Jarkko Hautala hankki muutama vuosi sitten kanadalaisen vm. 1981 Versatile 935 -traktorin itselleen äestyspeliksi. Koneviestin artikkelissakin aikoinaan esitelty mörkö oli peltojen kummajainen. Suuri 350-hevosvoimainen runko-ohjattu rumilus on kuitenkin osoittautunut käytössä kelpo peliksi.
Koneen hankinta oli Jarkolle helppo päätös. Hän on tuonut Suomeen muun muassa ammattikäyttöön tarkoitetun, sauvaohjattavan Grasshopper-ruohonleikkurin, jota Hautala-Service on sittemmin markkinoinut menestyksellä jo vuosia. Hautalalla on muitakin pohjoisamerikkalaisia kamppeita, harrastuksiin ja töihin.
Kun traktori ei yllättäen mahtunut laivan konttiin, ajettiin se sinne ilman pyöriä pelkillä navoilla. Siisti kone oli rasvattu matkaa varten niin kovilla suojarasvoilla, ettei sitä ole saatu koskaan kiiltäväksi, mutta ei se ole pelleistään ruostunutkaan.
Versatile uuteen kotiin
Kun Hautala päätti luopua komistuksestaan, joka oli hänelle lähinnä hauska rämäkkä harrastus, päätti hän myydä sen sopivasti omalle kylälleen Juha ja Vesa Iso-Tuiskulle.
”Tarkemmin sanottuna hän myi meille käyttöoikeuden”, sanoo Juha Iso-Tuisku. ”Jarkko halusi pitää itsellään mahdollisuuden vielä ajaa koneella joskus itsekin”.
Iso-Tuiskut hankkivat koneen äestystraktoriksi. Perään kun löytyi vielä 80-luvun Väderstadin 11,3-metrinen äes, vetovoimalle löytyi edes pientä jarrua.

Vanhoja äkeitä löytyy isokoisina helpoimmin Ruotsista. Puuttuvat piikkirivit korvaa halpa hinta.
Edullinen yhdistelmä äestykseen
Miehillä ei ole tarvetta pröystäillä kiiltävillä pelleillä, ainakaan traktorin kanssa, kunhan äestäminen sujuu edullisesti. Kun miehillä on lisäksi täysin erilainen kylvörytmi. Juha aloittaa, kun Vesa on lopettanut, joten riitaa ei pääse yhteiskäytössä syntymään.
Karun ja vahvan äestysyhdistelmän hinnaksi tuli 25 000 euroa. Kun se vielä jaetaan kahteen Iso-Tuiskuun, äestämisen pääomakustannukset voittavat pienet mukavuushaitat. Remontteja koneeseen ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin ilmastoinnin osalta. Uusi ilmastointi löytyi sekin löytyi omalta kylältä, KHP-ilmastoinnista.

Iso yhdistelmä kääntyy kaikke amuuta kuin kainosti. Kun runko-ohjausta kääntää rivakasti, leveä äes näkyy vierellä.

Vanha ilmastointijärjestelmä piti uusia tykkänään. Uusi höyrystinkenno istuu vanhan paikalla moottoritilassa.
Artikkeli julkaistu 3.6.2014
Ei kommentteja