraavalle asiakkaalle siirtymistä ruiskun pönttö on aivan tyhjä.”
Automaattiohjaus, jossa on ruiskuun yhdistetty lohkoautomaatio, auttaa tekemään ehdottoman tarkkaa työtä.
”Trimble-systeemin etu on, että lohkoautomaatio voidaan liittää mihin tahansa ruiskuun, jossa on sähköiset venttiilin ja määrän säädöt.”
Säästöä ja tehokkuutta
Moni vuosien mittaan haastattelemamme farmari, joka käyttää ajo-opastinta ratinpyörittäjällä sanoo, että pois ei enää antaisi.
Matinolli kertoo esimerkin: ”Kolme metriä leveällä kylvökoneella ajetaan 300 metriä leveää peltoa sata kertaa. Kymmenen sentin päällekkäisyys ajattaa kymmenen metriä ylimääräistä kylvöä. Jos pelto on 400 metriä pitkä, se tarkoittaa heti 40 aarin ylimääräistä kylvöä, siementä ja lannoitetta.”
Kesän mittaan ylimääräistä päällekkäistä ajoa saattaa syntyä useita hehtaareita.
Suoraan ajaminen helpottaa seuraavia työvaiheita. Esimerkiksi suora niittokarho on helppo kerätä tai paalata.
Ruiskussa käytettävää lohkoautomatikkaa hyödynnetään myös Tumen kylvölannoittimessa. Nelimetrinen kone on jaettu 50 sentin itsenäisesti hallittaviin lohkoihin.
Rattirenki pian yhtä yleinen kuin ilmastointi
Matinolli kertoo että 16 vuotta vanha Valtra on päivitetty automaattiohjauksella nykyaikaan. Automaatiohjaukseen investointi on hänen mukaansa vähän sama kuin ennen investoitiin ilmastointiin varsin varovasti. ”Nyt se on joka koneessa vakiona.”
Ajo-opastin ja automaattiohjaus kuuluu Ilkka Matinollin mukaan nykyaikaiseen viljelyyn. Se ei ole missään nimessä turhaa hifistelyä.
”Pitkän työpäivän aikana kuljettaja ei koskaan pysty samaan tarkkuuteen kuin automaattiohjaus”, Matinolli fundeeraa.
Rattirenki mahdollistaa tarkan työn pimeässä ja pölyisissä olosuhteissa.
Tekniikan ansiosta kuljettaja voi keskittyä vaikka työkoneen tai ympäristön seurantaan.
Kuljettajan ei tarvitse enää tuijottaa synkkänä eteenpäin. ”Ehtii vaikka tähystämään linnunpesiä .”
Lue myös arikkeli Ilkka Matinollin ruiskutusmoposta tästä.
Artkkeli tehty yhteisyössä Geotrim OY:n kanssa.
Linkki Trimble GFX 750 teknisiin tietoihin.
Ei kommentteja