Laidun Hereford nettiruokakauppa on uusi ja uudenlainen verkkokauppa, joka avaa maaseudun tuottajille mahdollisuuden tuotteidensa myynnille. Nettiruokakauppa tarjoaa helppoa ruuan välitystyötä.
Verkkokauppa palvelee myös Laidun Hereford lihaleikkaamon rahtityötä. Yrittäjä Jussi Harju puhuu kumppanuudesta ja yhteistyöstä ruokatoimijoiden kesken.
http://www.maaseutumedia.fi/laidunherefordin-uusi-lihan-rahtileikkaamo/
Logistiikka on valmis—karsinasta kattilaan
Nettiruokakauppa tarjoaa ruuan välityspalvelua. Jokaisella ruuan tuottajalla on mahdollisuus kasvattaa omaa brändiä.
Laidun Hereford tarjoaa lihan leikkauksen, välityspalvelun ja logistiikan.
Yrityksellä on oma lihaleikkaamo Kauhajoella, jossa valmistetaan kaikki lihatuotteet ja -jalosteet.
Lihatuotteet voidaan tehdä haluttuina leikkoina, palvina, säilykkeinä tai vaikka hampurilaispihveinä.
Pohjalaisia tuotteita on verkkokaupassa tällä hetkellä noin 70 marjoista lihaan.
Keskusvarastosta automaattijakelu vie ruokaa jokaiseen suureen kaupunkiin, jopa kahdelle miljoonan ihmisen kotiovelle.
Tuotteet pakataan ja viivakoodataan, josta ne lähtevät runkokuljetuksina Vantaan keskusvarastoon. Keskusvarastosta automaattijakelu vie ruokaa jokaiseen suureen kaupunkiin, jopa kahdelle miljoonan ihmisen kotiovelle.
Tuotteet voidaan toimittaa joko Kauhajoelta tai Vantaan keskusvarastolta myös kivijalkakauppoihin ja ravintoloihin.
Tuotteilla on kolme eri lämpötilavaihtoehtoa kuljetukselle, huoneenlämpö, jääkaappilämpö ja pakastekuljetukset.
Rahtityötä kumppaneille
Laidun Herefordin yrittäjät, maanviljelijät Jussi Harju ja Jyri Tanner korostavat, että systeemi on helppo.
”Tämä ei ole pois marketeista, koska marketteihinkin voidaan ruokaa toimittaa tehokkaasti. Tämä on sitä kaivattua suomalaisen virtaviivaista ruuan suoramarkkinointia. Ja helppoa”, Jussi korostaa.
Yhtenäinen viivakoodaus on välttämättömyys.
Yhtenäinen viivakoodaus on tvälttämättömyys.
Kun tuotteet tulevat samalla koodilla, kaupanteko on tehokasta ja sujuvaa.
Jussi Harjun idea on, että jokainen voi myydä omalla tuotemerkillään tuotteitaan, tuottaja maksaa pienen korvauksen varastoinnista. Laidunhereford ottaa provision myynnistä, markkinoinnista ja logistiikasta, mutta ostaja maksaa rahdin kotiovelleen. Kaikki hyötyvät kumppanuudesta.
Omalla pakettiautolla tuotteiden jakamisesta Jussilla on kokemusta. Hän jakaa viikoittain pakettiautollaan tuotteita ympäri Pohjanmaata. Jakaminen vie rutkasti aikaa ja kiireinen monialayrittäjä miettii joskus onko omalla autolla jakamisessa mitään järkeä.

Lihaleikkaamon hampurilaisuunista saadaan satoja tuotteita lyhyessä ajassa ulos. Maalaus: Niina Myllymäki.
Laidun Hereford lihaleikkaamon kapasiteetti ei ongelma, mutta riittääkö elukat?
Lihaleikkaamo valmistui juuri koronan kynnyksellä kolme vuotta sitten. Investointi oli mittava, eikä se päässyt vauhtiin alkuaikoina. Jussi sanoo, että nyt tilanne näyttää positiivisemmalta.
Leikkaamossa kyetään leikkaamaan 400 nautaa vuodessa. Yhden viikonlopun aikana leikkaamon ovesta tuli tuhat kalkkunaa trukkilavoilla sisään. Valmiit tuotteet tulivat pakattuina ja koodattuina ulkona odottavaan jäähdytyslaitteilla varustettuun puoliperävaunuun.
”Yhteen lihalaatikkoon mahtui yksi iso kalkkunakukko. Siitä voit päätellä paljonko kuormalavoja oli”, Jussi kertoo.
Lihan leikkauspalvelu on monen liha-alan yrittäjän pullonkaula.
Toimittajalta
Miksi myydä halvalla
Suomen ruuan suoramarkkinoinnin ongelma on volyymi.

Maaseutumedian isännällä, Hannu Koivistolla on pitkäaikainen farmaritausta ja 25 vuoden journalistitausta.
Suomi on yhtä iso maa, kuin Saksa tai Italia, mutta ihmisiä Suomessa on kymmenesosa. Pietarissa on saman verran kuluttajia kuin koko Suomessa.
Toinen ongelma mikä on pesiytynyt tuottajien korvien väliin: Miksi pitäisi myydä halvalla hyvää? Oikea hinta luo mielikuvia laadusta.
Kolmas ongelma on suoramyyjien yhteistyön vähäisyys. Kumppanuutta tarvitaan enemmän.
Verkkokauppa on erinomainen ja toimiva, aloittelijakin pääsee myymään tuotteitaan ilman kommelluksia.
Neljäs ongelma on liian halvalla myyminen. Tuotteella pitää olla oikea hinta, joka luo oikeanlaisen mielikuvan. Jos Oltermanni juustokiloa myydään marketissa neljällä eurolla, suoramyyjä ei vastaavaan kykene. Juustokiloon tarvitaan liki 10 kiloa maitoa, neljän euron arvosta.
Verkkokauppa on erinomainen ja toimiva, aloittelijakin pääsee myymään tuotteitaan ilman kommelluksia.
Oltermannia myydään alennuksessa raakamaidon hinnalla. Joku ottaa puseroonsa.
Artikkeli tehty yhteistyössä Laidun Hereford kanssa.
Ei kommentteja