Joskus urakoijalle tulee vastaan päiviä, jolloin joutuu ottamaan happea tavallista syvempään. Niin myös Timo Pihjalalle kesken rehunteon Hannu Oja-Lipastin pelloilla. Surkeiden sattumusten sarja olisi saanut heikkohermoisemman miehen luovuttamaan, mutta Pihlajalle nämä ovat osa työtä.
Murheet alkoivat, kun Junkkarin kippivaunu kellahti kahvitauon jälkeen selälleen roikkumaan rehuauman seinän yli. Vaunu meni täysin solmuun, mutta Valtra, josta hajosi aiemmin syyläri, jäi nippanappa kääntymättä kärryn mukana kumoon. Tunti ”exoduksesta” vaunu oli taas pystyssä, mutta kelvottomassa kunnossa näille rehunteoille. Yhdistelmä nilkutti pajalle illan jo hämärtyessä.
Illalla tuli viesti, että toisella työmaalla olevasta Krone 5 XL -noukinvaunusta on hajonnut laakeri. Aamulla silppurin alla olleen Pöttinger 6600:n johtosarja kiertyi akselin ympäri ja katkesi. Hannu Oja-Lipastille on tuttua hommaa sähkötöiden tekeminen. Hän auttoi.
Aivan kuin tässä ei olisi ollut tarpeeksi yhdelle päivälle, hajosi Lelyn silppurin kulmavaihde hajosi aamun toisella kuormalla. Hämeenlinnasta haettiin varaosa, joka oli paikallaan seitsemän aikaan illalla. Hommia jatkettiin kolmeen yöllä.
Seuraavaksi vuoden 2007 Valtra T 170:stä hajosi ulosoton laakeri. Ehjiä koneita oli toki jäljellä: Pihlajan Fendt Vario 818 ja aliurakoijan tuliterä Fendt Vario 939, joka on valjastettu taakseajolaittein silppurin eteen.
Urakoija käyttää monipuolista kalustoa
Tänä vuonna Hannu Oja-Lipastilla on vaimonsa Marin kanssa normaalia enemmän rehua. Lypsettäviä on jo 80 nuorkarjan lisäksi. Rehualaa piisaa kerättäväksi 80 hehtaaria. Rehualaa Oja-Lipastille urakoiva Timo Pihlaja on hankkinut kahden noukinvaunun, Pöttinger 6600:n ja Krone 5 XL:n, kumppaniksi taaksepäin ajettavan Lely Storm -silppurin.
Ennakkoluuloton Pihlaja on hankkinut uuden mallin, jota on käytössä kaksi Suomessa. Ensimmäisinä päivinä Pihlaja ajoi Stormia ilman taakseajolaitteita niskat kiemuralla. Seuraavana päivänä urakoija korvasi Valtran Fendt 939 Variolla.
Agronicin paalaaja on toisaalla niputtamassa märehtijöiden evästä pyöröpaaleihin. Pihlaja pitää edelleen pyöröpaalausta toimivana menetelmänä, jossa aumatyö jää väliin. Paalien kuskaamisen voi tehdä kiireettömänä aikana navetalle.

Lely Storm -tarkkuussilppuri taakseajolaitteineen on Timo Pihlajan uusin hankinta. Ennen kuin urakkamies tulee hommiin, on Pihlajan ajettava Valtralla, jossa ei ole kääntyvää pulpettia.
Kun asiat eivät suju kuin lifestyle-ohjelmassa
Timo Pihlaja puhuu liki tauotta rauhallisesti kuin terapeuttipastori korvanapin kautta. Pien peittämillä käsillä pyöritetään samalla avaimia. Koneita on töissä eri puolella maakuntaa, ja asiakkaat soittelevat myös.
Illan suussa urakoija on kuin pikipeikko, mutta silti hymy karehtii suupielissä: tämä kuuluu arkeen.
”Stressi on mielen tuote”, Pihlaja sanoo. ”Työstressi ei ole stressiä, vaan se johtuu mielen rasituksesta.”
Hän tietää, mistä puhuu. Monipuolinen urakoija kohtaa ongelmia kaivinkoneiden kanssa Hämeessä, metsäkoneiden kanssa Varsinais-Suomessa, rehunteossa ympäri Pohjanmaata, lietekaivojen tyhjennyksessä lähiseudullaan Kauhajoella ja kaapelityömailla ties missä.
Omilla luomupelloillakin riittää puuhaa, ja raiviopelloilla on hommat kesken.

Timo Pihlajan työmaalla kalusto suunnittelemattomalla tauolla. Neljä traktoria, kaksi vaunua, silppuri ja perhosniittokone.
Urakoija säästää monelta murheelta
Urakointipalveluja ostavat ihmiset säästyvät murheilta, joita urakoijat ottavat vastuulleen. Urakoijan parhaimpia luonteenpiirteitä on se, että hän ei hypi tasajalkaa, jos sattumuksia tulee. Viikon paras päivä on aina huominen.
Hannu Oja-Lipastin rehunteko on kesällä 2014 reilun viikon etuajassa. Oja-Lipasti on käyttänyt urakoijaa usean vuoden ajan, koska hänelle piisaa auman tiivistäminen ja lypsyhommat. Unille ei jää silloinkaan aikaa kuin tunnista neljään. Kun urakoija on lähtenyt, viimeinen yö peitellään aumaa.
Muistona nurkalla on vielä vanha silppuri muistuttamasta ajasta ennen urakointia, jolloin se neljäkin tuntia jäi nukkumatta.
Ongelmanratkaisukyky on tarpeen
Pihlaja tarttuu töihin ja selvittää ongelmat, jotka kuuluvat arkeen. Asiakkaille hän ei murise. Pihlajan verkostot ja ongelmanratkaisukyky ylittävät perustunarin mitat.
Yksikään päivä ei ole samanlainen. Urakoija maksaa polttoainelaskut ja kestää remontit, toimii työnjohtajana, kantaa vastuun työn laadusta ja hoitaa asiakaspalvelun, vaikka joskus on päiviä, kun mikään ei suju.
Tehdyn työn jälkeen asiakkaan velvollisuudeksi jää vain maksaa lasku hyvin tehdystä työstä.
Ei kommentteja