Suomella on muuta Eurooppaa korkeampi biovelvoitelisä, jolla on korottava vaikutus polttoaineiden hintoihin.
Biovelvoitelisä on veron kaltainen maksu, joka ratsastaa päästöpolitiikalla. Haastateltavien mukaan suuri konkurssiaalto on edessä.
Neste MY diesel on poliittinen pääsylippu tehdä enemmän fossiilisia polttoaineita.
Neste sanoo, että he eivät käytä palmuöljyä enää, mutta samasta puusta ja samassa prosessissa PFAD, palmuöljytuotannon sivuvirtaa, syntyy.
Edit 21:48: Alkuperäisessä tekstissä mainittu 29 sentin moottoripolttoöljyn korotus oli yhdeksän senttiä. Pahoittelelen virhettä. Virheitä tulee tahattomasti.

Verotus on kattavaa ja tappavaa. Energiaveron palautusta on saanut fossiilista polttoaineista, mutta ei uusiutuvista polttoaineista. Kuvassa olevan kiinteistöjen kiinteistövero on noin 25 000 euroa, yrittäjän vuosipalkka. Suomalaisilla menestyneimmillä maatalousyrittäjillä on edessään selviytymistaistelu, toisilla kuolinkamppailu.
Mitä enemmän Neste tekee My dieseliä, sitä enemmän se voi jalostaa perinteisiä fossiilisia polttoaineita
Asiantuntijoiden mukaan My diesel ei vähennä päästöjä.
Nesteen MY diesel, josta suuri osa on peräisin kaakkois-Aasian sademetsistä, jakaa asiantuntijoiden mielipiteitä.
Suurin osa kotimaisen jätedieselin raaka-aineesta on peräisin kaakkois-Aasian sademetsistä. Neste esimerkiksi ei käytä palmuöljyä vaan PFDA:ta, joka on palmuöljytuotannon sivuvirtana syntyvää ”jätettä” jota voi tuoda sitä Suomeen jätedirektiivin turvin.
Kyse on palmuöljystä tehtävästä rasvahappotisleestä. https://yle.fi/uutiset/3-11185697
Tutkija Chris Malinsin väitteen mukaan Ylen uutisessa rasvahappotisleen käyttö voi liki kaksinkertaistaa Suomen ilmastopäästöt.
Rasvahappotisleen käyttö voi liki kaksinkertaistaa Suomen ilmastopäästöt.
Suomen päästöpoliittisen linjan mukaan Nesteen dieselin käyttö vähentää90 prosenttia liikenteen ilmastopäästöjä.
Ruotsin ilmatilassa päästövähennys on huomattavasti pienempi.
Tutkijoiden ja kansalaisjärjestöjen mukaan tisleen käyttö on kestämätöntä, koska se voi johtaa samanlaisiin seurauksiin kuin itse palmuöljyn käyttö: sademetsien hakkuut ja ympäristövahingot lisääntyvät Indonesiassa ja Malesiassa.

Yksi joulukuun luetuimpia artiikkeleita oli teksti Ville Niinistön toimista. https://www.maaseutumedia.fi/ville-niinisto-suomen-kallein-citypoliitiikko/
Nälkäinen hallitus nostanut dieselin hintaa vuodessa 70 senttiä – yrittäjälle 3600 euroa kuukaudessa
Esa Luoma on kuljetusyrittäjä. Aiemmin hän toimi Euroopassa ja piti majaansa Lyypekissä. Ensimmäinen katala yllätys oli Suomen devalvaatio vuonna 1992. Saksassa hankittu diesel maksoi viisi markkaa markan arvon laskettua. Venäjältä sai dieseliä markalla. Kuljetusala on hänen mukaansa tappolistalla. Esimerkiksi venäläisille kuljetusyrityksille ei ole mikään ongelma vallata Suomen kuljetusmarkkinoita.
Luoma puhuu ”nälkäisestä hallituksesta”, joka keksii lisää kuoppia suomalaisille.
Yrittäjä lopetti ulkomaanliikenteen 2003. Nykyään hän ajaa kontteja Seinäjoelta päivittäin Vuosaareen.
Kuukaudessa 20 ajopäivän kilometrejä kertyy 16 000. Yhden reissun polttoaineen kulutus on 300 litraa. Viimeinen uutena vuotena yllättäen tehty hinnan nousu lisäsi polttoainelaskua 11 senttiä litralta.
”Tasan vuosi sitten diesel maksoi 1,10 euroa, nyt 1,80”
”Tasan vuosi sitten diesel maksoi 1,10 euroa, nyt 1,80”, Luoma ärjäisee. Miehen puhe kiihtyy haastattelun aikana.
”Vuodessa kuukauden polttoainekulut ovat nousseet 3600 euroa”. Yli 40 000 euroa vuodessa.
Miehen rekkaveturi on seissyt nyt kolme viikkoa poissa liikenteestä. Muut saavat hoitaa hänen ajonsa.

