”K-Maatalouden edesmennyt kouluttaja Olli Vuorinne antoi neuvon, jota minä olen noudattanut koko urani ajan: Älä jätä koskaan kauppaa tekemättä kahvikupin tähden”, sanoo 38 vuotta konemyyjän hommia tehnyt Pasi Ahonen.
Vaikka netti on muuttanut konekauppaa, niin Ahonen uskoo henkilökohtaisiin kontakteihin ja henkilökohtaiseen palveluun.
”Luottamus pitää ansaita henkilökohtaisella tasolla silmätysten.”
Pasi käy mielellään pullapussin tai kahvipaketin kanssa asiakkaiden luona.
Ennen asiakkaat tulivat kaupalle juttelemaan. Nyt Pasi käy asiakkaiden luona.
Hän pitää kiinni vanhan hyvän ajan periaatteestaan, juttelemalla löydetään ratkaisuja. ”Myyntimiehen pitää olla aina tervetullut taloon.”
Konekauppias viiden vuosikymmenen aikana
Jyväskylässä majaa pitävä Pasi Ahonen aloitti varastomiehenä 1978 lumenluojana ja jokapaikan höylänä Saarijärven K-Maataloudessa. Hän palasi samaan työpaikkaan intin jälkeen 1981.
Vuonna 2001 Pasi halusi uralleen muuotsta ja uusia haasteita. Yhteistyö Tomas Kjellmanin kanssa on kestänyt jo 15 vuotta. Pasi on ollut erittäin tyytyväinen Kjellmanin toimintaan.
Kjellman on erittäin muuntautumiskykyinen lyhyellä aikavälillä. Pasi arvostaa työnantajansa luovuutta. ”Hän on luova edelläkävijä ja tulevaisuuden ennustaja. Hyvät tuotteet on valikoitu vuosiksi eteenpäin.”
Kjellman kulkee paljon ulkomailla haistelemassa tuulia, joita suomalainen asiakas voisi hyödyntää tulevaisuudessakin.
Samaan aikaan kun Tomas Kjellman lopetti yhteistyön Keskon kanssa, hän kysyi Pasia töihin. Muitakin kosijoita oli useita, mutta Kjellman veti pisimmän korren.
Pasi on nyt uudella uralla, jossa ei ole urautumisen pelkoa. Tulevaisuus näytää valoisalta: ”Maatalous koskaan kuole Suomesta.”
Yksi iso toimija putosi heti laskuista kun hänen viikonlopputöiden tuotot olisi pitänyt jakaa kaikien kesken. ”Jos minä teen töitä silloin kun muut makaavat sängyssä virka-ajan ulkopuolella, niin eihän sen tulon jakaminen ole tästä maailmasta.”

”Maatilat vähenee ja kilpailu kovenee. Maatalous muuttuu, mutta suomalainen ruokatuotanto ei koskaan lopu”, Pasi Ahonen sanoo. Hän uskoo suomalaisen ruuantuotannon pysyvyyteen. ”Netti ei tule koskaan korvaamaan oikeaa konekauppiasta.”
Pitkän linjan konemyyjä ei hae pikavoittoja
Suomalainen tykkää usein että hyvä ja kohtelias käytös on teeskentelyä. Joskus myyntimiehen soivaa ja luontevaa reilua käytöstä pidetään rahan edessä nöyristelynä.
Pasille kaupat ovat elinkeino, mutta hän ei teeskentele rahan edessä. Hänen mielestään asiakkuus on tarpeiden löytämistä ja ongelmien pitkjänteistä ratkaisua.
520 000 kilometriä ajetun Skodan hän meinasi vaihtaa, mutta ällistyi auomyyjän haluttomuudesta niin paljon, että hän parantui autokuumeensa saman tien. ”Ajan tämä loppuun. Autokuume meni ohi.”
Hän ei koskaan voisi kuvitella tekevänsä työtään yhtä välinpitämättömästi kuin automyyjä teki. ”Jos asiakas etsii ostettavaa, minä etsin sen.”
Ahonen näkee että yksi kauppa ei tuo menestystä, vaan pitkä asiakassuhde. Asiakassuhteen vaaliminen on myyntimiehen tärkein tehtävä.
Maataloudessa tiukat ajat
Pasi myöntää aikojen olevan haastavia.”On usein järkevää ostaa koneita rahoituksella tai leasingillä, jotta rahat piisaavat muuhun.”
Pankit ovat hänen mukaansa tiukentaneet lainaehtoja, samoin rahoitusyhtiöt. ”Luottohäiriömerkintä tarkoittaa heti rahoituspäätöksen epäämistä.”
Maksuhäiriöt ovat lisääntyneet. Monelle ongelmat ovat yllätys.
Ajat ovat muuttuneet
Myyntimies Ahonen muistelee aikaa joskus 80-luvun alussa. Silloin isännät tulivat pellolle katsomaan lantarengillä tehtyä lannanlevitysnäytöstä.
Kone oli vähän tehokkaampi kuin talikko.
”Siinä isännät katsoivat kun paskakuorma levisi pellolle.”
Siihen aikaan Potilan 2,90 m leveä äes oli iso uutuus vanhan 2,40 m leveän jälkeen.
Maatalouskoneissa muutos on ollut valtava viimeisten vuosien aikana. 80-luvun tekniikka kuulostaa hevosaikakaudelta.
Pitää olla aina tervetullut taloon
Konemyyjä Ahonen korostaa sitä, että asiat pitää hoitaa niin hyvin, että hän on aina tervetullut taloon.”Konehankinta pitää olla aina kokonaisvaltainen ja tarkoituksenmukainen, sellainen että se soveltuu pitkälle ajalle. Hankinnan pitää aina tuottaa taloudellista hyötyä.”
”Ennen kaupalle tuli isäntiä rupattelemaan, istumaan ja turinoimaan.”
Turinan ohella tuli ahaa-elämyksiä, joista syntyi kauppoja, heräteostoksia. ”Se oli sitä mainiota vuorovaikutusta vanhaan hyvään aikaan.”
Nyt ihmisillä ei sitä tärkeintä enää ole, aikaa.
Pasi moittii, että kaikki on niin tuloshakuista. ”Nykyajan myyntimiehillä ei ole aikaa sosiaaliseen kanssakäyntiin.”
Ahonen moikkaa tuttujaan Hangosta Nuorgamiin, jos paikalle sattuu, vaikka ei kaupantynkää olisikaan.
Kahvikupin takia kannattaa aina piipahtaa.
Pasi Ahonen 040 5669472
2 Kommenttia
Kun voin kategorisesti sanoa että suomalainen myynnin ammattitaito on 20 vuotta jäljessä voin sen myös perustella. Mutta kun lukee tätä tarinaa ymmärtää että täälläkin on ihmisiä jotka todella sisäistävät sen mitä myyntityö on. Myönnän että lukiessani tätä artikkelia se sai uskoni hieman palautumaan. Toivon hyvää jatkoa Pasille ja kannustan pitämään kiinni tästä itse kehitetystä prosessista – se on aivan kohdallaan.
Yksi tärkeä konemyyjän ominaisuus jäi mielestäni jutussa huomioimatta; rehellisyys. Vaikka kuljet kaksi munkkipussia mukanasi taloissa, mutta sinusta yhdessäkään kaupassa paljastuu filunki asiakasta kohtaan, niin tuo maine kiirii.
Itse olen K-Maataoudessa työskennellyt kone- ja tuotantotarvikemyyjänä vuodesta 1975, aloitin Oulussa Salmelinin Ristolla ja vuonna 2014 jäin eläkkeelle Ojan K-Maataloudesta Kalajoella.