Risto Lauttamus on levittänyt maanparannusaineita ja lantaa 180 000 tonnia Tebbellään kuuden vuoden aikana. Jos hän ei saa työlleen katetta, hän yksinkertaisesti lopettaa.
Ruuan pakko kallistua
Traktoriurakoitsija Risto Lauttamuksen moottoripolttoaineen kulutus on 39 000 litraa kaudessa. Moottoripolttoöljyn hinta nousi viime perjantaina 9 senttiä.
Viimeisin lisälasku on yli 3500 euroa vuodessa.
Pääasiassa maatalousurakointia ja omaa maatilaansa viljelevä Timo Pihlaja on ostanut kiihkeimpinä vuosina moottoripolttoöljyä 80 000 litraa. Uusi korotus tekisi reilut 7000 euroa.
Viljelijä osti heinäkuussa vuoden lannoitteet 50 000 eurolla. Nyt samat lannoitteet maksavat yli 100 000 euroa. ”Tämä on jopa vielä pahempi isku”, farmari sanoo.
Seinäjoella toimiva EPK-markkinointi myy rutkasti polttoaineita. Toimitusjohtaja Markku Jokela sanoo, että monen yrittäjän naama meni valkoiseksi, kun he kuulivat uusista polttoaineveroista. Lue artikkeli http://www.maaseutumedia.fi/konemiesten-aijakauppa/
Yritys myi aiemmin ennen vuodenvaihdetta paljon polttoaineita.
”Nyt ei yrittäjillä ole enää rahaa tehdä edes tilinpäätösostoja” Jokela toteaa.
Toimittajalta
Puola poisti polttoaineverot – mitä tekee Suomi

Maaseutumedian isännällä, Hannu Koivistolla on pitkäaikainen farmaritausta ja 25 vuoden journalistitausta.
Puola poisti tilapäisesti Polttoaineveron ja arvonlisäveron.
Ikea nostaa kaikkien tuotteidensa hintoja 10 prosentilla kuljetuskustannusten nousun takia. Kysymys herää, siirtyykö tämä korotus kuljetusyrittäjille?
Esa Luoma koetti neuvotella 15 prosentin korotusta taksoihin, hän sai pitkien naaman vääntelyiden jälkeen 4,5 prosenttia.
Haastattelemani satakuntalainen maatalousyrittäjä ei ollut kuullut hintojen nostosta. ”Paljonko!”, hän kysyi. ”9 eurosenttiä”, vastasin. Salainen hintojen korotus tuli puskista hänellekin.
Nesteen Biodiesel pitäisi lopettaa. Se on valtionyhtiön poliittista peliä kansalaisen taskulla.
Nämä poliittiset päätökset saavat kansalaiset tolaltaan. Kaverini ajaa joka päivä töihin yli 100 kilometriä suuntaansa. 200 kilometriä päivässä. Veljensä noin 80. Jokainen voi laskea kuinka kallis polttoaineen lisävero on vuodessa. Tuhansia euroja.
Nesteen Biodiesel pitäisi lopettaa. Se on valtionyhtiön poliittista peliä kansalaisen taskulla. Sillä on poliittinen tuki, tottakai.
Ja, mitkä ovat polttoaineveron oikeat perusteetuudelle korotukselle? Biovelvoitelisä on termi, jota tavan kansalainen ei ymmärrä.
Lähteitä ja aiheeseen liittyvää:
Tutkija: Nesteen biodiesel lisää reippaasti ilmastopäästöjä
Turvedieselistä Kaleva kirjoitti 2007.
Greepeace: Pelastuuko maailma tankkaamalla NesteMY:tä?
Suomessa Nesteen käyttämä rasvahappotisle luokitellaan jätteeksi, toisin kuin Ruotsissa.
Sama jätediesel, kahdet eri päästöt
Biopolttoaineiden jakeluvelvoite.
https://www.maaseutumedia.fi/taksonomia-kiusantekoa-politisoitumista-ja-byrokratiaa/
Ei kommentteja